menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gepluimde kip

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Wij hebben 4 kippen, waarvan er drie iets meer dan 2 jaar oud zijn.
Een van hen, een bruine, is bij de eerste warme dagen (de zeldzame) dit jaar begonnen aan de rui, tenminste dat dachten wij.
Blijkt nu dat zij de enige kip is die haar pluimen verliest maar ze krijgt geen nieuwe in de plaats.
Volgens onze verkoper van dierenvoeding is dat de "Franse rui" en is daar niks aan te doen. Dat zou een beestje zijn die tussen de pluimen leeft waardoor de kip geen nieuwe pluimen meer aanmaakt.
Ze lijkt anders heel gezond, haar kam en lelletjes zijn mooi rood, ze eet goed en k.... goed en ze legt elke dag een heel lekker eitje.
We hebben al eens een vitaminekuur in het water gedaan maar dat helpt blijkbaar niet.
Er zitten geen mijten in de legbakken en de andere kippen hebben het niet.
Behalve het feit dat ze er heel erg zielig uitziet ben ik ook bang dat ze het de komende winter heel erg koud zal hebben vermits ze niet meer beschikt over haar warme jasje.
Heeft iemand een oplossing?

Alvast bedankt


M
zaterdag 9 juni 2012 - 16:39
Lino

Lino

Hier iemand met soortgelijk probleem. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar waarschijnlijk vind je daar wel een antwoord: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=59440&st=0&sk=t&sd=a&hilit=kaal
zondag 10 juni 2012 - 10:09
kollebloem

Kollebloem

Ik heb de foto's gezien maar zo erg is het niet bij mijn kip. Het komt er een beetje op neer en ik hoop dat ze er binnenkort ook niet zo zal uitzien.
Die kippen van de foto hebben ergens op zolder gezeten, ik denk dat zoiets niet goed is voor een kip.
De mijne krijgen ook vitamientjes, een goede gevarieerde voeding, groenten, dus ik weet niet waar het aan ligt.
Ik heb al gelezen over veerluis maar dan zie je witte brokjes hangen aan de pluimen en dat heeft ze niet.

Hopelijk heeft iemand een oplossing.

Toch bedankt!

M
zondag 10 juni 2012 - 19:03
Lino

Lino

De eitjes die ze legt heben die een stevige schaal? Zoniet dan is er misschien sprake van calciumgebrek? Want om veren te vormen hebben ze ook kalk nodig.
In dat geval zou je een calciumtablet aan het drinkwater kunnen toevoegen.
maandag 11 juni 2012 - 07:20
kollebloem

Kollebloem

De eitjes zijn normaal en ze hebben een stevige schaal. Ze krijgen grit bij hun eten.
Ik heb al gedacht dat de andere kippen haar veren plukken want ze is nogal schuw. Maar langs de andere kant zie ik geen pikwondjes en ze eet samen met de rest en ligt samen met de anderen in het zonnetje (als dat schijnt).
Ik snap het niet. Wel vervelend want als zij geen pluimen heeft tegen volgende winter zal ze vergaan van de kou.


M
dinsdag 12 juni 2012 - 22:18
azrael

Azrael

wij hebben hetzelfde probleem met een van onze kippen gehad, alles hebben we geprobeerd,poedertjes,vitamines,hok ontsmet, niets hielp.
Tot er iemand opperde dat ze zich misschien verveelde en daardoor zelf haar pluimen uittrok.
Omdat er toch niets anders hielp heb ik ze apart gezet en haar eten ongelooflijk uitgestrooid over een grote oppervlakte zodat ze gans de dag moest zoeken naar voedsel en waarempel het hielp, ze staat na een jaar practisch volledig kaal rondgelopen te hebben weer vol met pluimpjes! Toeval, ik weet het niet maar nu loopt ze terug bij de rest van de kippen een ik strooi nu ook voor deze twee maal per dag het eten helemaal rond en zodat ze moeten zoeken.
donderdag 14 juni 2012 - 07:26
Lino

Lino

Ja wie weet is het dat.

Zitten ze klein behuisd?
donderdag 14 juni 2012 - 20:49
kollebloem

Kollebloem

Neen, helemaal niet. Ze hebben een goede loop waar ze in de zon kunnen zitten en een zandbad nemen en waar ze kunnen schuilen als het regent.
Ze hebben een ruim hok met stro.
Wat ik nu wel opmerk is dat ze lijkt te klokken. Daarmee bedoel ik dat ze wat broeds lijkt. Toen ik de eitjes ging rapen zat ze er al de ganse namiddag op.
Er liggen echter geen pluimen in de legbakken.
Het is iets raars.
Ik zou ze kunnen apart zetten maar ik heb dat vroeger eens moeten doen met een gewonde kip en die werd toen ze genezen was niet meer aanvaard door de rest van de bende. Daar ben ik een beetje bang voor.

donderdag 14 juni 2012 - 21:04
azrael

Azrael

De onze had ook meer dan plaats genoeg, acht are voor tien kippen is meer dan genoeg maar ze had steeds eten in het eetbakje en moest dus geen moeite doen om te scharrelen.
Dus hier is het gedaan met het kippenbuffet a volante, werken voor de kost!!!
donderdag 14 juni 2012 - 21:59
Lino

Lino

haha. Jij hebt de oplossing dus gevonden.

Gisteren was ik mijn kruidentuintje aan het opkuisen en kwam daar geregeld een mierennest tegen. Heb een emmer genomen en elk mierennest uitgegraven met massa's eitjes; Dat dan in de kippenren gegooid... FEEST! Maar of ze de mieren zelf opeten heb ik niet kunnen vatstellen. Hopelijk wel. Maar die miereneitjes klein of groot gingen er goed in. Al deden ze daar niet heel erg lang over. Dus kwa bezigheidstherapie maar heel beperkt nuttig.
vrijdag 15 juni 2012 - 08:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon