menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robinia Pseudocacia dood

Ga naar meest recente reactie

vos210

Vos210

Ik zou graag advies vragen over 2 onlangs herplaatste boompjes: Robinia pseudoacacia.

In verband met de verkoop van ons huis hadden we snel 2 bomen nodig om de tuin aan te kleden. We hebben daarom twee Robinia Pseudocacia bomen herplaatst. Dit is inmiddels 2 weken geleden. We hebben de bomen iedere ochtend en avond water gegeven maar inmiddels hangen ze er behoorlijk pips bij.

Nu we ons meer inlezen (stom, dit hebben we niet eerder gedaan...) komen we er achter dat we in deze tijd van het jaar nooit deze bomen hadden moeten herplanten. Stom Stom Stom van ons! Het is nu te laat.. ze staan er al.. en ben daarom op zoek naar advies.

Wat is het meest handig, snoeien? Zodat de takken opnieuw de kans hebben om aan te groeien? Of toch wachten op het voorjaar volgend jaar en nu de bomen een tijd met dooie takken laten staan?

Benieuwd naar jullie mening.
woensdag 12 augustus 2015 - 08:55
leerling

Leerling

Uitdoen en grondig vernietigen.

Is een invasieve exoot.

Ik trek hier dagelijks 10 tot 50 jonge plantjes uit.
woensdag 12 augustus 2015 - 14:38
pplakke

Pplakke

ik zag laatst op tv dat die boom naar het schijnt.
in afrika tot 80m diep wortelt .
daar door kan die aan het grondwater.
en zo kan die dus overleven daar .

met nu zo een droog jaar.
is die boom dus sterk in het voordeel tegenover de bomen .
van hier die niet zo diep kunnen wortelen .
en als het echt een paar jaar zo droog blijft .
zullen de inheemse bomen dood gaan .
en dan zal de Robinia pseudoacacia het rijk voor zich hebben.


woensdag 12 augustus 2015 - 15:26
RdB

RdB

Mocht dat gebeuren dan zullen we dus maar wat blij zijn met die Robinia!

(en niet alles geloven wat je hoort)

Aan de vragensteller: ik zou tot volgend jaar wachten, bovendien ben je dan misschien je huis, en dus je probleem, kwijt.

Ruud
woensdag 12 augustus 2015 - 16:18
WiPe

WiPe

@vos210: als je je huis nog snel wil aankleden, kun je misschien beter een boom uit pot planten. Maar zoals gezegd, met een beetje geluk is dat in het najaar al niet meer nodig.

@plakke, die bomen in Afrika, dat zijn Accacia-soorten en geen Robinia pseudoaccacia valse accacia. Dat is een soort uit de Verenigde staten, Noord-Amerika dus. Dat die accacia's in Afrika zo diep kunnen met hun wortels, heeft ook te maken met de aard van de bodem.
woensdag 12 augustus 2015 - 19:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon