menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie kent dit plantje

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Kwest

Beste tuinliefhebbers,

Dit plantje is waarschijnlijk door een vogel "gezaaid" in één van onze borders. Het heeft een houtachtige rode takjes, ik weet niet wat het is, kent iemand van jullie het?

[afbeelding verwijderd niet-https]
Thx,

Kwest
donderdag 10 mei 2007 - 01:19
Spuddy

Spuddy

Lijkt wel op een cornus.
donderdag 10 mei 2007 - 02:10
Kwest

Tekst aangepast

Kwest

De rode takjes zouden daar kunnen op wijzen.
Ik heb een blad ingescand:

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 10 mei 2007 - 02:55
hugo

Hugo

dacht eerst ook aan een cornus, maar deze hebben geen getande bladeren (bij mijn weten),, toch maar wat verder zoeken

groetjes
donderdag 10 mei 2007 - 03:20
Eadwine

Eadwine

Als ik mij niet vergis is het een salix caprea, een waterwilg ook wel boswilg genoemd;
Dit is een zeer snelle groeier.
Ik had dit ook in mijn tuin 3 jaar geleden en nu is het een mooie boom van 5 meter hoogte.

nog een prettige dag verder

zaterdag 12 mei 2007 - 19:51
Angelo

Angelo

mijn lijkt het gewoon een wilde zaailing van een fruitboom, hier staan ze ook geregeld.

zaterdag 12 mei 2007 - 20:56
Kwest

Kwest

Hmm, verschillende meningen. Ik laat er eentje verder groeien,staat toch niet in de weg. Misschien is ie beter te determineren als ie wat groter is.
zondag 13 mei 2007 - 17:04
hugo

Hugo

deze staat bij in 't bos, als het dezelfde plant is, is het een salixsoort, maar weet niet welke

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
zondag 13 mei 2007 - 17:29
Ami

Ami

Beste, zo heb ik er deze maand meerdere van in mijn tuin gevonden. Ik dacht eerst dat het een kerselaar betrof omdat de wortel uit een pitje komt maar heb het blad vergeleken waaruit bleek dat het geen kers kon zijn. Ben dan in de omliggende natuur op zoek gegaan met zo'n plantje in de hand en heb het gevonden. Dit wordt in de volksmond "Amerikaanse pest" genoemd (de Latijnse benaming ken ik niet) omdat deze boomstruik (wordt heel groot en breed) heel snel groeit en zichzelf mits zijn vele zwarte bessen uitzaait gelijk onkruid. Eens je het in de tuin hebt, krijgt je het met moeite weg, tenzij je nauwlettend de jonge scheuten optijd ontdekt en verwijdert. De bessen komen voort uit crêmekleurige bloementrossen. Persoonlijk vind ik het een prachtige boomstruik (brede waaier van takken van onderaan de hoordstam) en als zichtafsluiter heel goed maar zelf durf ik het niet te laten staan omdat hij heel snel veel plaats inneemt.
donderdag 17 mei 2007 - 17:50
Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Hallo Ami,

Het is idd Amerikaanse pest, ook nog Amerikaanse vogelkers genoemd. Heb er even op gegoogled en de foto's kloppen met de plantjes in mijn tuin. Ik ga ze echter wel verwijderen, Amerikaanse pest, de naam zegt het zelf, is een echte woekeraar die in sommige bossen moet verwijderd worden. Anders worden de inheemse planten weggedrukt!
De latijnse naam is Prunus serotina.

Dank voor je antwoord,

Kwest
vrijdag 18 mei 2007 - 14:55
Ami

Ami

Hey Kwest,

Prunus Serotina; nu weet ik niet enkel de Latijnse naam (was me tot nu onbekend!) maar ook ineens waarom ik eerst aan een kerselaar dacht bij 't zien van 't blad. En inderdaad, 't wordt ook Amerikaanse vogelkers genoemd. Prunussen zijn inderdaad kersensoorten.
Jammer dat deze zo woekert hé, want 't is idd een prachtige boom!

Dank voor me de Latijnse benaming bij te brengen!
zaterdag 19 mei 2007 - 05:16
Kwest

Kwest

Hoi Ami,

Yep, daar is dit forum voor, om elkaar te helpen en kennis uit wisselen.
BTW, mooie schilderijen hoor!

Groeten,

Kwest
maandag 21 mei 2007 - 03:41
Ami

Ami

Fijn dat je bent gaan kijken Kwest en merciekes daarvoor

Heb buiten alle werken voor dat cafeetje ('t oudste van Blegië!) nietmeer geschilderd omdat onze tuin nog moest aangelegd worden (nieuwe woonst), naar schatting 525m² tuin en in de leemgrond hier, is dat niet zo simpel. Als die droog is, is het beton. 'k Heb geweest dat ik met een hamer en beitel een put moest kappen om een paal in te krijgen. Maar ik ben een doorbijter en 't resultaat loont de moeite. Mijn ventje vond dat allemaal niet nodig, "een mooie tuin" ('t is ne voetbalfanaat hé) dus moest ik 't alleen doen. Nu krijgen we zoveel complimenten van de buren dat hij er sinds vorig jaar zelf de mouwen in uitsteekt!
't Enige dat mooi was op de brakke grond, was zo'n prachtige boom die jij nu zomaar in je tuin vond. Die stond juist op de perceelscheiding en moest er dus uit. Ik kon wel bleiten.
Die leemgrond is gans anders dan de donkere losse poldergrond waar ik vroeger woonde. Daar had ik allerlei verschillende rhododendrons en azalea's. Die schoten daar als paddenstoelen omhoog. Die prachtige struiken miste ik enorm hier en het eerste dat ik hier gezet heb, waren dus twee rhodo's en één azalea en hoewel ik ze speciale voeding geef, plus ervoor een ruim plantgat met daarin turf uit een naaldbos, blijven ze zoals ik ze gekocht heb. Vorig jaar nog slechts enkele bloemen De planten stuk laten gaan, kan ik niet over mijn hart krijgen. Dus zal ik ze in 't najaar naar de dochter in de polders brengen. Tenzij iemand hier op 't forum dé oplossing weet dat ik ze kan houden?
maandag 21 mei 2007 - 05:11
hildavw

Hildavw

Ami,
Inderdaad zeer mooie schilderijtjes !
Wat dat plantje betreft, enkele jaren terug had ik die ook in onze tuin.
Ik liet ze toen maar staan om af te wachten wat dat ging worden.
Toen had ik nog geen benul van een tuinforum
Op een gegeven moment kwam bij onze achterbuur iemand de bomen snoeien en heb hem toen gevraagd wat dat zou kunnen zijn.
Inderdaad, het was de amerikaanse vogelpest.
Zo vlug mogelijk uitdoen was zijn advies, want anders staat binnenkort de hele buurt vol.
Onze tuintjes, in een wijk met eengezinswoningen, zijn slechts 10 à 12 meter diep en 6 à 9 meter breed, dus onkruid en andere zaadjes worden hier snel verspreid.
Daarom zijn we hier nog voorzichtiger met het laten staan van onbekende plantjes, des te meer daar we niet ver van de E19 wonen, met veel vrachtwagens, die blijkbaar veel onbekende zaadjes meebrengen van hun lange reizen.
Hilda
maandag 21 mei 2007 - 18:04
Ami

Ami

Hilda,
jij ook bedankt hoor voor het mooie compliment ivm mijn "kunst".

Idd noemen ze de boom hierboven niks voor niks vogelpest. Spijtig dat hij zo vlug woekert want hij is wel mooi.
Wat je daar zegt van vrachtwagens die onbekende zaadjes meebrengen, doet mij al dromen. Stel je voor dat je op die manier een exotische tuin zou kunnen kweken...
dinsdag 22 mei 2007 - 05:53
hildavw

Hildavw

Ami,
Zoals ik dus al heb vermeld, wonen wij dicht bij de E 19, tussen Kontich en Antwerpen.
Als je daar eens moest rijden, zie je zowel rechts als links "bergjes" liggen, die, vooral in de richting Antwerpen, worden gebruikt door motorrijders (alhoewel het niet mag).
Op die "bergjes" zijn inderdaad naar het schijnt al min of meer exotische plantjes verschenen, maar spijtig genoeg verdwijnen die snel, vermoedelijk door "liefhebbers" die ze in hun tuin willen.
Er zouden ook al enkele soorten orchideeën opgemerkt zijn.
Ik hoop echter dat, zolang die hopen zand er nog liggen, de plantjes mogen verdergroeien.
Dat terrein wordt binnen enkele jaren tot wandelbos omgetoverd.
Laat ons maar hopen dat er dan nog van die wilde plantjes iets overblijft.
Hilda
woensdag 23 mei 2007 - 02:25
Ami

Ami

Ja Hilda, ik ken die "bergjes" daar; die liggen er idd al lang. Heb 14 ja boven Antwerpen gewoond maar ben van 't Brusselse , dus reed ik langs daar naar de familie. Vrienden van me wonen ook in Kontich. Die zien de E19 vanuit hun tuin hoewel het nog een behoorlijke afstand is. 'k Zal ze 't eens vertellen dat ze exoten achter hun tuin kunnen vinden. Ze wonen in Keizershoek, misschien niet ver van je? Iig als ik er nog eens naartoe rij, zal ik hen trachten te overhalen om eens tot daar te gaan als dat terrein begankelijk en toegankelijk blijkt te zijn? 't Is zeker te hopen dat de bosaanleggers rekening houden met de begroeiing daar. Spijtig zijn zo'n uitvoerders vaak niet diegenen die de plantkenners zijn. Denk je niet? In dat geval vind ik het beter dat omwonenden die exoten met veel liefde in hun tuin trachten te bewaren dan dat ze onder de graafmachine verdwijnen... Als je zeker bent dat de verandering er komt, zou ik in jouw plaats niet twijfelen om met de spade op stap te gaan.
woensdag 23 mei 2007 - 03:15
hildavw

Hildavw

Ami, je kan daar gerust gaan wandelen.
Het is bereikbaar vanaf de brug over de E 19 in Kontich (Groeninghelei), niet zo ver van Keizershoek denk ik, en ook vanaf de sportcentra Ter Linden en Ter Eiken in Edegem, min of meer aan de brug over de E 19 in Edegem (Drie Eikenstraat), dicht bij het UZA.
Je kan daar gaan wandelen.
Bij mij is het al een tijdje geleden, maar misschien dat ik het toch nog eens ga doen, met schopje en zakjes
Je neemt dan wel best de bergjes aan de oostkant, de Edegemse bergjes in de volksmond, want die aan de overkant worden de "dode" bergjes genoemd. Dat zal dus wel zijn reden hebben.
Let wel, er zijn geen wandelpaden !
Veel plezier en succes met je "rooftocht".
Hilda
woensdag 23 mei 2007 - 20:39
Ami

Ami

Dank voor de info Hilda en als ik er geraakt ben, zal je 't horen. Ka
donderdag 24 mei 2007 - 05:06
Ami

Ami

(blijkbaar verkeerde toets ingeduwd )

...kan nog wel een tijdje duren.
donderdag 24 mei 2007 - 05:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon