menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Camellia kluit vol kleigrond

Salieblaadje

Salieblaadje

Hallo tuinfans,

In mijn tuin heb ik een camellia boompje met witte bloemen. Geplant door de vorige eigenaar. Een charmant boompje, maar hij doet het niet erg goed. Vorig jaar had hij last van luis en spint (dat heb ik weg kunnen krijgen door een aantal keren te bespuiten met een mengels van groene zeep en water.

Nu heeft hij wederom veel gele bladeren. Voedingstekort las ik. Ik heb er daarom tuinturf en rhododendron voeding aan gegeven. Lijkt tot nu toe nog niet zijn vruchten af te werpen. Maar nu zag ik vandaag, door voorzichtig wat aan de (keiharde!) kluit te krabben, dat die helemaal vol lijkt te zitten met gele klei. Ik las dat hij juist doorlatende grond nodig heeft. Hoe verbeter ik die?

Kan ik door de grond om de kluit heen humus proberen te mengen? Of moet ik hem uitgraven, de kluit compleet uitwassen met water en planten in betere grond?

Wie weet raad?
zaterdag 12 juni 2021 - 20:08
WiPe

WiPe

Wat voor grond heb jijin je tuin? Dat lijkt me essentieel om te weten voor je beslissingen neemt.
.
zaterdag 12 juni 2021 - 21:22
Tuinprins

Tuinprins

Camellia's hebben, net als rhododendrons en azalea's, zure grond nodig. Kleigrond is in de regel kalkrijk en dus niet zuur. Op kalkrijke grond kunnen Camellia's bepaalde stoffen (o.a. ijzer) niet goed opnemen en krijgen dan geelachtige bladeren.

De vraag is of de Camellia echt in 'gele klei' staat. Iedere kweker van Camellia's weet dat deze in een zuur substraat (potgrond met turf of gecomposteerde schors) moeten staan.

Ik zou in ieder geval de plant nu NIET uit de grond halen want dat betekent zeker zijn dood. Verplanten van Camellia's doe je het beste in maart/april AFHANKELIJK van het weer.
Wat je nu kunt doen: kijken of je 'ijzerchelaat' kunt kopen en dit 1x per maand aan de plant geven. Verder de plant regelmatig controleren op aantasting van luizen (o.a. schildluizen).


Gegroet, de tuinprins
zondag 13 juni 2021 - 07:12
Salieblaadje

Salieblaadje

O jee, ik heb deze reacties helemaal niet gezien. Een hele late reactie van mij dus… @WiPe: geen idee wat voor grond ik in dat perkje heb. Wel heb ik er alleen zuurminnende planten bij gezet, zoals pieris en skimmia. En ik geef ze mestkorrels voor rhododendron. Maar ik heb de grond nooit ‘gemeten’. @Tuinprins: dankjewel voor het zoveelste advies!
donderdag 30 juni 2022 - 09:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon