menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Diagnose buddleja gezocht

Emwee

Emwee

Hoi iedereen,
Ik ben een beginnende tuinier met veel passie maar nog weinig kennis.
Ik heb 2 mooie buddleja's gekregen uit erfenis van mijn grootouders.
Gisteren heb ik ze in mijn tuin in de volle grond gezet, zo veel mogelijk van het wortelstelsel meegenomen.
Nu houd ik zelf deze struiken al langer, maar heb nog nooit ziekte meegemaakt en heb een gebrek aan kennis daarvan.
1 lijkt gezond en wel, de ander heeft een witte aanslag op de stam die er af te krabben valt, en enkele blaadjes die besmet zijn met naar wat ik denk valse meeldauw?
De stam lijkt wel geverfd te zijn op sommige plekken, zie foto voor witte aanslag/schimmel
De struiken zijn zeer oud, maar wil ze graag nog een kans geven.

Ik hoop van jullie te kunnen horen wat voor ziekte dit exact kan zijn, en wat ik er tegen kan doen. En of het uberhaupt de moeite waard is om er nog wat aan te doen.
Ze hebben wel emotionele waarde, dus ik probeer ze liever te redden dan dat ik de zieke in de kliko gooi.
Hoe 'groener' de oplossing hoe fijner. Chemische middelen gebruik ik het liefst pas als laatste redmiddel.

Alvast bedankt!
Groeten, Emma.

Struiken & Bomen

zondag 31 maart 2019 - 11:44
LT

LT

Ze hebben wel emotionele waarde, dus ik probeer ze liever te redden dan dat ik de zieke in de kliko gooi.

Probeer een "gezond" stuk te stekken, gaat vrij eenvoudig, zie link:

https://www.eigenwijsblij.nl/huis-tuin/vlinderstruik-eenvoudig-vermeerderen-door-te-stekken
zondag 31 maart 2019 - 13:36
xanderbere19

Xanderbere19

Dit zou nog wel eens kunnen meevallen, de jonge tak links is de normale situatie na de winter. Er zit nog wat oud blad aan dat schade heeft door de winter, het jonge blad ziet er gezond uit! Dat oude takken wat schimmel laten zien, komt ws door een aantal jaren onvoldoende diep snoeien en dan ineens heel diep terugsnoeien. Het oudste hout wil dan wel eens moeite hebben om opnieuw uit te lopen en sterft deels af. Met wat geluk zijn het alleen saprofytische schimmels (leven van dood organisch materiaal) en geen plantpathogene schimmels. Zet de planten op een plek met zo veel mogelijk zon en neem, zoals LT suggereert, deze zomer wat stekken voor de zekerheid. Ik denk dat het wel goed komt!
zondag 31 maart 2019 - 14:44
Emwee

Emwee

Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik wat mee.

Ik zag toch nog bij nadere inspectie op enkele bladeren echte meeldauw zitten, en heb de dunnere oude takken teruggesnoeid tot jong blad. Dat heb ik preventief bespoten met een melk/wateroplossing. Hopelijk is dat voldoende.

Deze struik staat momenteel niet in de volle zon ivm de stand van de zon in de lente. Later dit jaar zal deze wel over dit perk heen trekken, is het een probleem dat het een maand of 1-2 niet direct in zonlicht staat? (Staat naast schutting, 1,8 m hoog)
Ik heb de mogelijkheid om ze nog te verplaatsen naar een zonnigere standplaats als dat beter is.

Bedankt!
zondag 31 maart 2019 - 14:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon