menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spint op robinia

Ga naar meest recente reactie

peter2

Peter2

Enige dagen geleden een halfstam robinia ps. frisia gekocht.
Zat met wat zwarte luis ,maar niet zo erg..
Pas thuis zag ik bij een grondige controle,dat er ook spint aanwezig was.
Nu ,een paar dagen later ,is deze echter explosief vermeerderd ,zogoed als alle blad is aangestoken,krult op en gaat kapot ,spinrag ,...
Heb reeds 2 maal behandeld met een bio-middel ,maar ik merk nog altijd de mijten onderaan het blad.
Het boompje uitplanten doe ik nog niet ,om besmetting te tegen te gaan.

nu vraag ik mij af of het boompje volgend seizoen spintvrij zal zijn ,of overwinterd spint bij de plant ?

Mvg.Peter





zondag 26 augustus 2018 - 18:18
Tuinprins

Tuinprins

Spint treedt vooral op onder droge en warme omstandigheden. Gezien het weer van de afgelopen maanden is het dus niet verwonderlijk dat spint aanwezig is. Als de planten op een kwekerij dan ook nog eens alleen via de pot water krijgen d.m.v. druppelbevloeiing dan is een infestatie welhaast onvermijdelijk.

Afgezien van roofmijten zijn biologische spuitmiddelen vaak weinig effectief tegen spint. Bij spuiten moet je de onderkant van de bladeren goed raken want daar huist de spint. Verder na twee weken herhalen want wat nu eitjes zijn, is dan weer spint.

Een zeer klein deel van de spint overwintert op de plant of bijvoorbeeld in kieren van een bamboestok. Herbesmetting volgend jaar is echter sterk afhankelijk van het weer, plantensoort en de standplaats van het gewas. In een 'normale' zomer (met voldoende neerslag dus) is bij mijn weten spint niet echt een probleem bij Robinia.


Gegroet, de tuinprins
maandag 27 augustus 2018 - 06:59
peter2

Peter2

Ok ,volgend jaar zal hij er wel weer "frisser" bij staan.

Mvg.
Peter
dinsdag 28 augustus 2018 - 00:05
peter2

Peter2

Nog even foto posten ,omdat ik vermoed dat en nog een schimmel aanwezig is of zo ,daar de toppen van veel jonge bladeren bruin worden.
Wat denken jullie.

Struiken & Bomen

zaterdag 1 september 2018 - 12:09
peter2

Peter2

nog eentje..

Struiken & Bomen

zaterdag 1 september 2018 - 12:10
peter2

Peter2

Ben wat onzeker over dit boompje ,omdat ik bang ben dat het volgend voorjaar deze besmettingen terug zullen opflakkeren..

Struiken & Bomen

zaterdag 1 september 2018 - 12:17
WiPe

WiPe

Die bruine toppen kunnen eerder aan verbranding door de hitte toegeschreven worden.
zaterdag 1 september 2018 - 13:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon