menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxusnaalden

Ga naar meest recente reactie

Edlih

Edlih

Hallo, wij hebben een grote taxusboom staan in onze tuin, heel mooie boom! Nu hebben we schors tussen de planten gedaan als bodembedekking, wat heel mooi oogt, dus zeer tevreden. Maar de taxus verliest naalden, wat doodnormaal is, maar ik kan ze natuurlijk niet meer opruimen tussen die schors. Op zich is dat helemaal niet erg, maar ik heb me laten wijs maken dat taxusnaalden niet verteren. Weet er iemand of deze bewering klopt, blijven taxusnaalden voor altijd liggen?
donderdag 9 juni 2016 - 20:38
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

dat vergaat in een jaar of 2a3 .
maar omdat er elk jaar nieuwe naalden bij komen.
zijn er altijd naalden maar zijn dus niet meer de zelfde na die tijd.
donderdag 9 juni 2016 - 21:00
jdcoster

Jdcoster

Het inlevingsvermogen van uw Taxusboom is toch wel onovertroffen. Nu hoeft u al geen schorsbrokken meer te kopen.
Over dat eeuwig leven van Taxusnaalden heb ik erg mijn twijfels. In het West-Vlaamse stadje Lo staat er een oude Taxus waar Julius Caesar, volgens een legende, ooit nog eens zijn paard zou aan gebonden hebben. Als ik er nog eens voorbij kom zal ik er op letten hoeveel meter belegen naalden er daar liggen.
donderdag 9 juni 2016 - 22:40
WiPe

WiPe

Die boom in Lo-Reninge staat aan de oude stadswal, naast een gracht. De naalden kunnen daar niet blijven liggen. Onder oude taxussen (ik betwijfel dat die van Lo-Reninge echt oud is. dat verhaal van Julius Cesar heb ik altijd al grappig gevonden. Je moet tenslotte al een dikke ezel zijn om je paard te willen vast binden aan een taxus ) vind je nauwelijks begroeiing omdat enerzijds de bomen te weinig licht doorlaten. Anderzijds ligt er een pak ,naalden onder die bomen, die relatief langzaam verteren waardoor de omstandigheden niet ideaal zijn voor enige onderbegroeiing. Maar als je in die strooisellaag een beetje graaft, dan zie je dat die laag naalden erg dun is. daaronder vind je verteerde naalden die de boom van de nodige humus voorzien. In bijlage een foto van de strooisellaag onder oude taxussen. Je kan duidelijk zien hoe onder die bomen er geen onderbegroeiing is terwijl op de achtergrond, waar er meer licht op de bodem valt, er heel veel onderbegroeiing is.

Struiken & Bomen

vrijdag 10 juni 2016 - 00:19
jdcoster
vrijdag 10 juni 2016 - 09:43
Edlih

Tekst aangepast

Edlih

Bedankt allemaal voor de reacties! Hahaha, ik stelde mij ook al meters naalden voor na enkele jaren! Maar inderdaad, ze gaan waarschijnlijk wel verteren, maar misschien heel langzaam, dus we bekijken het maar als humus, dan hebben ze nog enig nut, de boom zal er wel bij varen, want voor de schors er lag, ruimde ik die elk jaar op, een win-win dus, werk gespaard voor mij!
vrijdag 10 juni 2016 - 14:57
Edlih

Tekst aangepast

Edlih

vrijdag 10 juni 2016 - 14:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon