menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welk boompje?

Ga naar meest recente reactie

KarinD

Tekst aangepast

KarinD

In mijn voortuin staat ook een boompje waar ik de naam niet van weet. Welke is dit? Zijn blad lijkt een klein beetje op de Euonimus en de nieuwe aangroei is rood.
Hij staat vlak naast de doorgang naar onze voordeur en ook vlak naast de erfscheiding, dus veel breder dan dit mag hij niet worden. Wanneer kan ik hem het beste snoeien? In de herfst?

Struiken & Bomen

zondag 28 april 2019 - 13:31
KarinD

KarinD

Dit is het blad

Struiken & Bomen

zondag 28 april 2019 - 13:34
Tuinprins

Tuinprins

Prunus lusitanica Variegata, bontbladige vorm van de Portugese laurier als bolboompje. Snoeien in mei of augustus, maar komt eigenlijk niet zo nauw.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 april 2019 - 18:03
KarinD

KarinD

Ook een Portugese laurier? Volgens mij waren de vorige bewoners gek op laurier. Er staan dus 2 Portugese laurieren en een laurierkers.
zondag 28 april 2019 - 18:26
Tuinprins

Tuinprins

Je haalt een aantal planten door elkaar (daarom is de Latijnse naam van een plant ook zo belangrijk!)

Echte laurier (keukenkruid) = Laurus nobilis
Portugese laurier = Prunus lusitanica (zou de blaadjes hiervan zeker niet aan mijn vleesgerechten toevoegen )
Laurierkers = Prunus laurocerasus (net als Prunus lusitanica niet geschikt voor menselijke consumptie)


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 april 2019 - 19:31
EJM

EJM

Ja, die Nederlandse namen zijn zeer verwarrend, en gevaarlijk zelfs.
Hoeveel giftige en niet giftige planten wel niet de zelfde Nederlandse naam hebben, kijk er verrekte goed mee uit.
Altijd het Latijns op zoeken, en goed uitzoeken voordat je iets eet.
maandag 29 april 2019 - 11:45
KarinD

KarinD

Ik weet dat deze niet eetbaar zijn maar bedankt voor de waarschuwing
donderdag 2 mei 2019 - 08:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon