menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

2 NIEUWE HOOGSTAM QUERCUS PALUSTRIS (MOERASEIKEN)

Ga naar meest recente reactie

PDSOUNDS

PDSOUNDS

Beste mensen, dit is mijn eerste post op dit mooie forum.
(ps: ik ben totaal leek op vlak van bomen)

ik heb vorige winter 2 Quercus Palustrissen geplant. (moeraseik)
Ik lees dat het aanbevolen is dat mijn (momenteel) 1,5m lange steunpalen in te korten tot 50cm om wortelgroei te bevorderen.
Maar deze boompjes zijn 6 meter lang en maximum 5cm dik en staan in vol blad... ik heb schrik dat ze gaan afwaaien.
Het zou tof zijn dat de hoofdstam mooi recht is, mogen dergelijke bomen met een lange smalle bamboe-tak begeleid worden?
Wij wonen midden in het veld en de wind is soms enorm, kan zo een lange zwieper zonder een bamboe stok die krachten aan?
(nu hangt er één aan maar ik zie dat hij schade aanbrengt aan de dunnen stam/takken)

En om een stamvrij onderstuk te krijgen lees ik op het technisch vademecum bomen dat ik bij eiken best een aantal jaar wacht om na het planten takken beginnen weg te nemen?
De onderste takken groeien nu op 1,5 meter hoogte en zoals het bij een moeraseik hoort hangen ze naar beneden dus bijna op de grond, dit wil ik een stuk naar boven krijgen door de onderste weg te snoeien.

Alvast bedankt voor uw advies!

mvg,
Pascal

Struiken & Bomen

maandag 12 augustus 2019 - 07:27
WiPe

WiPe

Wat in het technisch vademecum Bomen staat over het opkronen van bomen daar kun je van uit gaan dat dat correct is.
Korte boompalen zijn inderdaad beter. De stam rechthouden doe je met een bamboestok, niet met een boompaal.
Wanneer die bomen in zulke wind staan, zullen die hun groei aanpassen aan de omstandigheden; ze zullen dus meer wortels vormen en de stam dikker laten groeien. Ik ga er van uit dat het daar niet alle dagen zo stormachtig is? Geef het wat tijd en een bamboestok.
maandag 12 augustus 2019 - 14:54
leerling

Leerling

@WiPe
Uit nieuwsgierigheid:

Waarom zijn korte boompalen beter?