menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dwerg hortensia in pot

Anne3

Anne3

Dag,

Ik heb een dwerg hortensia gekocht die ik graag in een pot wil planten (Hydrangea macrophylla XS Little).

De hortensia wordt 60 cm hoog. De plantafstand is 3 per strekkende meter of 5 per m2.

Ik heb een pot van 34 cm doorsnee en 40 hoog. Is deze groot genoeg? Of heeft de plant meer ruimte nodig?
vrijdag 17 april 2020 - 09:07
Tuinprins

Tuinprins

Je moet die hoogte met een flinke korrel zout nemen. De tuinen in de Lage Landen worden steeds kleiner en geplaveid met steen of opgevuld met grind. Wat rest zijn een paar planten die men in pot wil houden. De commercie springt hier op in en komt met compacte vormen die de tuinier met de pottentuin over de streep moeten trekken om toch vooral deze dwergcultivars aan te schaffen.

Ik zit al 25 jaar in het vak en vrijwel iedere compacte / dwergvorm wordt al snel groter dan eerst gezegd of gedacht. Die 60 cm wordt al snel 1 meter of 1.25 meter.

Je kunt de genoemde hortensia in een pot houden maar na 1 of 2 jaar zul je die plant toch in de volle grond moeten zetten omdat de pot gevuld is met wortels. Wat verder ook mee speelt is dat het lastig is om een pot die helemaal gevuld is met wortels van een plant goed vochtig te houden. En zoals bekend zijn die boerenhortensia's (Hydrangea macrophylla soorten) enorme waterslurpers.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 april 2020 - 20:07
deHaan

DeHaan

Zo heb ik 35/40 jaar geleden een conifeer gekocht waar op het kaartje stond, tot 6 meter hoog.
Ik heb hem maar omgezaagd toen hij 15 m hoog was en nog hard groeide.
vrijdag 17 april 2020 - 21:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon