menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom en stormweer

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Met de storm die aan de gang is, ging ik daarnet even op ronde in de tuin. Ik merkte dat onze hoogstam appelboom bij iedere windstoot los stond in de grond. Wortels kwamen zeker nog niet boven. Voorlopig heb ik een paal de grond in geslaan en vast gebonden. Wat kan ik na de storm nog doen om deze steviger in grond te zetten? Of kost hij dit zelf op?

Groetjes
Roeliee
donderdag 2 november 2023 - 12:54
PeterC

PeterC

Dat klinkt niet goed. Die zou normaal zo vast in de grond als een huis moeten staan.
Is de boom voor de rest in goede conditie?
donderdag 2 november 2023 - 20:18
Roeliee

Roeliee

Het gaat wel nog om een vrij jonge boom... Een 5-tal jaar zal het nu zijn. Maar wel een naar mijn aanvoelen een gezonde boom.

De grond is er op dit moment wel vrij nat, de boom staat "los" tot zo'n 10cm van de stam. Bij harde wind zie je de boom echt bewegen, en de grond omhoog komen. Boom is zeker (relatief) ver geworteld, laatst kwam ik wortels tegen op ruim 1.5m vn de stam
donderdag 2 november 2023 - 20:47
dries944

Dries944

Stond de boom in pot toen je die geplant hebt? Bomen in pot hebben veel last van draaiwortels die dan na aanplant de neiging hebben om verder te draaien. Zo heb je geen stabiele boom. De eerst 3 jaar heeft die toch steun nodig afhankelijk van de grootte natuurlijk.
donderdag 2 november 2023 - 20:59
WiPe

WiPe

Als de grond nat is, verlaagt de afschuifweerstand van de bodem. Of simpel gezegd: in natte grond blijven bomen minder makkelijk vast staan. Het enige wat je kan doen is de boom zodanig fixeren dan de wortels niet kunnen losscheuren, maar de boom nog kan bewegen. Desnoods kun je dis in de top wat lichter maken door die wat terug te snoeien. Wat dat betreft heeft lichte snoei aan het uiteinde van de kruin meer effect dan het weghalen van hele takken.
donderdag 2 november 2023 - 21:15
Roeliee

Roeliee

Ik denk inderdaad voornamelijk door de natte. Voorheen stond de boom muurvast. Kan het zijn dat het met het vallen van het blad beter zal zijn? Aangezien de boom dan minder wind vangt? Zal de boom zich uiteindelijk zelf herstellen?
vrijdag 3 november 2023 - 17:26
PeterC

PeterC

Als de bladeren gevallen zijn vangt de boom minder wind en is de kans op omver gaan natuurlijk kleiner.
Normaal zal een boom zichzelf van nature beter vastzetten.
Je beschrijft de bodem als nat maar afgaande op je opmerking "voorheen stond de boom muurvast" begrijp ik dat de bodem niet gedurende het hele jaar nat is.
Als dat natte eerder uitzondering is dan regel zal de boom, denk ik, zich niet zo goed aanpassen aan een natte bodem en gevoelig blijven voor windvang wanneer de bodem terug nat is.
vrijdag 3 november 2023 - 17:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon