menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte op skimmia en op buxus .

Ga naar meest recente reactie

miake

Miake

Wij hebben 3 skimmia's waarvan de bladeren geel worden en afvallen. Kan het van de vorst zijn of bestaat er op de skimmias ook al een ziekte zoals op de buxus ? Helpt het om de buxus kort te snoeien bij het begin van de ziekte of hoe kan men het tegen houden ?
dinsdag 2 mei 2017 - 17:37
Wannus

Wannus

Ik bezit ook een paar Skimmia struikjes en ook op het kerkhof bij mijn ouders waar ik af en toe wat turf bijvoeg , gemengd met wat koemest korrels . Zo ongeveer 3 keer per jaar en heb geen last van gele bladeren . Misschien kun je dit ook eens uitproberen .
dinsdag 2 mei 2017 - 20:10
Tuinprins

Tuinprins

Skimmia's kunnen last hebben van verwelkingsziekte en laten dan een deel van het blad vallen. Als de bladeren geel worden kan het ook zijn dat de plant te veel zon krijgt. Skimmia's zijn planten voor de halfschaduw: in de morgen zon, in de middag schaduw. Verder zijn Skimmia's nogal hongerige planten dus in april/mei bemesten met een organische meststof (geen kunstmest of blauwe korrels). Tot slot geven Skimmia's de voorkeur aan zure grond dus jaarlijks een laagje turf of gecomposteerde schors is aan te bevelen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 mei 2017 - 20:28
stefantuin

Stefantuin

Voor de buxus top buxus healt kopen, dat gaat de schimmel tegen.
woensdag 3 mei 2017 - 18:09
Carib

Carib

Hou je geld maar in je zak en geef het niet uit aan middeltjes. Er zijn geen middelen voor particulieren te koop die werken. Als je professioneel laat spuiten, zoals de kwekers, zit je voor de rest van je tuinleven op een gifbelt. Als de buxus ziek is, is rooien de enige verstandige optie.
Monty Don van het programma Gardeners World (bbc) had ook zieke buxus en ook hij geloofde aanvankelijk dat door kort snoeien en spuiten met weerstandverbeteraars en vertroetelen de planten volledig zouden herstellen. Nu heeft hij al zijn honderden meters buxusheggen en bollen gerooid na jaren tegen die ellende aangekeken te hebben.
woensdag 3 mei 2017 - 19:54
sugar

Sugar

Ik ben het helemaal eens met Carib. Buxus is wat mij betreft een verloren zaak. Ik heb hem bewust niet in de tuin aangeplant
woensdag 3 mei 2017 - 20:41
Tuinprins

Tuinprins

Ook ik ben het helemaal met Carib eens. Een plant waar je met de gifspuit bij moet gaan staan, moet je niet in de tuin zetten. Zelfs de kwekers die met professionele middelen spuiten hebben planten die aangetast worden. En als de plant verschoond blijft van Cylindrocladium dan ligt de buxusrups wel op de loer.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 3 mei 2017 - 20:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon