menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Konijn

Ga naar meest recente reactie

lyne

Lyne

Goeie middag,
kan iemand mij zeggen of ik (2 konijntjes) zomaar los kan laten lopen in de tuin, met omheining, en welke kippen ik kan houden zonder dat die je tuin in een maanlandschap veranderen? Ik wil erbij zeggen dat ik geen giftige planten staan heb, enkel een jonge taxus, maar die ga ik verplanten naar de voortuin
Vriendelijk dank,
Lyne
woensdag 4 augustus 2010 - 12:33
Angelo

Angelo

Hallo Lyne,

Het lijkt mij riskant. Door een konijn graaft, hij zal zich zelf een weg naar buiten graven of toch zeker je tuin ondergraven.

Hier sprong de konijn over de draad (achter in de wei) en later kwam ze terug, de dag erna had ze 10 jongen

Ook met eventuele roofdieren zou ik oppassen bij loslopende konijnen.

Kwa kippen moet je vooral kijken naar rassen met voetbevedering, zij zijn over het algemeen iets rustiger op scharrelen, hun voetbevedering 'verhindert' dit zowat. Ik denk hierbij aan rassen zoals, sabelpootkrielen, zijdehoen, brahma, cochin, .... Maar een kip blijft een kip, dus gescharrel is er altijd

Groetjes

woensdag 4 augustus 2010 - 13:26
lyne

Lyne

bedankt, zal ik dan toch maar een grote ren aanschaffen, met fijn draadgaas, ook onderaan (waar de grassprietjes wel kunnen door groeien). Ik had ook al gedacht aan een paar zijdehoenders, die worden niet zo groot en vind ik fantastisch mooi.
Vriendelijke groeten,
Lyne
woensdag 4 augustus 2010 - 13:34
Rita1960

Rita1960

en vergeet niet het gaas in de grond te graven. tegen marters, vossen en ander gedierte dat graag kippen lust.
en denk ook eens na over de bovenkant van je ren.. ook buizerds/haviken (die ook willen eten) lusten ook wel een kippetje/konijntje... oh ja.. en de mussen gaan ook lekker meeeten!

groetjes,

Rita


woensdag 4 augustus 2010 - 19:50
Pistachio

Pistachio

Mijn konijntjes zaten vroeger in het tuinhuis, als ik erbij was liet ik ze in de tuin rondhuppelen wat ze fantastisch vonden. Ze gingen vanzelf terug het tuinhuis in als ze er genoeg van hadden of als iets hen deed schrikken. Zo konden ze toch af en toe fijn graven maar niet lang genoeg om mijn tuin veel schade te berokkenen. The best of both worlds! Ik hield wel altijd de hemel goed in de gaten omdat ik bang was dat een roofvogel mijn Wiske of Bunny wel een lekker hapje zou vinden, is gelukkig nooit gebeurd.
vrijdag 6 augustus 2010 - 12:58
groengroentje

Groengroentje

en bij konijnen gebruik je best ook degelijke draad; indien je kippengaas of dergelijke gebruikt... nou dat is in een paar uurtjes doorgeknabbeld.

Onze buren hadden 2 konijnen, maar hadden gewoon geen degelijk hok. Ze ontsnapten om de haverklap en zaten grotendeels van de tijd in onze tuin. Daar aten ze natuurlijk van alles wat. En hebben ook giftige planten staan, maar ook jonge knollen. Als je buren een groententuin hebben, zal je konijn zeker niet te houden zijn.

Een konijn los laten lopen in je tuin is een heel risicovol iets. Zou het zeker niet aanraden. Beter is dat een grote konijnveilige ren die je kan verzetten. Zien dat er genoeg gras is en anders veel hooi geven. Zeker niet teveel van dat droogvoer. Das echt niet gezond. Teveel vetten en energie, die ze dan niet kwijt kunnen. Trouwens, als ze gras en hooi krijgen, moeten ze er veel van eten voor voldoende te hebben. En dat is dat ook weer een bezigheid en zo vervelen ze zich minder en spoken ze minder snel konijnenkwaad uit. En het is veel gezonder. Al zijn wat groenten of stukje fruit ook noodzakelijk voor voldoende vitaminen.

veel succes ermee.

vrijdag 6 augustus 2010 - 14:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon