menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zandgrond zeer arm Niets groeit echt goed...

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Ik zit hier op echte zandgrond en heb de indruk dat alles toch wel slecht groeit.

De haagt groeit zeer traag, zeer moeizaam dicht. De fruitbomen die er al 3 jaar staan zijn in stamdikte bijna niet toegenomen en heb er veel last mee ivm ziektes. Gras groeit ook niet zo best, behalve als ik bemest. Maar dat effect is na een week of 2 ook weer weg. Ik heb de indruk dat de planten het hier erg moeilijk hebben in de tuin.

Ik bemest gewoonlijk 1 a 2 keer per jaar alles met een samengestelde mestkorrel. Niet overdreven bemesting, gewoon een handje vol per grotere boom en een handje vol per lopende meter haag. Wat werd aangeraden door het tuincentrum.

De ph werd eens gemeten en was toen 3. Sindsdien gooi ik ieder jaar ook een beetje kalk om de ph omhoog te krijgen. De laatste keer was de ph 4,5.

Wat me vooral opvalt is dat bij vrienden, die identieke fruitbomen geplant hebben als wij. Daar zijn de fruitbomen op enkele jaren tijd minsten dubbel zo groot geworden en de stam dubbel zo dik. Bij ons is er precies weinig groei aan.

Een van de fruitboompjes heb ik vorige week uit de tuin verwijderd omdat er meer dode takken aan stonden dan iets anders. Bij het uitgraven viel het mij op dat het zeer eenvoudig ging. Eenmaal met de schup de grond in en ik had de boom al vast... Terwijl hij daar toch al 3 jaar stond...

Zou het kunnen dat mijn grond zo extreem arm is dat de bomen en planten daarom zo slecht groeien? Zou ik misschien véél meer moeten bemesten?

Heeft er iemand een idee?
zondag 12 april 2015 - 20:46
RdB

RdB

Begin met vrachtwagenladingen compost (die mest helpt je te kort, die spoelt gewoon uit). Pas als het organisch gehalte een beetje oploopt zal het beter worden vastgehouden. Verder doe je er verstandig aan zo onnetjes mogelijk te tuinieren. Ieder afgevallen blaadje is weer een klein beetje compost en dat dooie plantje ook, en dat uitgetrokken onkruid ook, en dat snoeiafval ook etc. Alle beetjes helpen. Komt er voldoende compost dan komt ook het bodemleven lekker op gang en zal je tuin met sprongen vooruit gaan. Zet tevens een compostbak op voor je keukenafval en al het andere groenafval dat je niet gelijk kunt laten liggen. Indien je nu wilt bemesten kan dat overigens prima maar gebruik dan wel een organische mest. Die spoelt niet zo snel uit.

Ruud
zondag 12 april 2015 - 21:02
Tuinman65

Tuinman65

Vrachtwagens compost kunnen helpen maar misschien ook iemand er eens bij halen wiens vingers wat groener zien.
En....Ph3 komt nooit voor in zandgrond,dus dat geloof ik niet.
Da's eerder iets voor veengrond.

Leo
zondag 12 april 2015 - 22:29
ErikL

ErikL

Ik ken niemand met "groenere vingers" eerlijk gezegd..

De PH metingen heb ik laten uitvoeren bij Aveve. Als PH3 onmogelijk is dan hebben ze daar verkeerde metingen gedaan vrees ik...

Waar zou ik eventueel eens een nieuwe PH meting kunnen laten doen? Ergens waar het resultaat te vertrouwen is dan
zondag 12 april 2015 - 23:03
Tuinprins

Tuinprins

In welk gebied woon je? Hoe veel zwarte aarde heb voordat je aan de gele grond komt?

Een ph van 3 voor zandgrond is extreem laag en komt volgens mij zelden voor.


Gegroet, de tuinprins
maandag 13 april 2015 - 06:04
ErikL

ErikL

Ik woon in 3545 Zelem.

Ik weet niet precies hoeveel zwarte zand er is tot ik aan de gele grond kom, want ik graaf nooit zo diep. Ik heb het nooit gemeten, maar als ik boompalen zet kwam ik het wel tegen, ik schat het op 60 a 70 cm diep.
maandag 13 april 2015 - 06:34
Arico

Arico

pH van 3!? Dat kom je zelfs op granietische gronden niet tegen denk ik. Je kan thuis gemakkelijk zelf testen met pH teststrips te kopen op internet of in een aquariumwinkel. Neem verschillende scheppen grond uit je tuin op verschillende plaatsen, vermengen en er dan GEDEMINERALISEERD! water bij doen. Goed schudden en dan je teststrookje er in dompelen en aflezen.

Eender welke grond heeft baat bij organisch materiaal, zowel als trage voeding als verbetering van de structuur en waterretentie. Compost bijvoegen is dus nooit een slecht idee!
maandag 13 april 2015 - 17:06
WiPe

WiPe

Als je correcte cijfers il, ben je aangewezen op de Belgische bodemkundige dienst in Heverlee. http://www.bdb.be

De Ph is een logaritmische schaal, een Ph van 3 is dus 15 keer zuurder dan een Ph van 4,5. Dat bereik je niet door ieder jaar een beetje kalk te gooien.

Ik vermoed dat je bij de bodemkundige dienst wel meer zal betalen, maar de metingen waar je nu naar verwijst zijn absoluut niks waard. Bovendien geven ze je een uitgebreide en correcte analyse van de volledige voedingstoestand van de bodem in je tuin.
maandag 13 april 2015 - 21:48
Tuinman65

Tuinman65

Dat is een dienst goed voor professionele kwekers die alles laten opvolgen maar een tuinliefhebber heeft dat voor niks nodig. Die verwacht geen opbrengsten.
Geef daar zeker geen geld aan uit.


Leo
maandag 13 april 2015 - 22:57
mukkes

Mukkes

Het grootste probleem met die grond is niet de ph waarde, maar dat het arme zandgrond is waar in naar ik vermoed geen bodemleven in zit. Ik adviseer ook om eerst de grond flink te verbeteren met compost. Dit is natuurlijk een zaak van elk jaar de grond een stukje beter maken en dus gedult hebben. Als je direkt resultaat wilt, en je kunt het financieel behappen dan is het heel simpel, arme zandgrond af laten graven en goede grond erin terug.
Een ander alternatief is de tuin inzaaien met bloemen/planten mengsels die zeer geschikt zijn voor arme zandgrond. Je zou dan wel eens verbaasd kunnen zijn over het resultaat.
dinsdag 14 april 2015 - 08:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon