menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanslag op de stam van mijn seringenboom

Ga naar meest recente reactie

Bloempje93

Bloempje93

Hallo,

Ik heb een vraag wat betreft een seringenboom in mijn tuin.

Sinds ongeveer een maand of anderhalf zit er (waarschijnlijk veroorzaakt door de vele regen) opeens een grote gekleurde aanslag op de bast van mijn seringenboom, op de grote stronk zelf en ook op diverse takken. Op de bast van de boom zelf is deze wittig, op een dode steuntak (van dezelfde boom) die er pal naaststaat zit er roze aanslag. Enig idee wat het is en of het schadelijk is voor mijn boom?
Op mijn andere bomen in de tuin zit overigens niks.

Struiken & Bomen

maandag 19 februari 2024 - 17:27
Plantadvies

Plantadvies

Pseudaulacaspis pentagona
dinsdag 20 februari 2024 - 20:22
PeterC

PeterC

Een soort schildluis, volgens jou?
Ik zou eerder aan een soort zwam denken.
dinsdag 20 februari 2024 - 21:33
Bloempje93

Bloempje93

Ik heb via google afbeeldingen naar de Pseudaulacaspis pentagona gekeken, maar dit is het niet.
woensdag 21 februari 2024 - 10:56
leerling

Leerling

Zou het een van de witte korstmossen kunnen zijn?

Er bestaan ook roze korstmossen.

Korstmossen brengen geen schade toe aan planten,
woensdag 21 februari 2024 - 21:17
Bloempje93

Bloempje93

Ok, dat zou fijn zijn! De gele kostmos die ik via google afbeeldingen zie zit er al jaren in. Ik ga denk ik van het weekend even met een emmer en borstel over de stam om het voor de zekerheid voorzichtig af de halen. Het ziet er ook een beetje raar uit
donderdag 22 februari 2024 - 09:27
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik ga denk ik van het weekend even met een emmer en borstel over de stam om het voor de zekerheid voorzichtig af de halen.

Zou ik niet doen.
Ofwel zijn het korstmossen. Die brengen geen schade toe aan je planten, maar zijn zelf heel nuttig voor onze natuur. Zie o.a. https://www.onzenatuur.be/artikel/dit-maakt-korstmossen-zo-bijzonder
Ofwel is het een schimmel en dan is het al te laat om er nog wat aan te verhelpen. (Niet elke schimmel is overigens nefast voor je planten.)
Ofwel zijn het beestjes, maar dat zou je met een beetje vergrootglas moeten kunnen zien.
donderdag 22 februari 2024 - 15:06
WiPe

WiPe

Het zou een korstvormende schimmel of een slijmzwam kunnen zijn, maar die groeien nooit op levend hout. Dat kan met andere woorden enkel wanneer het onderliggende hout al dood is.
vrijdag 23 februari 2024 - 13:15
Bloempje93

Bloempje93

Gelukkig is mijn boom nog springlevend
zaterdag 24 februari 2024 - 10:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon