menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreemd insect

Ga naar meest recente reactie

davea1980

Davea1980

Beste allemaa,

vandaag zat ik naar buiten te kijken, en liep er een soort toor op mijn vensterbank. Maar 1 die ik nog nooit eerder gezien had.

Hij was klein, met 6 pootjes ( geen voelsprieten) en een segment-achtig achterlichaam zoals ene pissebed, maar dan vele malen kleiner, en een paarse angel.

hij reageerde niet zoals elke andere insect, wegrennen als je in de buurt kwam. Deze probeerde echt van mijn ene vinger mijn andere vinger vast te grijpen, en kwam op mijn camera af toen ik in de buurt kwam. De angel bleek geen angel tezijn, maar 2 tegen elkaar liggende veertjes, die open gingen, waarna er 2 kleine vleugeltjes tussen verschenen en sprong omhoog om weer als een parachute naar beneden te komen

iemand een idee? ik heb wel foto's maar zijn zeer onduidelijk
woensdag 11 mei 2011 - 15:51
Polplastron

Polplastron

Zou het een oorworm kunnen zijn geweest? Foto's zouden toch helpen.
donderdag 12 mei 2011 - 09:27
davea1980
donderdag 12 mei 2011 - 09:57
davea1980

Davea1980

Het is een wat hoekig klein insect
Helaas zijn de fotos van slechte quality

Het was absoluu niet bang en deed zelfs moeite om bij me te komen en min vinger vst te grijpen zoals bijvoorbeeld een sprinkhaan ook zou doen. De paarse punt op zijn rug bleken 2 veertjes tezijn, en wanneer deze open werden gevouwen, zater er 2 kleinere tussen waarna hij zich de lucht in lanceert en weer afdaalde

Het is geen vliegen wat hij deed

Allemaal Beestjes

donderdag 12 mei 2011 - 10:02
Polplastron

Polplastron

Het lijkt me een soort krekel of zo ...
donderdag 12 mei 2011 - 10:36
davea1980

Davea1980

Het maakte geen geluid, en krekels doen dat wel dacht ik.
Dat springen wat hij deed was heel bizar.

Nog nooit gezien, jij wel? Ziet er vreemd uit.
Ik was en ben enorm benieuwd wat het iis
donderdag 12 mei 2011 - 10:57
Polplastron

Polplastron

http://www.noorderkempen.be/insecten/tekst/veldkrekel01.htm

Dit lijkt toch al wat in de buurt te komen. Helaas ben ik geen insectenkenner, dus een precieze soortbepaling is niet aan mij besteed. Volgens mij maken krekels overigens niet constant geluid hoor.

Ik gok toch echt wel op een krekelsoort.

Groeten,

Pol
donderdag 12 mei 2011 - 11:16
davea1980

Davea1980

Hoi

Ik heb jarenlang veld,steppe en huiskrekels gekweekt
Voor mijn reptielen. Dit is geen veldkrekel daar ik
Elk stadia ken van deze beesten.

De achterkant van dat beestje was ook paars met een rare veer.


Van de week ben ik in blijdorp, dus zal de foto ook eens aan de bioloog
Daar laten zien. Ik hoop maar niet op een gevaarlijk soort of een aankondiging
Van een invasie op moeder aarde.

Thanx

Dave
donderdag 12 mei 2011 - 12:27
lisasimpson

Lisasimpson

Hey, ik heb vandaag volgens mij precies hetzelfde insect gezien.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken op internet en deze foto en de omschrijving erbij lijkt te matchen met het dier dat ik enkele uren geleden gezien heb.
Ik vond het een erg interessant voorkomen hebben en zijn gedrag trok vooral mijn aandacht. Hij zat op een houten bezem en elke keer als ik het wilde bekijken verstopte hij zich door uit beeld te gaan zitten en ik geloof zijn kleine pupilletjes te zien bewegen, ze leken mijn gedaante te volgen en me al van een vrij grote afstand aan te zien komen. Het leek een kikker-achtig kopje te hebben maar dat zal ik wel verkeerd hebben gezien. De vorm, de "angel", de kleur het lijkt precies overeen te komen. Ik hoop dat je erachter komt wat voor insect het is, ik ben erg benieuwt!
vrijdag 13 mei 2011 - 15:13
davea1980

Davea1980

Ik heb tot nu toe niets kunnen vinden. De foto die je hebt gevonden op internet? Heb je daar de link van?
Ik vond het een raar beest, en heb het nog nooit eerder gezien. Het oogde ook wat tropisch.

Mischien iets temaken met de klimaatsverandering?
vrijdag 13 mei 2011 - 16:06
lisasimpson

Lisasimpson

Geen idee. Het is wel toevallig dat we zo'n insect rond dezelfde tijd hebben gezien en verder nooit eerder gezien hebben.
Ik bedoelde trouwens eigenlijk de foto's die jij gemaakt hebt.
Ik zal nog eens op zoek gaan en als ik weer zo'n beestje zie proberen er een foto van te maken om te vergelijken, al weet ik bijna zeker dat het dezelfde is die op jouw foto's staan.
Ik laat het wel horen, mocht ik meer te weten komen. Maarja misschien is het wel een nieuwe soort, I don't know.

cya
zaterdag 14 mei 2011 - 11:51
renate67

Renate67

Ik ben ook wel heel erg benieuwd geworden wat jullie gezien hebben.
Misschien kunnen jullie het dier hiermee thuisbrengen?
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&menuentry=inleiding&id=3&tab=foto
Renate
zaterdag 14 mei 2011 - 17:32
davea1980

Davea1980

Helaas lijkt hij er totaal niet op.
Dat is meer een kever. Wat we hebben gezien was heel anders.
zaterdag 14 mei 2011 - 17:36
renate67

Renate67

Beste Davea
Ik bedoel niet het insekt op de foto bij mijn link.
Bij die link kun je bij sleutel (via een aantal vragen met uitleg) kijken of je de hoofdgroep van het insekt kunt bepalen en bij soorten staan heel veel foto´s van insecten.
Renate
zaterdag 14 mei 2011 - 17:42
lisasimpson

Lisasimpson

Ik heb elk insect op de site bestudeerd en ik vrees dat hij er niet tussen staat..
Toch bedankt, een erg handige link.
zaterdag 14 mei 2011 - 21:09
lisasimpson

Lisasimpson

Helaas niet..
zondag 15 mei 2011 - 02:42
davea1980

Davea1980

Ik heb de foto laten zien in blijdorp, maar helaas wisten zij
Ook niet wat het was. Het zal toch niet?
zondag 15 mei 2011 - 10:12
lisasimpson

Lisasimpson

Een nooit eerder ontdekte soort? Je zou denken dat het niet mogelijk was in deze Westerse wereld. Ik blijf meer informatie zoeken, misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien. Ik heb er niet echt verstand van maar zou het een tussenfase ofzo kunnen zijn geweest?
zondag 15 mei 2011 - 11:18
davea1980

Davea1980

Een tussenfase lijkt me onwaarschijnlijk. De oogjes lagen op het kopje en niet erin zoals bij ons.
De staart blijft me boeien. Wellicht zit hij nog ergens op balkon
zondag 15 mei 2011 - 12:21
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Toen ik de foto zag moest ik denken aan een nimfje van een bepaald soort cicade. (Issus)
Op het forum van waarneming zijn ze wel eens besproken. Hier staan een paar mooie foto's.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php/topic,77277.msg544283.html#msg544283
Groeten,
Thijs
zondag 15 mei 2011 - 20:59
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Hier staan ook nog wat foto's en ook afbeeldingen van volwassen cicades.
http://www.flickriver.com/photos/tags/issidae/interesting/

Thijs
zondag 15 mei 2011 - 21:05
lisasimpson

Lisasimpson

Wauw bedankt! Toen ik tijdens het zoeken op internet dit dier was tegengekomen op deze site URL GEBLOKKEERD 396&tab=beschrijving had ik hem in gedachten gehouden omdat hij er enigszins op leek, maar ik dacht niet dat het hem kon zijn wegens het ontbreken van de vleugens, maar nu is alles duidelijk! Weer wat bijgeleerd vandaag. Nogmaals Bedankt!
zondag 15 mei 2011 - 22:52
davea1980

Davea1980

Laten we niet het achterlijf vergeten met de paarse veer
Dit waren eigelijk 2 tegen elkaarliggende sprieten. Deze vouwden open en er verschenen 2 kleinere
Paarse veertjes. Het ontvouwde hetzelfde zoals een liefeheersbeestje dat ook doet voor hij gaat vliegen.

Hij spring omhoog en kwam weer omlaag. Het kon niet vliegen, maar lanceerde zichzelf
zondag 15 mei 2011 - 22:59
Feniks

Feniks

Het doet mij wat aan een schuimbeestje denken..dat is een soort cicade
dinsdag 17 mei 2011 - 14:57
Feniks

Feniks

zou het dit kunnen zijn? Dus toch een schuimcicade?
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 mei 2011 - 15:47
Feniks

Feniks

ik denk dat ik het weet: 't is een nimf van Issus coleoptratus, ook een cicade.
Kijk maar even na op google: http://www.google.be/search?hl=nl&q=Issus+coleoptratus+nymph&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&pdl=500&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1012&bih=246

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 mei 2011 - 15:56
davea1980

Davea1980

HEel goed. Maar leven deze normaal in nederland?
Ik eb ze nog nooit gehoort hier in de zomer.

Mijn complimenten

dinsdag 17 mei 2011 - 17:24
renate67

Renate67

Ja die komen ook in nederland voor. zie:

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&menuentry=soorten&id=396&tab=beschrijving

Er zijn heel veel soorten cicaden, de meeste zijn heel klein en maken geen geluid.
(In tegenstelling tot de grote lawaaiige soorten van bv de provence)
Renate
dinsdag 17 mei 2011 - 21:25
davea1980

Davea1980

Dank voor jullie reacties.
Weer een mysterie opgelost

Dave
woensdag 18 mei 2011 - 09:19
Jac1001

Tekst aangepast

Jac1001

Vandaag ook bij mij in de tuin op tafel
Ze kunnen flink springen.
zondag 28 mei 2023 - 00:46
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Tjonge. Twaalf jaar later!!! Toen was ik nog jong.
Ik zie nu Issus nimfen op veel verschillende planten in de tuin. Maar vooral op de klimop tegen de muur. Het zijn inderdaad geweldige springers. Ook de volwassen Issus hoewel die kunnen vliegen.
Meestal is het Issus coleoptratus, maar er is ook een veel zeldzamere Issus muscaeformis. Die lastig van af een foto uit elkaar te houden zijn.

In de tussentijd een Cicadenpagina gemaakt. Deze soorten cicaden zie ik in de tuin. Altijd leuk om weer een nieuwe soort te zien: http://www.tuin-thijs.com/cicaden.htm
zondag 28 mei 2023 - 14:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon