menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreemde boom in de slootswal.

Ga naar meest recente reactie

Joukje Smeding

Joukje Smeding

Groot lang glimmend blad.
zondag 14 augustus 2022 - 11:46
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Nu de foto nog. In het midden van de foto.

Struiken & Bomen

zondag 14 augustus 2022 - 11:48
Peterplant

Peterplant

Kun je een close-up foto van de bladeren plaatsen?
zondag 14 augustus 2022 - 11:49
Tuinprins

Tuinprins

Prunus serotina / Amerikaanse vogelkers?

Is een invasieve boomsoort. Vogels eten de vruchten, poepen de zaadjes uit etc. Zaailingen hebben weinig licht nodig om te groeien en hebben daardoor een voordeel op veel andere (inheemse) boomsoorten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 augustus 2022 - 12:00
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Er zit een brede sloot tussen.

Struiken & Bomen

zondag 14 augustus 2022 - 12:42
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Het blad lijkt op wilg.
zondag 14 augustus 2022 - 13:30
Peterplant

Peterplant

Ik denk dat Tuinprins goed zit, maar het zou me niet verbazen als het een Prunus laurocerasus blijkt te zijn. Dat is een laurierkers, groenblijvend. Ook daarvan worden de pitten door vogels verspreid.
Toch een keer naar de andere kant van de sloot gaan.
zondag 14 augustus 2022 - 13:49
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Mij te warm. Moet helemaal omlopen. Dan over het kerkhof en die bomenwal en kerkhof staan 2 meter hoger dan vanaf mijn kant. Je roetst er zo naar beneden. Heb nog met mijn mobiel een foto gemaakt en let deze winter extra op de boom. Want ik ben wel nieuwsgierig. Bedankt voor de informatie.

Struiken & Bomen

zondag 14 augustus 2022 - 15:35
Peterplant

Peterplant

Ik zou nu zelfs zeggen : Castanea sativa, de tamme kastanje.
zondag 14 augustus 2022 - 15:43
leerling

Leerling

Joukje, wat bedoel je met slootswal? Ik weet wat een sloot is, maar niet wat een slootswal is.
Als die boom regelmatig met zijn wortels in het water zou staan, lijkt Castanea sativa me weinig waarschijnlijk.
zondag 14 augustus 2022 - 16:46
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

100% tamme kastanje / Castanea sativa.

Kan goed tegen droogte.

Een wal is een verhoogd stuk grond en dat zie je vaker langs waterlopen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 augustus 2022 - 17:42
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Een slootswal is in dit geval een dijk die wel 2 meter hoger is. Misschien wel hoger! Anders werd het begraven daar een waterpartij. En er stonden een paar jaar eerder wat zieke elzen die er met moeite uit gingen. Ik was die dooie takken beu en nu staat deze er spontaan. Wel dicht bij de waterkant. Zal eens opzoeken die tamme kastanje. Heb er zelf ook eentje met ander blad wat heel moeilijk verteerd. Zie nu dat tuinprins ook al antwoord gaf op die wal.
zondag 14 augustus 2022 - 19:10
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Hier staat mijn tamme kastanje. zou dus zo maar kunnen. De kraaien en eksters vliegen hier best wel rond op zoek naar pinda's. En wie weet een "afvallige" kastanje die aan de overkant in het hogere water is gaan kiemen.. Eet ze zelf graag op. Nooit aan gedacht dat het dezelfde boom is. Heb ooit een klein stekje van mijn broer gehad. Allemaal bedankt voor het meedenken.

Struiken & Bomen

zondag 14 augustus 2022 - 19:25
Roel22

Roel22

Let volgend voorjaar eens op de bloeiwijze. Tamme kastanje bloeit met heel lange pluizige bloemen van maar één of anderhalve cm doorsnee. Het blad lijk er i.i.g. erg veel op.

Struiken & Bomen

vrijdag 16 september 2022 - 15:01
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Bedankt zal ik goed in de gaten houden.
vrijdag 16 september 2022 - 18:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon