menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

2 NIEUWE HOOGSTAM QUERCUS PALUSTRIS (MOERASEIKEN)

Ga naar meest recente reactie

PDSOUNDS

PDSOUNDS

Beste mensen, dit is mijn eerste post op dit mooie forum.
(ps: ik ben totaal leek op vlak van bomen)

ik heb vorige winter 2 Quercus Palustrissen geplant. (moeraseik)
Ik lees dat het aanbevolen is dat mijn (momenteel) 1,5m lange steunpalen in te korten tot 50cm om wortelgroei te bevorderen.
Maar deze boompjes zijn 6 meter lang en maximum 5cm dik en staan in vol blad... ik heb schrik dat ze gaan afwaaien.
Het zou tof zijn dat de hoofdstam mooi recht is, mogen dergelijke bomen met een lange smalle bamboe-tak begeleid worden?
Wij wonen midden in het veld en de wind is soms enorm, kan zo een lange zwieper zonder een bamboe stok die krachten aan?
(nu hangt er één aan maar ik zie dat hij schade aanbrengt aan de dunnen stam/takken)

En om een stamvrij onderstuk te krijgen lees ik op het technisch vademecum bomen dat ik bij eiken best een aantal jaar wacht om na het planten takken beginnen weg te nemen?
De onderste takken groeien nu op 1,5 meter hoogte en zoals het bij een moeraseik hoort hangen ze naar beneden dus bijna op de grond, dit wil ik een stuk naar boven krijgen door de onderste weg te snoeien.

Alvast bedankt voor uw advies!

mvg,
Pascal

Struiken & Bomen

maandag 12 augustus 2019 - 07:27
WiPe

WiPe

Wat in het technisch vademecum Bomen staat over het opkronen van bomen daar kun je van uit gaan dat dat correct is.
Korte boompalen zijn inderdaad beter. De stam rechthouden doe je met een bamboestok, niet met een boompaal.
Wanneer die bomen in zulke wind staan, zullen die hun groei aanpassen aan de omstandigheden; ze zullen dus meer wortels vormen en de stam dikker laten groeien. Ik ga er van uit dat het daar niet alle dagen zo stormachtig is? Geef het wat tijd en een bamboestok.
maandag 12 augustus 2019 - 14:54
leerling

Leerling

@WiPe
Uit nieuwsgierigheid:

Waarom zijn korte boompalen beter?
Het lijkt me dat, zowel met lange als met korte boompalen, het onderste deel van de boom voor een stuk bewegingsloos wordt gemaakt.

Waarom is een bamboestok beter?
Ik zie, ook bij nieuwe aanplant, dikwijls zelfs nog 3 boompalen staan, waar de boom wordt aan vastgemaakt met boombinders.
maandag 12 augustus 2019 - 16:12
WiPe

WiPe

Wat is de bedoeling van boompalen? Ik zou denken dat die de wortels moeten fixeren. Een lange boompaal, waar je de boom hoog aan vastmaakt, gaat een deel van de last opvangen die door de wind op de boom uitgeoefend wordt. Daardoor moet de boom zelf niet investeren in de stam en kan die meer energie in de kruin steken. De stam zal dan minder sterk worden.

Een bamboestok moet dienen om de stam recht te buigen zodat die niet scheef groeit.

En ga ook eens in ene kwekerij kijken hoeveel boompalen daar gebruikt worden. Zelfs in kwekerijen waar grote maten gekweekt worden, zie je nauwelijks boompalen. Op open terrein kunnen boompalen nodig zijn. Zelf gebruik ik die heel zelden.

Struiken & Bomen

maandag 12 augustus 2019 - 17:27
Tuinprins

Tuinprins

Probleem is dat de stam te dun is voor de lengte van de bomen. Als daar dan ook nog eens een te dunne en te korte bamboestok bij staat dan gaat de boom bij harde wind doorbuigen en hangen. Doordat de bamboestok ook gaat doorbuigen kan die gaan schuren over de stam.

Het beste kun je hier een nieuwe, lange en dikke bamboestok bijzetten (minimaal 5 meter lang, met voldoende diktemaat). Deze bamboestok moet ook voldoende diep de grond in (60--70 cm). Helaas zijn deze lange, dikke bamboestokken voor de consument redelijk aan de prijs. Als je op internet zoekt op 'tonkinstokken' vind je een aantal aanbieders van deze lange bamboestokken die ook aan particulieren leveren. De boom moet met behulp van voldoende dik 'bindbuis' aan de bamboestok worden vast gemaakt.

Gezien de huidige dikte van de stam in combinatie met de open standplaats zou ik er de eerste jaren nog boompaal bij laten staan. Wanneer de stam voldoende dikte heeft dan kun je de boompaal en de bamboestok weghalen.


Gegroet, de tuinprins

dinsdag 13 augustus 2019 - 06:10
PDSOUNDS

PDSOUNDS

Hartelijk dank mensen ,
ik zal inderdaad proberen ergens twee dikke rechte bamboestokken te vinden.
Maar hoe zit het nu met die onderste takken afknippen? Is het nog te vroeg bij deze jonge eiken? Of vanaf wanneer doe je dit het beste?

mvg,
Pascal
dinsdag 13 augustus 2019 - 09:24
WiPe

WiPe

Je verwijst zelf naar het technisch Vademecum Bomen. dat staat daar toch netjes in uitgelegd?
Concreet: je begint daarmee wanneer de boom goed groeit, dus wanneer de schotlengte als normal kan beschouwd worden voor de soort. Bovendien moet je de grootste probleemtakken eerst weg halen en niet per definitie de onderste takken. Je haalt hoe dan ook best maar een van die twee onderste takken weg bij de eerste snoeibeurt, niet allebei.
dinsdag 13 augustus 2019 - 09:32
PDSOUNDS

PDSOUNDS

Ok bedankt WiPe en Tuinprins voor de goede uitleg.
dinsdag 13 augustus 2019 - 11:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon