menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnotenboom verslechterd

Ga naar meest recente reactie

MaPoLo

Tekst aangepast

MaPoLo

Beste,

De afgelopen dagen zie ik mijn walnoten boom sterk achteruit gaan.

Bladeren kleuren van groen naar roodachtig.
Zwarte vlekjes op de steel
Zwarte bladeren.

Ik woon in Lommel dus de grond is hier erg schraal.
Boom is circa 10 jaar oud.

Kan iemand mij voorzien van advies.

Met dank,

Maurice

Struiken & Bomen

vrijdag 25 mei 2018 - 15:52
MaPoLo

MaPoLo

Meer foto's

Struiken & Bomen

vrijdag 25 mei 2018 - 15:53
MaPoLo

MaPoLo

foto 3

Struiken & Bomen

vrijdag 25 mei 2018 - 15:53
WiPe

WiPe

Staat die boom in een put? Hoe diep zitten de bovenste wortels dan onder de grond? Is die tien jaar geleden verplant?
zaterdag 26 mei 2018 - 21:21
MaPoLo

Tekst aangepast

MaPoLo

Hallo,

Dank voor uw reactie

De boom staat idd iets verlaagd in de grond. Zie foto. De wortels beginnen net onder grond. De boom is een jaar of 5 geleden naar deze plaats verhuisd en heeft het de opvolgende jaren altijd zonder problemen gedaan.

De boom staat ongeveer 2,5 meter van coniferen die er al 25 jaar staan wellicht is dat een probleem?

mvg,

Maurice

Struiken & Bomen

zondag 27 mei 2018 - 10:44
WiPe

WiPe

Die coniferen zijn geen probleem. Het feit dat die boom verlaagd staat wel. Ik 'vermoed' dat daar de oorzaak gezocht moet worden.
zondag 27 mei 2018 - 22:15
Carib

Carib

Ik weet niet wat de reden is dat hij er zo uit ziet, maar een walnotenboom van 10 jaar oud die al 5 jaar vast staat moet er echt anders uit zien, dus zo goed heeft hij het de afgelopen jaren niet gedaan. Mijn boom van een jaar of 8 is ongeveer 5 keer zo groot. Het probleem is er dus al langer.
maandag 28 mei 2018 - 17:04
mia_heyl7

Mia_heyl7

hier bij schoonpa staat een okkernoot ( is anders dan walnoot hoor ) en idie is geplant in 1931, bij de geboorte van schoonpa,zij kapten elk jaar het teveel en verrot fruit rond de stam
maar nog altijd elk jaar opnieuw een massa okkernoten
maandag 28 mei 2018 - 17:07
WiPe

WiPe

Die boom staat gewoon te diep geplant.
maandag 28 mei 2018 - 23:01
MaPoLo

MaPoLo

Ok,

Dank voor jullie meningen!

Gelet op de overwegende reactie dat hij te diep staat wat zou voor nu het beste plan zijn?

Uitgraven en en stuk hoger planten?
Gelet op de hitte van deze week is dat nu verstandig?
Moet ik de bodem van special zand/grond voorzien?

De grond hier in lommel is zeer zeer slecht. Na 2 meter zit je hier op de befaamde Lommels zand (geel) dus alle bomen hebben het hier relatief moeilijk.

Bedankt voor jullie tips!

MAurice
dinsdag 29 mei 2018 - 09:08
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Nu verplanten is inderdaad geen optie. Dat kan je best in het najaar doen. Maar, er is een grote maar; wanneer een boom te diep staat, gaan de onderste wortels afsterven en worden er nieuwe wortels gevormd die recht naar omhoog groeien. Ik heb het vaker gezien dat bomen die te diep stonden het herplanten niet overleefden omwille van dat ernstig verstoorde bewortelingspatroon.

Wat dat gele zand op twee meter betreft: dat maakt echt niks uit. Bij schrale zandgronden zoals in Lommel vind je vaak op een diepte van ongeveer een meter een dunne afzettingslaag van uitgeloogde mineralen. Die laag is doorgaans vrij ondoordringbaar waardoor daar vaak water blijft op staan. Het is zeker een goed idee om te controleren of er een dergelijke laag zit en die te breken zodat het water beter weg kan.
En verder heeft die noot vooral compost nodig om het humusgehalte te verhogen.
dinsdag 29 mei 2018 - 09:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon