menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zijdehoentjes

bakbeest

Bakbeest

In het voorjaar wil ik een kippenhokje bouwen,ik weet inmiddels wel wat de maten plusminus moeten worden enz.,en hoeveel kipjes ik dan kan hebben op mijn stukje.Ik wil graag zijdehoen krielkipjes.
Ik heb een ontwerp gemaakt van een schattig zweeds kippenhokje,niet dat dat de kippen enigzins interreseert,maar het (mijn) oog wil ook wat.
Waar ik echter maar niet achter kom is wat voor planten toegestaan zijn rond het hok.Ik heb geen gras in de tuin,en wil dat ook niet,maar ze mogen onder ons toezicht wel wandelen in de tuin.
Ook zit ik nog te dubben om tegels onder het huisje te doen,of het geheel tegelloos te laten.Het hokje komt zo'n 40cm boven de grond op palen te staan,zodat ze er onder door kunnen scharrelen naar de andere kant.Beide kanten krijgt een ren,het huisje in het midden.In de ren wil ik dan geen tegels.
Iemand nog meer suggesties??
zaterdag 29 oktober 2011 - 22:32
silkiegarden

Silkiegarden

Alles betegelen lijkt me niet zo’n goed idee. Kippen scharrelen graag. Een goed idee is om zand en (onbehandeld) hakselhout te strooien in de ren.
Een plaatsje om een zandbad te nemen is noodzakelijk. Een kip is graag proper en verzorgd. Door een zandbad te nemen ontdoen ze zichzelf van eventuele mijten en luizen. Onder een grote den of boom (waar de grond droog is) maken ze putten en rollen ze door het zand. Het is een waar plezier om ze bezig te zien.
Voor in het hok zelf kan je vlasleem gebruiken, dit neemt ook al het vocht op van de uitwerpselen. En het hok is makkelijk schoon te maken. Je kan bv. Aubiose kopen bij dierhandelaars of Aveve.

Ideaal is wanneer je een stukje van de tuin kan overdekken. Kippen kunnen zeer goed tegen de koude, maar te veel regen en vocht maakt hun sneller ziek. Een schuilplaats tegen de regen zullen ze zeker waarderen.

Voor de struiken kan eigenlijk alles, ze weten zelf wel wat giftig is. Best wel om sterke inheemse struiken te zetten, bv. een vlier, hazelaar, aalbessen, de bessen vinden ze ook nog lekker.

Als je in de ren genoeg plaats hebt voor een compost hoop is het helemaal ideaal. De compost trekt allerlei beestjes aan en je kan je afval er gewoon opkieperen. Het scharrelen in de compost levert hun ook de nodige vitamine B op.

Zijdehoentjes kan je makkelijk in de tuin laten lopen, met hun bevederde poten richten ze weinig schade aan je sierplanten. Wel vinden ze bepaalde planten lekker en die zullen ze wel oppikken. Enkel oppassen als u een vijver heeft, ze kunnen echt niet zwemmen en dat heb ik al met spijt moeten ondervinden.

Veel plezier met je zijdehoentjes, op mijn website kan je nog meer info vinden:
Silkie garden

Allemaal Beestjes

maandag 31 oktober 2011 - 09:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon