menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blote wortel in pot?

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Een misschien wat rare vraag. Wij willen iemand een laagstam appelboom cadeau doen. Het zou waarschijnlijk eentje zijn met blote wortel. Kunnen wij deze zelf in een pot planten, om dan nadien in de grond te plaatsen? Aangezien er tussen aankoop en het uiteindelijk planten toch snel een week zal zitten. Inkuilen had ik ook al bedacht, maar lijkt me niet zo praktisch?

Groetjes,
Roeliee
maandag 11 december 2023 - 21:41
Tuinprins

Tuinprins

Ja dat kan maar waarschijnlijk zul je dan wel de wortels wat moeten snoeien zodat die in een pot past. Tenzij je een zeer grote pot hebt. Tijdelijk in de volle grond opkuilen kan ook. Vlak voor het geven uit de grond halen en de kale wortels in een plastic zak doen. Het heeft de voorkeur als de appelboom bij de ontvangers weer redelijk snel in de grond staat.

Wortelsnoei wordt door appels prima verdragen. Ik sta er altijd weer versteld van hoe weinig wortels er aan een jonge appelboom zitten. En toch groeien die doorgaans probleemloos aan.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 12 december 2023 - 08:04
leerling

Leerling

Als je geen pot hebt die groot genoeg is, kan je het boompje tijdelijk ook (met grond) in een stevig plastic zak zetten. Bv. een zak van potgrond binnenste buiten draaien (oogt wat mooier) en die dan samenbinden aan de stam met een strik.
dinsdag 12 december 2023 - 13:49
Roeliee

Roeliee

Super ! Merci !
donderdag 14 december 2023 - 10:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon