menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboom

Ga naar meest recente reactie

Steven Van Braeckel

Steven Van Braeckel

Dag iedereen,

Sinds enkele maanden heb ik een olijfboom geplant.
Enkele weken geleden werden er verschillende blaadjes geel (meer aan de onderkant van de boom) en deze vallen geleidelijk af.
Heb de olijfboom daarom steeds wat meer water gegeven maar dit helpt precies niet.

Vandaag zie ik dat er blaadjes aan de bovenkant van de boom op veel plaatsen afgebeten zijn. Ook precies kleine webjes in de toppen van de boom.
Kan iemand me hierbij helpen wat dit is en wat ik hier tegen kan doen?

Alvast bedankt voor de info!

Struiken & Bomen

woensdag 27 juli 2022 - 21:26
Steven Van Braeckel
woensdag 27 juli 2022 - 21:27
Steven Van Braeckel
woensdag 27 juli 2022 - 21:28
Peterplant

Peterplant

Elke groenblijvende plant laat in de loop van het jaar zijn oudste bladeren vallen. Dat is normaal. Die bladeren worden geel en vallen af. Als een plant veel bladeren verliest kan dat met te nat of te droog te maken hebben maar ook op een gebrek aan voedingsstoffen wijzen.

De hapjes in de blaadjes worden genomen door de gegroefde lapsnuitkever ook wel bekend als taxuskever.

In de webjes zit een rupsje. Als je de topjes met webjes weg knipt is het probleem voorlopig opgelost.
woensdag 27 juli 2022 - 21:49
Steven Van Braeckel

Steven Van Braeckel

Dankjewel voor het advies!
woensdag 27 juli 2022 - 22:38
Plantadvies

Plantadvies

De grond dient zanderig, voedzame klei met wat kalk en voldoende vochtig te zijn, maar niet te nat. Bij een te natte grond rotten de wortels. Geef dus ook weer niet teveel water.
donderdag 28 juli 2022 - 05:25
Patrikc

Patrikc

De klimaatverandering is nog niet zo voelbaar dat olijfbomen in onze streken gaan gedijen. Verwacht je nog maar aan veel meer problemen …



De grond dient zanderig, voedzame klei met wat kalk en voldoende vochtig te zijn, maar niet te nat. Bij een te natte grond rotten de wortels. Geef dus ook weer niet teveel water.


Zandbodem en kleibodem zijn zowat elkaars tegengestelden betreffende voedzaamheid, kalkgehalte en vochtgedrag, dus waar dit op slaat ?
donderdag 28 juli 2022 - 06:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon