menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenjasmijn ziet er beetje ongelukkig uit

 Bananas

Bananas

We hebben twee boerenjasmijn struiken staan die beide uitbundig gebloeid hebben. Prachtig, maar qua blad ziet het er wat kaal uit. Veel dode takken ook. Ik geef regelmatig water en heb wat koemest korrels toegevoegd, maar geen resultaat.

Wat is hier aan de hand? Waarom staan de struiken zo magertjes in het blad?

Struiken & Bomen

woensdag 21 juni 2017 - 21:54
 Bananas

Bananas

Nog een foto

Struiken & Bomen

woensdag 21 juni 2017 - 21:55
Tuinprins

Tuinprins

Lastige vraag.

Belangrijkste ziektes bij boerenjasmijn zijn aantastingen door Pseudomonas syringae pv. syringiae en Pseudomonas syringiae pv. philadelphi. Deze schimmelziektes gaan echter gepaard met bruine vlekken op het blad (necrotisch) en die zie ik hier niet. Ook is de nieuwe groei en het blad bij een Pseudomonas aantasting vervormd. Nu zie ik midden links op de foto wat rare gekrulde bladeren maar ik vermoed dat dat komt door de zwarte bonenluis. Deze zuigen aan het blad met als gevolg dat het blad vervormd groeit.


Wat is het dan wel?

Het valt mij op dat het blad van bovenstaande boerenjasmijn er wat chlorotisch uitziet. Chlorose is doorgaans het gevolg van het gebrek aan aan een bepaalde stof bijv. magnesium.

De boerenjasmijn behoort tot de familie van de hortensia-achtigen (Hydrangeacae). Bij de boerenhortensia wil nog weleens ijzergebrek optreden waarbij het blad van de planten er sterk chlorotisch uitziet. Nu weet ik niet of ijzergebrek ook voorkomt bij de boerenjasmijn. Ik heb daar na een korte speurtocht op het internet hier niets over kunnen vinden. Maar omdat de boerenhortensia en de boerenjasmijn familie van elkaar zijn, zou dit zomaar kunnen. Ijzergebrek is relatief makkelijk op te lossen door een paar oude roestige spijkers in de kluit van de plant te steken. Niet geschoten is altijd mis moet je in gevallen als deze maar denken.

Het hoeft natuurlijk niet persé ijzergebrek te zijn. Het kan ook een gebrek aan iets anders zijn. Als je meerdere vliegen in een klap wilt slaan kun je ook een samengestelde meststof als Osmocote aan de plant geven. Bij ieder goed tuincentrum wordt Osmocote (die bekende geel-bruine korreltjes) als geperste pil verkocht. Een paar pillen bij de plant kan nooit kwaad. Osmocote werkt langzaam dus je moet niet denken dat je na 1 of 2 weken al verschil bemerkt.

Tot slot: laat eens weten hoe het met de plant verder gaat. Dit verschijnsel komt vaker voor bij de boerenjasmijn maar ik kan er op het internet bar weinig over vinden.



Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 juni 2017 - 21:00
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Ik vermoed ook dat dit een gebrek aan voedingsstoffen is. Maar ik denk eerder in de richting van Mg, want dan krijgt oud blad typisch chlorose buiten de nerven, en blijft het blad groen rond de nerven. Voeg eens wat patentkali toe zou ik zo zeggen.
donderdag 22 juni 2017 - 23:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon