menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn Acer is zijn bladeren al aan het verliezen, scheelt er iets?

Ga naar meest recente reactie

SpArkLeS

SpArkLeS

Deze Acer staat van vorig jaar hier in mijn tuin, lijkt het goed te hebben want was goed gegroeid echter sinds paar weken merk ik dat hij zijn bladeren verliest en nu is een groot deel klaar om eraf te vallen, dit lijkt me nog wat vroeg.

Zou er iets mis zijn? Tijdens warme en droge periodes geef ik savonds altijd wat water.

Grtz

Struiken & Bomen

zaterdag 16 september 2023 - 15:26
SpArkLeS

SpArkLeS

Foto van blad

Struiken & Bomen

zaterdag 16 september 2023 - 15:26
Tuinprins

Tuinprins

Verwelkingsziekte / verticillium.

Is een ziekte die de laatste jaren schering en inslag is bij Japanse esdoorns. De onzichtbare schimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt komt via de wortels de plant binnen. De schimmel leidt tot verstopping van de watervaten in de plant waardoor het deel boven de verstopping geen of onvoldoende water krijgt. Gevolg is dat het gedeelte boven de verstopping afsterft of sterk gaat kwijnen. Karakteristiek voor verwelkingsziekte is dat het dode blad aan de tak blijft hangen.

Tegen verwelkingsziekte is niets te doen. Er bestaat geen middel om een aangetaste plant te genezen. De schimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt blijft jaren in de grond aanwezig. Op bovenstaande plek niet opnieuw een Japanse esdoorn planten of een plant die gevoelig is voor verwelkingsziekte.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 16 september 2023 - 18:18
SpArkLeS

SpArkLeS

Bedankt voor je reactie, slecht nieuws helaas, ik heb het gevoel dat meerdere planten in mijn tuin hier last van hebben.
Kan het zijn door te natte grond?
zondag 17 september 2023 - 12:01
Tuinprins

Tuinprins

Verwelkingsziekte komt bij diverse planten voor (o.a. Acer palmatum, Cercis, Catalpa en Clematis) maar er zijn meerdere aantastingen die voor de leek op verwelkingsziekte lijken maar het niet zijn.

Als de grond te nat is dan ligt wortelrot / Phytophthora op de loer. Lavendel is zo'n plant die bij een te natte standplaats last krijgt van een bepaalde vorm van Phytophthora. Rhododendrons krijgen op (te) natte grond vaak last van Phytophthora cinnamomi.

In tuinen is het niet altijd gemakkelijk om de drainage te verbeteren. Persoonlijk zou ik in tuinen niet in pure potgrond of compost planten want dat materiaal houdt veel water vast wat in natte periodes tot problemen kan leiden. Liever mengen met zand of er grind aan toevoegen zodat het water sneller wegtrekt.


Gegroet, de tuinprins
maandag 18 september 2023 - 06:32
WiPe

WiPe

Een te natte bodem werkt ook Verticillium in de hand.
dinsdag 19 september 2023 - 09:38
Lino

Lino

Tijdens warme en droge periodes geef ik savonds altijd wat water.

Beter om ‘s morgens water te geven.
dinsdag 19 september 2023 - 14:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon