menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Mos op onderste van stam van eik

Ga naar meest recente reactie

Jopken

Jopken

In mijn eikenbos groeit dit jaar mos op de stammen onderaan, weet u wat dit kan zijn en of ik er iets kan of moet aan doen? Of kan u mij zeggen bij wie ik met deze vraag terecht kan? Dank bij voorbaat. Jo

Struiken & Bomen

donderdag 6 februari 2020 - 15:59
Plantadvies

Plantadvies

Ik denk eerder Boomalg. Deze algen gedijen goed op vochtige en schaduwrijke plaatsen.
donderdag 6 februari 2020 - 17:58
WiPe

WiPe

Rustig af blijven. Dat kan zeker geen kwaad voor de bomen. Bestrijding kan dan wel schade veroorzaken aan het ecosysteem in de bodem en dat hebben bomen nodig om gezond te blijven.
donderdag 6 februari 2020 - 21:25
Jopken

Jopken

het is het eerste jaar dat ik dat vaststel, wat er wel veranderde in dat bos is dat ik het bos meer vrijmaakte, er stonden struiken van alle alooi en denneboompjes en zo tussen en die heb ik dus verwijderd. met als gevolg meer licht. maar ben al blij dat het niet een of andere ziekte was.
vrijdag 7 februari 2020 - 10:26
WiPe

WiPe

Het lijkt me vanzelfsprekend dat die boomalgen profiteren van het extra licht. Te weinig licht en de fotosynthese vermidnert of valt weg. Te droog of te veel wind en ze drogen uit. Je hebt de omstandigheden gewijzigd en dan zijn er altijd organismen die daar hun voordeel aan doen.
vrijdag 7 februari 2020 - 11:10
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ik zou zeggen: "Dank u wel natuur voor deze mooie gift". Is toch prachtig, niet?
vrijdag 7 februari 2020 - 13:06
Jopken

Jopken

Bedankt iedereen. Ben al blij dat de bomen niet ziek zijn én dat ik van dat mos zelfs mag genieten...nu zou ik de sparren die tussen de eiken staan mettertijd omleggen voor 1 houtkachel en 2 een 'zuiver' en open eikenbos te hebben, lijkt jullie dat een goed idee of beter niet?
zaterdag 8 februari 2020 - 09:08
Marei

Marei

Het zou wellicht verstandig kunnen zijn om mezenkastjes op te hangen zodat bij een invasie van de eikenprocessierups de mezen hier al aanwezig zijn om een dergelijke plaag op een milieuvriendelijke manier te lijf te gaan!
Wat nu misschien nog niet is kan straks een groot probleem worden. De meesjes zullen je dankbaar zijn, mét of zonder rups!
zaterdag 8 februari 2020 - 09:18
WiPe

WiPe

Die mezen vinden hun nestplaats wel in de struiken in de buurt. Maar behalve dat je best vogels kan aantrekken om EPR te controleren, moet je ook zorgen dat andere predatoren van EDPR kan aantrekken. Die predatoren zijn oa sluipvliegen, sluipwespen en kevers als en grote en kleine poppenrover. Die zetten hun eieren af op de rupsen, waarna de rupsen afsterven. Punt is dat de volwassen predatoren ook moeten eten. En die verkiezen stuifmeel. dat vinden ze bij wilde veldbloemen (bloemenweiden!) maar iik bij struiken als vlier, gelderse roos, kardinaalsmuts, de bloeitwijgen van klimop, rode kornoelje etc. Ik zou er met andere woorden struiken van allerlei soorten aan de randen tussen planten om te vermijden dat je in de toekomst last krijgt van eikenprocessierups.
zaterdag 8 februari 2020 - 13:08
Patrikc

Patrikc

Ai, en vraagsteller heeft net de struiken uit zijn bos verwijderd...
zondag 9 februari 2020 - 16:29
Jopken

Jopken

Struiken die er nog staan ga ik dan laten staan. Op de foto zie je dat er achteraan nog veel staan. Maar de mezekastjes, begrijp ik nu dat die ook in die struiken thuishoren?
maandag 10 februari 2020 - 09:15
Marei

Marei

Dat heb je niet goed begrepen, mezen kunnen natuurlijk wel nestelen in struiken, maar dan maken ze zelf een nestje.
Je kunt overal nestkastjes kopen en die hang je dan aan de eikenbomen; hier een link waar je er alles over kunt lezen www.vogelbescherming.nl/in-mijn-tuin/nestkasten/nestkasten-ophangen
Het is heel leuk om al dat aan en af vliegen in het voorjaar te zien.
maandag 10 februari 2020 - 09:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon