menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sterappel boom

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Ik heb deze boom online gekocht vorig jaar en dit zou een sterappel zijn. De zogenaamde kleinere appels die rood zijn vanbuiten en rozig vanbinnen, met de sterafbeelding als je hem horizontaal doorsnijd.
Deze appel is eraan gekomen en afgevallen, hij is 9 a10 cm dik.
Dit is toch geen sterappel?? Welke variateit zou dit dan kunnen zijn?

Struiken & Bomen

dinsdag 28 juli 2020 - 21:05
dries944

Dries944

Binnenkant,horizontaal doorgesneden.

Struiken & Bomen

dinsdag 28 juli 2020 - 21:06
minouke

Tekst aangepast

Minouke

De mijn zijn ook nog groengeel met rode veegjes ze worden later wel roder maar niet altijd volledig rood. 't Is vooral de zonkant die rood wordt.
Het vruchtvlees is nooit echt roze maar heeft eerder een roze schijn wat ik ook op de foto ziet.
Het sterretje is typische voor de sterappel.

Ik heb het nog nooit gedaan maar misschien worden ze wel volledig rood als je ze plukt en ergens in de volle zon legt.
woensdag 29 juli 2020 - 15:12
dries944

Dries944

Mijn pa heeft zo'n grote boom en die appels komen bijna altijd helemaal rood.
Wel raar dat ze dan zo groot komen, mss omdat ik aan vruchtdunning gedaan heb om de jonge boom niet te veel te belasten.
Volgens wikipedia lijkt de ster ook anders bij de sterappel. zie foto
Heb een jonagold appel uit de winkel ook eens doorsneden en die zag er exact hetzelfde uit als bij mijn boom.

Struiken & Bomen

woensdag 29 juli 2020 - 18:05
dries944

Dries944

buitenkant zoals het moet zijn.

Struiken & Bomen

woensdag 29 juli 2020 - 18:07
minouke

Tekst aangepast

Minouke

https://www.oude-fruitbomen.nl/appelbomen/sterappel/sterappel-nr-400/
https://www.directplant.nl/appelboom-malus-domestica-sterappel.html

Die foto's van jou komen van wikipedia en in het zelfde artikel schrijven ze het volgende om ze rood te krijgen:

De appel heeft last van vroege val en moet voor een mooie rode kleur nakleuren. Vroeger werden de appels daarom in de boomgaard op strobanen van 80 cm breed gelegd om door de zon en de koude nachten op kleur te komen. Om uitdroging tegen te gaan werden de appels met een gieter natgehouden. Ook werden ze tegen te felle zon beschermd om schilverbranding te voorkomen. Als de bovenkant mooi rood was, werden de appels gekeerd om ook op de onderkant een mooie kleur te krijgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sterappel_(appel)
------------------------------------------------------------------------------------
Het appeltje van jou heeft wel niet die grijze stippen en is nogal glanzend vind ik.
woensdag 29 juli 2020 - 18:15
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Een foto van verleden jaar van mijn sterappeltjes.

Struiken & Bomen

woensdag 29 juli 2020 - 18:30
dries944

Dries944

Van de vrije val klopt want er zijn er al 2 van de zes of zeven afgevallen. Je kan ze dan wel al eten ma ze zijn dan wel zuriger. Zou die nakleuring ook achter glas lukken?
Wat je ook goed ziet bij je foto is dat de sterappel bruine spikkels heeft dat kenmerkend is voor deze appel. Deze zie ik niet bij m'n appel. Zal afwachten zijn wat de rest zal worden en of de nakleuring lukt.
woensdag 29 juli 2020 - 18:45
minouke

Minouke

Achter glas? je kan altijd eens met 1tje proberen want zoals in de tekst staat :
Ook werden ze tegen te felle zon beschermd om schilverbranding te voorkomen
woensdag 29 juli 2020 - 18:59
Patrikc

Patrikc

Zal afwachten zijn wat de rest zal worden en of de nakleuring lukt.


Met die appels die in juli afvallen kan je niks aanvangen, wel met die in september/oktober vallen.
woensdag 29 juli 2020 - 21:02
dries944

Dries944

Waarom zou je daar niks mee kunnen aanvangen? Ze zijn nu al zeker eetbaar want ze zijn zeker niet slecht van smaak. Groeien zullen ze naar mijn inziens niet meer doen want de takken hangen door van het gewicht van één appel. Doordat het voorjaar warmer was is alles vroeger beginnen te bloeien en groeien dus alles is vroeger rijp.
woensdag 29 juli 2020 - 22:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon