menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippen willen waarschijnlijk broeden

Ga naar meest recente reactie

kittykat

Kittykat

Hallo allemaal ,

Ik vraag om raad . Mijn twee kippen van nu een jaar oud stoppen hun eieren weg , ik heb deze morgen , na drie dagen geen eieren te vinden in hun hok , de toer van de tuin gedaan (die als perk dient voor hen ) de chef van de twee ( noemt Louise ) was kwaad en liep voortdurend op mijn voeten en ik heb dan wel onder de grote hopstruik een nest met 7 eieren gevonden , zeer goed weggestopt . Ik vond me dan toch wel een dief , die twee brave kippetjes hun nest roven . Mijn vraag is nu : zou ik niet beter twee gemarkeerde eieren laten liggen dat het zo niet opvalt als ik roof ?
donderdag 28 april 2011 - 13:08
printemps

Printemps

Wil je ze laten broeden ?(heb je een haan)
Anders moet je steeds alle eieren weg halen

mvg
donderdag 28 april 2011 - 13:14
kittykat

Kittykat

Hallo,

Ik heb geen haan , dus kunnen ze niet echt broeden . Ik zou dus best iedere keer alle eieren weghalen . Dank je wel voor de raad .
donderdag 28 april 2011 - 13:24
Polplastron

Polplastron

Met kalkeieren kan je ze vaak ook wel foppen hoor: op die manier gaan ze er steeds weer eieren bij leggen i.p.v. zomaar wat in het wild. Het werkt wel niet altijd!

Groeten,

Pol
donderdag 28 april 2011 - 16:47
kurt

Kurt

Best voorzie je in hun slaaphok een legbak (bakje met hooi en een plastieken ei / kalkei erin).

De kippen zullen het ei zien liggen en als ze aanvoelen dat ze zelf moeten leggen, dan zullen ze zich in het legbak nestelen en er hun ei in kwijt raken.

Je neemt dan dagelijks of om de paar dagen de eieren weg behalve het fopei. Het nut van het fopei is enerzijds dat je geen echt ei hoeft te laten liggen (je weet na enkele dagen niet meer welk het oude zou zijn) en anderzijds zullen de kippen steeds verder leggen op de door jou gewenste plek waardoor je niet de hele kippenren hoeft af te zoeken.

Veel succes.
Mvg,
Kurt
donderdag 28 april 2011 - 17:05
kittykat

Kittykat

Echt bedankt voor de raad , ze hebben een legbak met stro in hun hok , dat is een goed gedacht van er een paar plastiekeieren in te leggen dan keren ze misschien terug naar hun bakje . Dat wild leggen is tenslotte nog maar 3 dagen bezig . Groetjes Nadine
donderdag 28 april 2011 - 18:06
bd

Bd

wij leggen 2 kalkeieren in hun nest waar we liefst hebben dat ze leggen, dan leggen ze daar hun eieren, t kan soms wel gebeuren dat ze ze wat verder smijten, maar leg ze dan gewoon terug, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je tantekes (zo noemen wij onze kippen) niet boos worden bij het wegnemen van de eitjes
vrijdag 29 april 2011 - 08:45
kittykat

Kittykat

Goedemorgen , vandaag ga ik bij Aveve 2 fopeieren halen en morgen is het spel voorbij , vanmorgen hebben ze zichzelf verraden , Louise was een ei aan leggen onder een struik en de andere ( Thelma ) stond ervoor de wacht aan het houden , een half uur later omgekeerd . Nog een zonnig weekend aan allemaal . Nadine
vrijdag 29 april 2011 - 10:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon