menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos op hibiscus

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Deze witte hibiscus zit onder een soort geel mos.
Kan dit kwaad of is de struik afgeschreven?

Groet
Henk

Struiken & Bomen

donderdag 17 maart 2022 - 14:14
leerling

Leerling

Dat zijn korstmossen en die kunnen geen kwaad voor planten waarop ze groeien. Het zijn kleine ecosystemen die belangrijk zijn voor insecten en vogels. En vrij recent is ontdekt hoe belangrijk ze zijn voor CO2-opslag.

Als je er met een vergrootglas naar kijkt, zul je zien hoe mooi ze eigenlijk zijn.

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=18035 https://www.onzenatuur.be/artikel/dit-maakt-korstmossen-zo-bijzonder
donderdag 17 maart 2022 - 16:32
Peterplant

Peterplant

Inderdaad totaal onschadelijk, maar het geeft wel aan de de hibiscus of heel oud is of heel slecht groeit. Korstmossen groeien goed op dingen die niet te veel bewegen, zoals dakpannen, grafzerken , oude bomen of planten waar niet veel groei meer in zit.
Het kan dus zijn dat de hibiscus oud is of het slecht naar zijn zin heeft, maar de korstmossen zijn onschuldig.
donderdag 17 maart 2022 - 19:23
PeterC

PeterC

Op verschillende van onze bomen groeit behoorlijk wat mos en korstmos. Het korstmos is wel lichter groen van kleur.
Ik heb me laten vertellen, of misschien heb ik het hier wel in een andere discussie gelezen, dat het korstmos wijst op een goede luchtkwaliteit.
donderdag 17 maart 2022 - 19:30
WiPe

WiPe

Datklopt niet.Er zijn korstmossen die net beter groeien wanneer er meer stiksof in de lucht zit.
vrijdag 18 maart 2022 - 08:40
Dunya

Dunya

De hibiscus is oud en gaat waarschijnlijk afsterven. Ik heb het al twee keer voor gehad.
vrijdag 18 maart 2022 - 08:54
leerling

Leerling

Re.
De hibiscus is oud en gaat waarschijnlijk afsterven.

Voor alle duidelijkheid: als die struik afsterft is dat niet doordat die korstmossen erop groeien.

Weet iemand hoe oud Hibiscus wordt? Ik vind uiteenlopende antwoorden op internet, gaande van 10 tot 50 jaar. Is waarschijnlijk afhankelijk van de soort.

@PeterC
Op verschillende van onze bomen groeit behoorlijk wat mos en korstmos. Het korstmos is wel lichter groen van kleur.

Dat kan best. In de Lage Landen groeien zo'n 700 soorten korstmos (waarvan zowat de helft bedreigd zijn ). De alg bepaalt de kleur.

Korstmossen worden gebruikt om de luchtkwaliteit in 't oog te houden. Sommige korstmossen gedijen beter op vervuilde plaatsen, terwijl andere daar net het loodje leggen. Het aantreffen of ontbreken van bepaalde soorten kan daarmee aangeven welke stoffen er in de lucht zitten. Zie o.a.
https://knnv.nl/kennisbank/korstmos-indicator-voor-luchtvervuiling/
vrijdag 18 maart 2022 - 09:31
Peterplant

Peterplant

Als de Hibiscus toch op de nominatie staat om gerooid te worden zou je de plant flink terug kunnen snoeien, zeg 25 cm boven de grond en eens flink mesten en goede grond erbij. Zou kunnen dat ze aan haar tweede jeugd begint.
vrijdag 18 maart 2022 - 13:20
Dunya

Dunya

Ik heb er twee die geen 15 jaar gehaald hebben. Gelukkig zaaien ze makkelijk uit en staan er steeds nieuwe klaar.
zaterdag 19 maart 2022 - 09:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon