menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Groene beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

benjomel

Benjomel

Hallo luitjes wij willen Groene beukenhaag (Fagus sylvatica) gaan poten .

Nu lees ik bij de een dat er 4a5 op een meter moeten
Bij een ander lezen we weer 5a6 op een meter planten.
Het gaat om Groene beukenhaag stekken van 60/80 cm

We willen de haag dan altijd scheren op 80 /85 Cm hoogte

Maar als we dan 7 op een strekkende meter gaan poten kan dat of is dat niet goed of...........

als we de aantal meters gaan kopen zijn we per bos van 25 stuks goedkoper dan per stuk en dan kom ik op 7 op een strekkende meter poten.

Dus onze vraag is meer planten op 1 strekkende meter kan dat gaat dat goed of niet doen

Hoor graag
vrijdag 1 april 2016 - 22:41
Ylim

Ylim

Beste Benjomel,

Ikzelf zou niet meer beuken in een haag plaatsen dan zes/meter, omdat meer planten de gezonde groei van de haag negatief kan beïnvloeden. Met de jaren worden de stammen sowieso dikker en zal hij sneller dichtgroeien dan een te dicht opeen geplante haag.

Een beuk wortelt uiteindelijk tamelijk diep, maar heeft net als iedere plant een bepaalde ruimte nodig voor de wortels. In het begin zullen de wortels nog niet erg diep komen. Daarom zal bij zeer beperkte wortelruimte in een rij (en dus veel competitie voor de aanwezige voeding en vocht), de beuk vooral proberen voor en achter de haag te gaan wortelen. Daardoor zal de grond naast de haag droger en armer worden, waardoor er ook competitie ontstaat is met de tuinplanten die langs de haag staan, met als gevolg kleinere en kwetsbare (haag)planten. Als de haag aan een zijde wordt begrenst door fundering/bebouwing, is dat effect nog groter.

Het argument om toch meer per strekkende meter te planten, omdat de beuk sowieso kort gehouden wordt, gaat niet op volgens mij. De snoeibeurt is namelijk een belangrijke stressor voor iedere haag. Een beuk met ruimte voor gezonde wortelontwikkeling kan daar snel en goed van herstellen, zodat er vele jaren tegen een gezonde volle haag aangekeken kan worden.

Toitoi met de keuze en veel plezier met de tuin!
vrijdag 1 april 2016 - 23:51
Polplastron

Polplastron

4 à 5 planten per strekkende meter is echt wel voldoende.
Snoei de top van de planten na de aanplant even gelijk zodat ze goed uitlopen.
Beuk (Fagus) laat je ieder jaar een beetje hoger worden zodat het geheel goed vertakt; de haag ineens laten doorschieten geeft vaak een minder dicht effect.

Als de aankoop van meer planten goedkoper is, doe dat dan gerust en zet een aantal planten opzij voor het geval er ergens een plant uitvalt.

Uitval voorkom je door de planten zo snel mogelijk te planten of in te kuilen. Een mulchlaag van compost houdt de grond mee vochtig en bevordert het bodemleven zodat de planten goed aanslaan.

Groeten,

Pol
vrijdag 1 april 2016 - 23:58
benjomel

Benjomel

Als we de bosjes poten en ze zijn 110 cm a 130 cm hoog.

maar in de toekomst willen we een haag van een meter .
Moeten we ze nu al knippen op 1 meter hoog of moeten we ze dan lager knippen


donderdag 7 april 2016 - 10:26
Patrikc

Patrikc

iets lager, maar dan had je eigenlijk beter goedkoper plantgoed in de maat 80/100 gekocht.
donderdag 7 april 2016 - 11:17
benjomel

Benjomel

Patrikc
Goed koper of duurder was niet mijn vraag.

Maar inderdaad ik heb grote bosjes gekregen voor de prijs van kleine bosjes en nog meer korting zelfs omdat het eerst om 6 meter ging, maar ook de rest gelijk gedaan dus 31 meter
(6 op 1 meter gepoot) aan Bekenhagen in 1 keer gekocht en dus de grote nog voordeliger dan de kleine bosjes per stuk zijn .


Maar mijn vraag hoe kort nu knippen om later een mooie volle haag te hebben van 1 meter hoog

Als ik wat forums bij langs ga
Schrijft de 1 dat je 30 cm beneden de werkelijke hoogte moet knippen om later de haag mooi te kunnen knippen

En een andere schrijft als je een haag van 1 meter wilt moet je de jonge bosjes nu op 1 meter knippen .
Dat is dus mijn vraag
vrijdag 8 april 2016 - 15:52
Patrikc

Patrikc

iets lager... zoals ik al gezegd had...

Hoeveel lager is onmogelijk te zeggen, 5-50cm, hangt er van af of je plantjes mooi vertakt of geveerd zijn of niet.
Die geveerdheid en een goed ontwikkeld wortelstelsel zijn veel belangrijker dan de lengte bij aankoop.

Ik ben eerlijk gezegd niet zeker of je een goede deal gedaan hebt.

Ik heb zelf meer dan 100 m volle beukenhaag à 2.5 plant/lm...
vrijdag 8 april 2016 - 16:20
Ylim

Ylim

Beste Benjomel,

Mijn snoeiadvies: snoei de net geplante haag de eerste keer op 80 cm hoogte. Ook mogelijk te ver naar voren of achteren uitstekende zijtakken kort u in, zodat er alvast een tamelijk strak geheel ontstaat. Let daarbij op dat u 2 cm na een oog snoeit, daaruit kan vervolgens een nieuwe tak ontwikkelen. Daarmee voorkomt u lelijke (e lange) stompen die vervolgens kwetsbaar blijven.
Vervolgens wachten jullie of alle planten aanslaan, zichtbaar door de vorming van groen blad en takken. Als na 3 maanden nog geen nieuw blad of tak zich heeft ontwikkeld, verwijder dan voorzichtig de niet-aangeslagen aanplant en vervang door gezonde aanplant die u elders speciaal voor deze gelegenheid in reserve hebt gehouden.
In het najaar doet u de tweede lichte vormsnoei, zodat de jonge aanplant klaar is om de winter in te gaan, zonder een te grote aanslag.
In de eerste vroege lente na de eerste volle winter dat uw haag staat, gaat u daadwerkelijk snoeien op basis van wat Patrick al aangaf: het uiterlijk van uw haag: toont de haag nog wat scharminkelig en dun geveerd (of is er veel vorstschade), snoei dan de takken tot 10 cm van een goed ogende splitsing van takken. Zo wordt de haag gestimuleerd om vol te worden. Ga bij het bepalen van de cm die u nu snoeit, uit van de zwakste schakels en niet van de beste exemplaren.
Deze snoeibeurt herhaalt u twee keer per jaar tot de gewenste hoogte/ breedte bereikt is. Vervolgens snoeit u 2-jaarlijks alles af wat buiten uw gewenste maten groeit.
vrijdag 8 april 2016 - 17:00
benjomel

Benjomel


Patrikc
Ik ben eerlijk gezegd niet zeker of je een goede deal gedaan hebt.
Ik heb zelf meer dan 100 m volle beukenhaag à 2.5 plant/lm...

Inderdaad Patrikc daar kun jij ook niet zeker van zijn je hebt ze niet eens gezien
Maar ze hebben een flinke wortelstelsel ze zijn bij kweken 2 keer verplaatst en zijn 3 jaar oud
En inderdaad ze zijn ze zijn ook zoals jullie het noemen goed geveerd van boven en ook van onder wand dat wilde ik ook anders heb je later boven een mooie haag en onder kun je door kijken en dat is niet zo mooi dus ook onder mooi geveerd.

Patrikc jij bent er niet zeker van dat wij een goede deal hebben gedaan
Zo te horen heb jij de de besten gekocht en zijn temminste beter als die van ons en de rest Geloof je graag maar doe eens een foto van jou 100 meter aan bosjes fotos zijn altijd leuk

zaterdag 9 april 2016 - 08:15
benjomel

Benjomel

Ylim

Dankje wel voor je uitleg mooi duidelijk zo

En ja we hebben bosjes te veel gekregen van wat we nodig hadden en elders gepoot voor reserve voor het geval dat er toch iets uitvalt
Uitval heeft de 1 wel de ander niet we zullen zien als ze binnen kort mooie groene blaadjes krijgen
Heb wel wan de kweker mee gekregen dat als er jonge blad aan komt klein beetje sproeien met water aan de onder kant van de blad tegen mogelijke luis ook dat gaan we doen


zaterdag 9 april 2016 - 08:23
Ylim

Ylim

Graag gedaan Benjomel!
dinsdag 12 april 2016 - 00:03
Patrikc

Patrikc

Hier een fotootje van mijn haag, ze is 6-7 jaar oud en de planten staan op 45-50 cm van elkaar, op die manier gaat de haag 100 jaar mee.

Als jij tevreden bent over je planten, des te beter Benjomel, maar ik ken aardig wat plantenkwekers/plantenverkopers, en ik kan me zo de scene inbeelden waarin 's avonds aan tafel fier verteld wordt over die klant die het zakencijfer een extra zetje gegeven heeft, want waarbij ze er in geslaagd zijn van hem naar huis te sturen met te veel en te grote planten. Als de planten mooi geveerd zijn zoals kwalitatieve haagplanten horen te zijn, dan krijg je er nooit 6-7 op een meter gepropt. Je hoeft niet zo extreem te gaan zoals ik, maar 3-4 zou genoeg moeten zijn, meer is beter voor de kassa.

Struiken & Bomen

dinsdag 12 april 2016 - 10:40
Polplastron

Polplastron

Mijn snoeiadvies: snoei de net geplante haag de eerste keer op 80 cm hoogte. Ook mogelijk te ver naar voren of achteren uitstekende zijtakken kort u in, zodat er alvast een tamelijk strak geheel ontstaat. Let daarbij op dat u 2 cm na een oog snoeit, daaruit kan vervolgens een nieuwe tak ontwikkelen. Daarmee voorkomt u lelijke (e lange) stompen die vervolgens kwetsbaar blijven. Vervolgens wachten jullie of alle planten aanslaan, zichtbaar door de vorming van groen blad en takken. Als na 3 maanden nog geen nieuw blad of tak zich heeft ontwikkeld, verwijder dan voorzichtig de niet-aangeslagen aanplant en vervang door gezonde aanplant die u elders speciaal voor deze gelegenheid in reserve hebt gehouden. In het najaar doet u de tweede lichte vormsnoei, zodat de jonge aanplant klaar is om de winter in te gaan, zonder een te grote aanslag. In de eerste vroege lente na de eerste volle winter dat uw haag staat, gaat u daadwerkelijk snoeien op basis van wat Patrick al aangaf: het uiterlijk van uw haag: toont de haag nog wat scharminkelig en dun geveerd (of is er veel vorstschade), snoei dan de takken tot 10 cm van een goed ogende splitsing van takken. Zo wordt de haag gestimuleerd om vol te worden. Ga bij het bepalen van de cm die u nu snoeit, uit van de zwakste schakels en niet van de beste exemplaren. Deze snoeibeurt herhaalt u twee keer per jaar tot de gewenste hoogte/ breedte bereikt is. Vervolgens snoeit u 2-jaarlijks alles af wat buiten uw gewenste maten groeit.


Goed advies waar ik enkel mee akkoord kan gaan. Dat snoeien boven een oog is inderdaad interessant, maar dat hou je niet vol als het over enkele meters gaat: gewoon de haagschaar erop op de juiste hoogte en snoeien maar!
dinsdag 12 april 2016 - 15:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon