menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien jonge wisteria

Ga naar meest recente reactie

aafke66

Aafke66

Vorig jaar heb ik een Wisteria geplant van ongeveer 1.80 hoog bij de schutting. Mijn doel is om de takken over de hoogste liggers van de schutting te laten groeien en ook lager langs de schutting bloeiende scheuten te krijgen. Nu heb ik gezocht naar snoei adviezen en kom dan het volgende tegen:
- Direct na het planten moet de hoofdgesteltak worden ingenomen. Knip de 'kop' terug tot zo'n 80 - 90 cm boven de basis (heb ik niet gedaan, ik durfde niet.... omdat ie nu al juist zo lekker hoog was)
- In het tweede levensjaar wordt de plant in de winter gesnoeid: de hoofdgesteltak wordt opnieuw ingesnoeid, maar laat 40 - 50 cm van de jonge topscheut boven het gedeelte van het vorige jaar staan.

Wederom durf ik niet om de centrale stam terug te snoeien..... HELP. Iemand ervaring hiermee?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken om een mooie hoge wisteria met bloeiende zijtakken te krijgen?

Bedankt alvast voor het delen van ervaringen en tips.
Aafke

Struiken & Bomen

donderdag 1 februari 2024 - 16:35
LT

LT

Mooie jonge plant. Weet je al hoe dik die stam en takken worden? Hij staat wel erg dicht tegen de schutting. Weet je de naam van deze cultivar? Zelf heb ik er twee, al vele jaren oud. Kijk eens in de plantengids. Daar vind je bv Wisteria sinensis 'Amethyst'. Op mijn foto's aldaar staat ook de datum van de foto. Deze staan aan metalen staanders en ronde draagpijpen. Gewoon hout wordt op den duur gewoon gewurgd. Misschien kun je hier wat mee. Succes, Lou
vrijdag 2 februari 2024 - 17:56
PeterC

PeterC

In onze vorige tuin had ik ook een Wisteria geplant. De plant stelde teleur want hij sloeg niet goed aan.

Ik heb hem de tijd gegeven en het heeft enkele jaren geduurd tot ie echt in groei kwam, maar éénmaal zover was er geen houden meer aan. Wat een groeikracht.
Overwoekerde het hek waar hij tegen geplant stond en in de naburige haag en probeerde de straat over te steken. Dat laatste lukte natuurlijk niet.

Ik zou jouw plant nu met rust laten en wachten tot hij echt in groei komt. Dan kan je beslissen hoe je hem wil snoeien en leiden.
vrijdag 2 februari 2024 - 22:00
aafke66

Aafke66

Dank voor de reacties, dank voor je reactie. Ik heb de plant zo gekocht met die bamboe stok. Vroeg het me ook al af , want die stam wordt hartstikke dik, (als het goed is), dus dat kan niet goed gaan. Dus bamboe eruit en dan aanbidden aan een steviger paal is waarschijnlijk de beste optie? En dan dus het stammetje niet kortwieken....

maandag 5 februari 2024 - 21:47
PeterC

PeterC

Laat die bamboestok maar staan. De plant heeft daar geen problemen mee. De stam wordt wel dikker maar de bamboestok is hard en dus zal hij rond de bamboestok verdikken. Die stok beperkt de groei van de plant niet.

Ik kan het niet zo goed zien op de foto maar is de plant aangebonden aan de bamboestok?
Als dat het geval is en als je ziet dat hij goed in groei komt verwijder dan die aanbindingen. Die hinderen wel de groei van de plant.
maandag 5 februari 2024 - 22:32
aafke66

Aafke66

@PeterC, dank je! inderdaad aangebonden, dus ga erop letten als hij steviger wordt, dat ik dat op tijd verwijder.
dinsdag 6 februari 2024 - 12:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon