menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke haag kan goed tegen hitte?

Ga naar meest recente reactie

elkedagweer

Elkedagweer

Hi

Twee jaar geleden hebben wij, vanwege de buxusmot, alle buxus uit onze tuin vervangen door Ilex Crenata Dark Green. Echter, het blijkt dat deze Ilex wel veel moeite heeft met de warmte.
Inmiddels zijn bij aardig wat al alle blad uitgevallen/
Is er een andere soort laagblijvende haag (40-50 cm) die wel goed tegen de hitte kan? En groenblijvend is?

Dank
Ron
zondag 9 juli 2023 - 20:37
Peterplant

Peterplant

Die Ilex kan wel tegen warmte
, maar niet tegen kalkrijke grond, zoals klei. Daar gaat die langzaam maar zeker dood

Ligustrum ovalifolium, Lonicera nitida 'Green Breeze' , Taxus media 'Groenland ' zijn mogelijke alternatieven.
zondag 9 juli 2023 - 20:57
elkedagweer

Elkedagweer

Dank Peter

de ligustrum kan heel hoog worden. Wij zoeken een haag van zo'n 50 cm hoog.
Is deze dan wel geschikt?
maandag 10 juli 2023 - 12:42
Peterplant

Peterplant

Een buxus kan ook 6 meter hoog worden en een beuk makkelijk 15 meter. Het is een kwestie van knippen.
maandag 10 juli 2023 - 16:10
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ilex is best prijzig, maar die is tevreden met 1x snoeien. Helemaal met dit weer. Een goedkoper alternatief is eonymus japonicus green spire. Doet het hier ook prima. En kan goed tegen de droogte. Dat had ik niet verwacht.
dinsdag 11 juli 2023 - 19:05
Dany

Dany

Eonymus japonicus Green Spire. doet het hier ook prima en staat op de plaats waar mijn Buxus vroeger stond.
Ik had ook eerst Ilex Crenata Dark Green gezet ipv. van mijn Buxus maar dat was geen succes, die Green Spire doet het super goed en je hebt ook nog een Eonymus japonicus White Spire als je wat variatie wil.
dinsdag 11 juli 2023 - 22:17
Peterplant

Peterplant

Euonymus Green Spire is prachtig, maar erg gevoelig voor schildluis, bladluis, meeldauw en strenge vorst. Als de plant regelmatig gesnoeid gaat worden is het mooie er na een paar jaar wel van af.
dinsdag 11 juli 2023 - 22:42
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Peterplant Die ervaring heb ik dus nog niet! En hoe zo regelmatig snoeien. 1x per jaar is prima . Nu staan ze hier drie jaar. En strenge vorst hebben ze nog niet gehad. Maar droogte wel.
dinsdag 11 juli 2023 - 23:00
Dany

Dany

Hier hebben ze deze winter -10 gehad en ik zie geen schade.
Van luizen en meeldauw heb ze ook nog geen last gehad, snoeien heb ik nog niet gedaan.
Ik heb wel al 60 stekken genomen 3 jaar geleden en die staan nu bij mijn zoon in volle zon en deze winter zijn er 4 plantjes kapot gegaan, enkele hadden een beetje schade maar die hebben zich volledig hersteld.
woensdag 12 juli 2023 - 00:07
Peterplant

Peterplant

We wachten het af. Ik heb andere ervaringen.
woensdag 12 juli 2023 - 08:38
Dany

Dany

Inderdaad we zullen wel zien, ik heb ze nu 5 jaar staan en voorlopig doen ze het heel goed dus hopen dat zo blijft.
woensdag 12 juli 2023 - 09:06
Alyssum

Alyssum

Hedera helix 'Arborescens' (struikklimop)
In mijn tuin heb ik een haag van deze struikklimop. Per plant heb ik ze wel opgebonden aan een groene plantenstok, maar daar zie je niets van. Prachtige smalle, wintergroene, lage haag, met een interessante bloeiwijze + besvorming. Verlangd wel veel snoeiwerk, maar voor mij geen probleem, hoe meer onderhoud, hoe beter.
vrijdag 21 juli 2023 - 07:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon