menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Enorm veel zweefvliegen tegen klimop

Ga naar meest recente reactie

vantoko

Vantoko

sinds enkele dagen hebben we enorm veel zweefvliegen (denk ik) aan onze klimop. ze zitten vooral onderaan de klimop. is hier iets tegen te doen , of wat zou de oorzaak hiervan zijn.
dinsdag 23 juni 2020 - 10:10
LT

LT

Indien het zweefvliegen zijn....Hoera!!! Zeer nuttige insecten. Foto?
dinsdag 23 juni 2020 - 10:35
Polplastron

Polplastron

Zweefvliegen zijn inderdaad erg nuttig als bestuivers en hun larven zijn vaak goed ongediertebestrijders (o.a. tegen bladluis). Er is dan ook een kans dat er luis op je klimop zit en dat ze daarop afkomen om eitjes te leggen.
Overlast geven ze niet; ze maken niets vuil, kunnen niet steken en zitten niet aan je eten of zo.
Bestrijden zou dan ook een dwaze actie zijn.
dinsdag 23 juni 2020 - 17:41
vantoko

Tekst aangepast

Vantoko

het is niet dat ik ze wil bestrijden (als het zweefvliegen zijn ) maar vermoed dat er dan wel iets met de klimop.
woensdag 24 juni 2020 - 10:40
vantoko

Vantoko

hierbij een foto van het beestje. (had te snel op voeg toe geklikt). we hebben er niet per sé last van maar met momenten zijn het er echt wel heel veel dus misschien dat ik wel de klimop ook moet behandelen als er veel luizen of zo op zitten.

Struiken & Bomen

woensdag 24 juni 2020 - 10:42
LT

Tekst aangepast

LT

Even een citaat:
Dusona is een geslacht van gewone sluipwespen dat behoort tot de orde vliesvleugeligen. Het behoort tot de onderfamilie Campopleginae en is met ongeveer 440 beschreven soorten het grootste geslacht van Campopleginae. Het geslacht komt wereldwijd voor.
Volgens mij heb je hier te maken met een sluipwesp, uit een hele groep, waar sommigen sterk op elkaar lijken. Hier hoef je verder niets tegen te doen. Wou dat ze hier ook zaten.
woensdag 24 juni 2020 - 18:35
LT

LT

Dusona is een geslacht van gewone sluipwespen dat behoort tot de orde vliesvleugeligen. Het behoort tot de onderfamilie Campopleginae en is met ongeveer 440 beschreven soorten het grootste geslacht van Campopleginae. Het geslacht komt wereldwijd voor.
woensdag 24 juni 2020 - 18:36
Polplastron

Polplastron

Het lijkt me inderdaad een sluipwesp. Nuttige diertjes gezien ze hun eitjes leggen in andere insecten; sommige leggen hun eitjes ook in bladluizen!!!!
Ze heten wel wesp en dat zijn ze ook, maar steken kunnen ze niet!
donderdag 25 juni 2020 - 19:41
vantoko

Vantoko

bedankt voor de info. iedereen hier gerustgesteld dat ze al niet steken (en niet in het eten vliegen
vrijdag 26 juni 2020 - 09:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon