menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viburnum

Ga naar meest recente reactie

sweety

Sweety

Hoiii,
Ik heb een viburnum bodnantense Charles Lamont, wanneer krijgt deze struik blad??
Hij blijft zo kaal namelijk..
Alvast bedankt,

Willeke
donderdag 14 mei 2015 - 20:20
Tuinprins

Tuinprins

Bedoel je met kaal dat het blad niet is uitgelopen of dat er wel blad aan de struik zit maar niet zo veel als eigenlijk zou moeten?

Viburnum bodnantense is gevoelig voor verwelkingsziekte (verticillium) en Phytophtora ramorum. Aan beide ziektes is niets te doen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 mei 2015 - 20:51
sweety

Sweety

Hoiii

Bedankt voor je reactie, er is knopvorming, maar die verdrogen en vallen eraf!!
Volgens mij gaat de boom dood, want de struik ziet er troosteloos uit.
En volgens mij had de struik nu juist blad moeten krijgen...
Of is het normaal dat er nog geen bladvorming is?
En hoe kan ik zien, dat de struik die ziektes heeft??
Alvast bedankt voor je reactie


groetjes Willeke
zaterdag 16 mei 2015 - 12:51
sweety

Sweety

Wat ik nog vergeten was te vragen is, of dat de andere planten niet aan kan tasten, en wat ik hieraan moet doen, aan de grond bv??
zaterdag 16 mei 2015 - 13:00
Tuinprins

Tuinprins

Verwelkingsziekte: knip een tak van minimaal 1 cm doorsnede door midden. Als er een duidelijke bruine verkleuring zichtbaar is dan is verwelkingsziekte de oorzaak. Niet altijd is echter deze bruin verkleuring aanwezig bij verwelkingsziekte.

Voorbeeld van hoe dit eruit ziet:

http://greenspade.com/verticillium-wilt

(scrollen naar het eind van dit artikel)



Phytophtora ramorum: bruine verkleuring van het hout direct onder de schors. Hiervoor moet je met een mes de schors wegsnijden en ook een klein deel van het hout.

Voorbeeld van hoe dit eruit ziet:

http://www.plantenziektekunde.nl/pramorum

(scrollen naar het midden van het artikel)


Wat je eraan kunt doen? Niets behalve plant vernietigen. !!!Gereedschap goed ontsmetten met spiritus!!!

Kan het andere planten aantasten? Verwelkingsziekte: een beperkt aantal ander planten soorten is vatbaar voor verwelkingsziekte (o.a. Acer palmatum, Cercis en Cotinus). Veel plantensoorten hebben er geen last van.

Phytophtora ramorum: heeft een breed spectrum aan waardplanten (planten die aangetast kunnen worden door deze schimmel) waaronder enkele soorten die veel aangeplant worden in onze tuinen zoals rhododendron en viburnum. Of andere vatbare planten in jouw tuin aangetast zullen worden is onmogelijk te zeggen. Zorg in ieder geval dat als je jouw Viburnum verwijdert dat je geen takken van de plant achterlaat in jouw tuin en de kluit ter plekke in een grote plastic zak doet.
Zeer belangrijk: Gereedschap goed ontsmetten met spiritus.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 16 mei 2015 - 19:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon