menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Uitgedroogde rhodondendrons

Maayke

Maayke

Beste allemaal,

Misschien dat iemand voor mij nog goed advies heeft. Ik heb na deze zomer van droogte net de sleutel gekregen van mijn nieuwe huis. In de tuin staat een heel aantal rhodondendrons. Deze zomer hebben ze helaas geen extra water gehad en nu is een deel volledig bruin en verdord.
Hoe kan ik ze nu het beste behandelen? Zijn ze nog te redden? En moet ik ze dan kort snoeien of juist zo laten staan zoals ze nu zijn?

Hoop dat jullie adviezen hebben.
maandag 27 augustus 2018 - 14:19
Martien Kuijvenhoven

Martien Kuijvenhoven

Hallo Maayke,
Succes in je nieuwe huis en tuin.
Jammer dat de droogte heeft toegeslagen.
Wat echt verdord is loopt ook echt niet meer uit.
Dat ziet er niet meer uit en kun je het beste wegsnoeien.
Veel rhodo's zijn echter sterk en zullen komend voorjaar weer uitlopen.
Gelukkig valt er nu enige regen, dus heb vertrouwen!
Groeten van Martien
maandag 27 augustus 2018 - 15:04
Maayke

Maayke

Bedankt Martien! We houden goede hoop en gaan van het weekend eens kijken hoeveel we weg moeten snoeien.
dinsdag 28 augustus 2018 - 11:40
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Maayke, ik zou niet gaan snoeien nu. Wacht eerst eens af of ze misschien nog uitlopen volgend voorjaar. Snoeien kan altijd nog. Lopen ze dan niet uit, dan kan je een rigoureuze snoei toepassen waarbij je de Rhodo's terugsnoeit tot zo'n 30 cm boven de grond. Je loopt het risico dat ze niet uitlopen, maar doen ze dat wel, dan herstellen ze zich ook vrij snel.

Als ze op een heel zonnige plek staan is het ook verstandig om ze van wat schaduw te voorzien door aanplanten van hogere struiken of lage bomen met een open kroon. Dan verbranden ze minder snel.

Overigens is het altijd veel makkelijker om advies tegeven als je een foto of meerdere foto's meestuurt. Dan kan je iets van de toestand zien. Lang niet alles, maar toch, het helpt
woensdag 29 augustus 2018 - 13:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon