menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hulst stekken?

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb een grote hulst staan, waarvan geknipt word om bloemschikmateriaal,
nu is mijn vraag, kan ik hulst stekken
of ben ik verplicht, of deze uitgraven en herplanten
of een nieuwe kopen?
vrijdag 2 december 2016 - 21:48
LT
vrijdag 2 december 2016 - 22:01
mia_heyl7

Mia_heyl7

dank U , LT, ik printte het uit, en ga het proberen
zaterdag 3 december 2016 - 00:40
Tuinprins

Tuinprins

Niet geschoten is altijd mis maar het stekken van hulst onder amateuromstandigheden heeft een zeer laag slagingspercentage. Ik vind het altijd weer opmerkelijk dat veel websites doen alsof het stekken van bepaalde planten een kwestie is van "stekken nemen - in de grond steken -- even wachten -- en voila de stekken zijn beworteld".


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 december 2016 - 07:55
Roeli

Roeli

Al is het moeilijk, je kan het altijd proberen.
Wanneer het dan toch lukt heb je er zo veel voldoening van..
zaterdag 3 december 2016 - 10:32
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Als ik hier een wandeling maak zie ik overal hulst opkomen in het "bos" . Daar missen ze een plantje minder niet. Het bos is totaal verwaarloosd na ruim 25 jaar. Heel veel magere prikjes van bomen die een paar jaar terug ook nog zijn omgewaaid. Hadden ze allang wat ruimte moeten maken en nu heeft de natuur er voor gezorgd. Takkenziekte slaat ook al toe. en nu gaan ze er eindelijk iets aan doen. En wij mogen nog een verzoek indienen voor een extra pad.
zaterdag 3 december 2016 - 11:12
pplakke

Pplakke

proberen kan inderdaad nooit kwaad.
gewone hulst heb ik nog niet gestekt.

heb vorig jaar wel van mijn ilex crenata fastigiata die zelfs nog niet heel oud zijn.
ook geprobeerd en heb er daar een stuk of 25 levenden van over gehouden .
was wel een deel dood nu deze september heb ik er opnieuw gemaakt .
heb ze dit maal 2 maal per dag nat gesproeid en voorlopig is er nog maar een van dood.
verder staan ze gewoon in een onverwarmde propagator in zaai en stekgrond.
eerst in de schaduw uit de wind en vanaf half oktober staat de propagator in de serre .



zaterdag 3 december 2016 - 11:14
Carib

Carib

Ik heb zelf meerdere hulststruiken in de tuin en zie overal jonge hulsten in de tuin. Zaailingen van de bessen van deze struiken, daar gezaaid door de vogels die dol zijn op de bessen. Heb je geen zaailingen in de tuin die je kunt uitgraven? Ik heb het nooit geprobeerd, maar de bessen zelf zaaien moet dan toch ook mogelijk zijn. Wellicht makkelijker dan stekken.
zaterdag 3 december 2016 - 13:03
Dunya

Dunya

Carib ik heb een grote hulst en inderdaad een paar zaailingen aangetroffen de laatste jaren.
Ik koester ze want zo te zien groeit hulst heel traag.
Ik vraag me af als ze wat groter zijn ik die gerust kan verplanten want ze staan nu echt niet ideaal?
zaterdag 3 december 2016 - 14:16
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb ook een "schijnhulst" staan, al jaren, die geurt fantastisch,heeft mlelkwitte bloempjes en die laat zich onder geen voorwaarde stekken, helaas
zaterdag 3 december 2016 - 15:55
Paronoto

Paronoto

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hulst_(plant)

Kijk daar eens op......
zaterdag 3 december 2016 - 17:24
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als ze in eigen tuin staan is afleggen doorgaans een betere optie dan stekken. Duurt wel een tijd voor de nieuwe planten goed doorworteld zijn, maar de planten zijn dan ineens groot genoeg om direct in de tuin geplant te worden.
zaterdag 3 december 2016 - 19:19
mia_heyl7

Mia_heyl7

daar heb ik toen niet aan gedacht en nu te laat want over enkele weken zijn we hier weg
zondag 11 december 2016 - 20:45
Roeli

Roeli

Probeer het gewoon, Mia.
Succes.
zondag 11 december 2016 - 21:15
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb nog nooit een zaailing gevonden, en de hulst staan al 15 jaar, dus, de bessen worden gegeten, maar ze zuyllen "elders " uitkomen, vrees ik
maandag 12 december 2016 - 19:37
Figo

Figo

och arme Miake toch...ge moogt bij mij wat zaailingen komen uitdoen zulle...

dinsdag 13 december 2016 - 15:55
christinec27

Christinec27

Gaat het stekken van "bonte" hulst op dezelfde manier?
zaterdag 24 augustus 2019 - 15:16
Tuinprins

Tuinprins

Stekken van hulst door de amateur heeft een zeer laag slagingspercentage. Bonte hulst is dan nog wat lastiger dan hulstsoorten met effen groen blad. Als je persé een bonte hulst wilt hebben dan kun je er m.i. beter een kopen. Begin met een kleine plant die ook echt in pot gekweekt is (en niet met een 'potgedrukt' exemplaar) omdat die beter 'aanslaan' (= doorgroeien na aanplanten).


Gegroet, de tuinprins
maandag 26 augustus 2019 - 05:35
christinec27

Christinec27

Bedankt voor uw antwoord, dat wordt dan een tripje naar het tuincentrum. Mvg, Christine
dinsdag 27 augustus 2019 - 09:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon