menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vlierbessenstruik

Ga naar meest recente reactie

zeehond_76

Zeehond_76

Ik heb even een vraagje.
Vorig jaar heb ik mijn vlierstruik moeten uitdoen van de buren omdat die fel over de omheining ging.
Nu zie ik dat de wortel terug stekjes geeft.
Hoe kan ik deze eventueel best verplaatsen? Kan ik dit nu doen of moet ik daarmee wachten?
dinsdag 28 maart 2017 - 12:42
ilse99
dinsdag 28 maart 2017 - 12:54
c j de k

C j de k

Dat zou nu nog wel moeten lukken mits nog niet te ver uitgelopen
dinsdag 28 maart 2017 - 19:31
Carib

Carib

Bedoel je dat de wortel nog in de grond zit en dat de stobbe uitloopt of dat er wortelresten uitlopen? In het laatste geval kun je die nog wel verplaatsen. Als de wortel nog helemaal in de grond zit, dan heb je zo weer een volle struik staan. Vlieren verdragen namelijk diepe snoei uitstekend. Je kunt ze ieder jaar helemaal diep terugzetten en dan worden ze dat jaar toch minstens anderhalve meter hoog of meer.
dinsdag 28 maart 2017 - 23:09
Tuinprins

Tuinprins

En je hebt dan ook ieder jaar van die sappige zwarte luizen. Prima geschikt als garnering van de Leuvense patatten
woensdag 29 maart 2017 - 06:39
Carib

Carib

Valt wel mee, die luizen. Ik zet al mijn vlieren, zowel de peterselievlier, de goudvlieren als de roodbladige vlieren helemaal terug. Bij de rode laat ik een paar takken staan vanwege de mooie roze bloemen. Ik zie zelden luizen.
woensdag 29 maart 2017 - 19:22
Tuinprins

Tuinprins

Ik knip mijn paars-zwarte vlier ('Black Lace') ieder voorjaar terug en in mei/juni zit de nieuwe groei onder de zwarte luizen. Ik ritz (!) de toppen tussen mijn vingers en zo verwisselen de luizen het tijdelijke met het eeuwige ....


Gegroet, de tuinprins
donderdag 30 maart 2017 - 05:50
Roeli

Roeli

Ik heb eigenlijk nog nooit luizen gezien op mijn vlieren.
Misschien vinden de vogeltjes die wel heel lekker.
donderdag 30 maart 2017 - 07:24
Carib

Carib

Ik heb ook de "Black Lace". Bijzonder dat jij zoveel meer last van luizen hebt. Het komt hier wel eens voor, maar niet ieder jaar en niet problematisch. Inderdaad een keer ritsen of afspoelen en de vogels doen de rest.
donderdag 30 maart 2017 - 16:16
sugar

Sugar

Die baldluizen op vlier, dat is juist erg positief. Zo is er 't hele jaar voedsel voor de predatoren van de bladluis (zoals lieveheersbeestje)
donderdag 30 maart 2017 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon