menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander

Ga naar meest recente reactie

Jaco1977

Jaco1977

Hallo vorige week heb ik deze oleander geplaatst in een pot van 40cm doorsnee met daarin ca 100L nieuwe potgrond. De pot kan water afvoeren onderin. De oleander zelf is ca 110 hoog en vol van blad en bloemen. Ik geef de plant met dit warme weer ca 7l water per dag. Toch zie ik takken met geel blad ontstaan. Ik lees overal dat ze veel water nodig hebben maar nooit echt hoeveel (in mijn formaat) pot. Geef ik nu te weinig of teveel water? Wie kan me adviseren wat te doen en hoe kan ik het geel wordende blad nu tegengaan?

Alvast bedankt voor de reactie. Mvgr

Struiken & Bomen

maandag 10 juli 2023 - 20:17
LT

LT

Zorgen dat de kluit niet droog valt. Meteen geel blad. In de natuur wortelen deze zeer diep, dus altijd water. In de pot kan dat niet.
maandag 10 juli 2023 - 21:17
Jaco1977

Jaco1977

Is het beter om 1x zeg 6-7L water te geven of beter 2x 3-4L Smorgens en Savonds? Kluit is niet droog , wil erger voorkomen en weet niet wat wijsheid is
maandag 10 juli 2023 - 21:33
PeterC

PeterC

In het zuiden, vb Zuid-Frankrijk, kom je die massaal tegen in de bermen langs de lanen in de steden.
Heel mooie planten.
Daar worden ze één keer per dag bevloeid met zo een druppelsysteem beneden op de grond tegen de planten aan.

Wij hebben x jaar geleden 2 Oleanders gekocht in een Zuid-Frans tuincentrum en meegebracht naar huis, maar hier bij ons viel dat dik tegen.

Je moet ze wel in pot planten want ze zijn niet winterhard. En dan moet je ze binnen zetten in de winter, maar naar onze ervaring kan die plant daar niet zo goed mee om. Na een jaar of 2 was het gedaan met de planten. Naar mijn idee zijn dat geen planten voor hier.

Maar misschien lukt het jou wel.
Ik zie hier tuinen met palmbomen in de volle grond en ook bananenplanten kan je hier in tuinen vinden. Het verbaast me dat die hier kunnen overleven.
maandag 10 juli 2023 - 21:59
Jaco1977

Jaco1977

Hi Peter ja het blijft een uitdaging die ik graag aanga. In landen als Italië zie je ze ook overal en daar krijgen ze geen druppel water . ????
maandag 10 juli 2023 - 23:09
PeterC

PeterC

Dan wens ik je veel succes met je uitdaging.
dinsdag 11 juli 2023 - 23:06
lentemode

Tekst aangepast

Lentemode

De oleander is een echte zuipschuit en kan 's zomers dan ook het beste permanent in een schotel met water staan.
Ik zie dat deze op je foto ontbreekt.
Een plant van dit formaat geef ik 's zomers dagelijks een volle gieter van 10 liter regenwater dat een tijdje in de zon kon opwarmen.
Geef ook enkele keren in het seizoen bemesting voor terrasplanten.
En haal de gele blaadjes weg, een wereld van verschil...
woensdag 12 juli 2023 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon