menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus Mas blad sterft af

Ga naar meest recente reactie

ThomasZ

Tekst aangepast

ThomasZ

Vorig jaar in de winter heb ik een Cornus Mas geplant.

Hij begon normaal uit te lopen maar na enige tijd kregen de bladeren bruine vlekken en vielen ze af. Voor de rest groeide de Cornus Mas normaal en bleef hij nieuwe bladeren krijgen, maar na enige tijd sterven de nieuwe bladeren ook af.

Helaas begint hij er dit jaar terug last van te krijgen. Wat zou er aan de hand zijn en is er enige hoop voor deze struik of wordt dit vervangen?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 mei 2016 - 11:01
Tuinprins

Tuinprins

Dat klinkt verdacht veel als een of andere schimmelziekte. Cornus florida, C. kousa en C. nuttallii zijn gevoelig voor diverse schimmelziektes als Anthracnose veroorzaakt door de schimmel Discula destructiva, bladvlekkenziekte veroorzaakt door Elsinoe corni, Septoria en meeldauw. Of dat genoemde schimmelzietes ook bij Cornus mas optreden, zou ik niet durven zeggen.

Ik weet dat de schimmel Discula destructiva begint met kleine onregelmatige bladvlekken (ongeveer 6 mm in doorsnede) die een roodpaarse rand hebben. In de loop van het groeiseizoen worden de bladvlekken groter en uiteindelijk is een groot gedeelte van het blad bruin.

Google leert mij dat bij Cornus mas ook Pseudomonas syringae is geconstateerd, eveneens een schimmelziekte die bladvlekken veroorzaakt. Zie:

http://hortsci.ashspublications.org/content/41/3/721.full.pdf


Remedie: spuiten met een professioneel schimmelwerend middel. Succes is afhankelijk van de mate van aantasting. Afgevallen blad goed opruimen. Als je water geeft zorgen dat het blad niet nat wordt (water direct op de kluit), 's ochtends water geven en niet 's avonds en zorgen dat de plant voldoende zon krijgt.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 5 mei 2016 - 08:03
ThomasZ

ThomasZ

OK, bedankt voor de reactie. Wat voor middel valt hier tegen de gebruiken, iets zoals spuitzwavel?
donderdag 5 mei 2016 - 19:51
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou zwaarder geschut inzetten zoals bijv. Daconil maar dat is in NL alleen voor mensen met een spuitlicentie verkrijgbaar. Ik weet niet hoe dat in België zit.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 6 mei 2016 - 18:58
WiPe

WiPe

Ik vind het niet normaal dat Cornus mas zoveel last heeft van aantastingen. dat is doorgaans een oersterke plant die nauwelijks ergens last van heeft. Ik zie eigenlijk maar twee mogelijke verklaringen waarom die plant niet in staat is om die schimmel zelf af te weren: Zuurstofgebrek aan de wortels door een te natte standplaats of te diep aan te planten, of een verzwakt afweermechansme als gevolg van te veel stikstof in de bodem.
vrijdag 6 mei 2016 - 19:26
Polplastron

Polplastron

Ik vind het niet normaal dat Cornus mas zoveel last heeft van aantastingen. dat is doorgaans een oersterke plant die nauwelijks ergens last van heeft.


Hier kan ik enkel mee akkoord gaan! De verklaringen van WiPe liggen volgens mij dan ook heel dicht bij de waarheid ...
vrijdag 6 mei 2016 - 22:35
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als het Discula destructiva is, hoeft standplaats niet de oorzaak zijn. In de VS tast Discula destructiva ('dogwood anthracnose') op grote schaal NATUURLIJKE bestanden van Cornus florida en Cornus nuttallii aan. Het lijkt er op dat deze schimmel de afgelopen 2 decennia veel virulenter is geworden (een verschijnsel wat we kennen van bijvoorbeeld Phytophtora infestans bij aardappelen).


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 7 mei 2016 - 06:45
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Voor zover ik weet is dat eerder een probleem van de Cornussen met de grote schijnbloemen dan van bv Cornus mas, Om correct te zijn: Discula destructiva tast Subgenus Discocrania, subgenus Cynoxylon en subgenus Syncarpea aan. Van aantastingen binnen andere subgeni is mij alvast niks bekend.
zaterdag 7 mei 2016 - 09:24
ThomasZ

ThomasZ

In de nabijheid staan verschillende andere struiken op een gelijkaardige plaats die nergens last van lijken te hebben.

Het is geen natte standplaats en ik heb nog even gecontroleerd en ik denk niet dat hij te diep staat.

Stikstof geen idee, bij het planten heb ik wat Vlaco compost met de aarde gemengd maar voor de rest weinig speciaals.
zaterdag 7 mei 2016 - 12:09
deHaan

DeHaan

Hoe diep staat hij?
zaterdag 7 mei 2016 - 12:47
Tuinprins

Tuinprins

@ WiPe: Mijn antwoord was bedoeld om duidelijk te maken dat ook bomen en struiken die correct geplant zijn en op de juiste grond staan, aangetast kunnen worden door schimmelziektes. Natuurlijke populaties zijn m.i. correct geplant (meestal door natuurlijke uitzaai) en staan op de juiste grond.


Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat we hier met een schimmelziekte van doen hebben. Als het geen Discula destructiva is, dan zijn goede andere kandidaten Pseudomonas syringae en Septoria. Ik vermoed dat de plant al op de kwekerij besmet is geraakt en de schimmel op de plant zelf (takken, knoppen etc.) kan overleven en in het voorjaar de bladeren aantast. Tegen dit soort ziektes helpen geen huis-tuin en keukenmiddeltjes. Hiervoor zijn zwaardere middelen nodig. Een alternatief is de plant te rooien en weg te doen. Ik zou op die plek niet opnieuw een Cornus mas zetten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 8 mei 2016 - 07:50
WiPe

WiPe

Wat dat betreft heb je natuurlijk gelijk. Niet alle aantastingen zijn standplaats gerelateerd. Maar in dit specifieke geval heb ik toch wel de indruk dat we de standplaats zeker in overweging moeten nemen.

Anderzijds, wanneer de plant die schimmel mee gekregen heet van de kwekerij, wordt het lastig natuurlijk. (In die omstandigheden hebben planten heel vaak te maken met een hoog stikstof gehalte in de bodem/pot, waardoor ze veel meer vatbaar zijn voor allerhande aantastingen, zie oa Herms & Matson: The dilemma of Plants, to grow or to defend).

Behandelen van die aantasting is natuurlijk een ander probleem. Het zou een oplossing kunnen zijn om de plant sterk terug te snoeien en de aangetaste delen te verwijderen. In een aantal gevallen kan de aantasting daardoor opgeruimd worden. Hoewel je met te drastische snoei ook moet opletten. Verzwakte planten lopen niet altijd goed uit na drastische snoei.
zondag 8 mei 2016 - 09:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon