menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hibiscusboom verplaatsen

Ga naar meest recente reactie

Elga

Elga

Beste,

Weet er iemand hoe ik een plusminus 2,5 meter hoge hibiscus op stam kan verplaatsen zonder deze te beschadigen? Het is een aandenken aan mijn oma en ik zou deze heel graag in mijn tuin zetten. Kan dat überhaupt in deze periode?

Bedankt
donderdag 29 januari 2015 - 12:32
pascalho

Pascalho

Hoi welkom op het forum!

Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt mij dat dat niet snel gaat lukken 2,5 meter hoog is nogal wat.
Misschien is het een idee om hem te stekken dat moet volgens mij wel lukken in deze periode en anders zaaien maar dan moet je nog een tijdje wachten tot er weer zaadjes aan zitten.
Maar ik denk dat er ook nog andere forumleden een mening over hebben.
Succes
donderdag 29 januari 2015 - 12:42
svoffel

Svoffel

Ik zou deze zeker mee verhuizen, dan blijft de Oma altijd aanwezig.
Onmogelijk om die achter te laten.

Zo goed snoeien, goed plantgat voorbereiden met al wat die graag eet en hup.
Met enkele mooie takken stekken maken voor in geval van.

Wel een steun om het vast te zetten voor de wind. Een heel jaar verwennen en dan komt die er wel door.

Hoop dat jullie nog jaren kunt genieten van deze struik.






donderdag 29 januari 2015 - 15:20
deHaan

DeHaan

Met een goede kluit uit de grond halen en direct weer op de nieuwe plaats zetten.
Niet snoeien.
donderdag 29 januari 2015 - 18:42
svoffel

Svoffel

@ deHaan,

Waarom niet snoeien? Een Hibiscus snoeit men toch beter in het najaar? Natuurlijk mag men nu niet snoeien als het gaat vriezen.

Dacht als men in het voorjaar snoeit er geen of minder bloemen aan komen.

groetjes

Simone
donderdag 29 januari 2015 - 19:13
sophora

Sophora

Ik snoei mijn Hibiscus altijd in het voorjaar en hou hem redelijk compact. Bij het verplanten zou ik hem zeker goed snoeien. Wacht niet te lang om hem te herplanten. Als de grond niet bevroren is zou ik het zeker nu doen.
donderdag 29 januari 2015 - 20:34
Elga

Elga

Dankuwel voor alle tips! Het zal een projectje voor dit weekend zijn als het weer meevalt.
donderdag 29 januari 2015 - 20:55
deHaan

DeHaan

Als een Hibiscus syriacus op de juiste plaats staat zie ik de noodzaak van snoeien niet in.
Bij verplanten is het niet nodig
donderdag 29 januari 2015 - 21:21
sophora

Sophora

Ik snoei mijn Hibiscus altijd in de lente, en redelijk kort Zo behoud je een mooie vorm.
Hoe vlugger je hem verplant hoe meer tijd hij heeft om zich te herpakken want zo een grote struik heeft wel wat moeite om een verplanting te overleven. Het kan een jaar duren voor hij zich herstelt.
Regelmatig gieten is zeker noodzakelijk ook als het regent. En dat een jaar volhouden zodat de wortels niet uitdrogen.
donderdag 29 januari 2015 - 22:13
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou de raad van Sophora volgen.
Wat de Haan schrijft begrijp ik niet goed, hij is nochtans een kenner.
Leo
donderdag 29 januari 2015 - 22:53
sophora

Sophora

Sorry dat ik twee maal een bericht gestuurd heb . Mijn eerst wou eerst niet vertrekken maar heeft zich daarna bedacht
donderdag 29 januari 2015 - 23:08
svoffel

Svoffel

Begrijp wel wat deHaan zeggen wil. T'is niet een struik die je moet snoeien.
Als hij plaats heeft kan die uitgroeien met een bloemenweelde als beloning.


Je kan het dus proberen en kijken wat die doet zonder snoeien.
Later in het voorjaar kun je dan eventueel de "dode" takken eruit halen.
Met wat geluk is dat weining.

Zet later nog eens een foto als hij aangekomen is in de nieuwe tuin


groetjes

vrijdag 30 januari 2015 - 08:26
Elga

Elga

Dit is het resultaat. Nu afwachten. Nogmaals dank voor de tips!

Struiken & Bomen

zaterdag 7 februari 2015 - 22:19
Patrikc

Patrikc

Dat is een fraai exemplaar.

Gezien de grootte van je hibiscus heb je zeker niet alle wortels mee kunnen verplanten, ik zou daar toch wat in snoeien om het evenwicht tussen ondergrondse en bovengrondse delen wat te herstellen. Enkele kruisende en naar binnen groeiende takken verwijderen.

Heb je hem even diep geplant als op zijn vorige plaats, op de foto lijkt het wel alsof hij wat dieper geplant is ? Indien dat zo is, is dat geen goed idee.
zondag 8 februari 2015 - 01:17
Elga

Elga

Ik was verbaasd over hoe weinig en ondiepe wortels deze had. Ik heb wel twee dikkere wortels moeten afhakken omdat die onder een border naar de buren liepen.

Ik heb het boompje misschien iets dieper geplant, laat ons zeggen de dikte van de graszoden die ik er terug op gelegd heb. Dit gaf ook wat meer steun om de boom recht te houden.

Onderstaande foto is van de laatste zomer op de oorspronkelijke plaats.

Dus snoeien of niet? En hoe stek je en verzorg je verder een stek? Er hangen ook nog veel zaadjes aan.

Struiken & Bomen

zondag 8 februari 2015 - 09:48
jdcoster

Jdcoster

Ik zou toch zorgen dat de kroon van dat boompje tot de helft van het volume gereduceerd wordt, deels met inkorten en deels met uitdunnen van de takken.
zondag 8 februari 2015 - 12:16
deHaan

DeHaan

Nu er eigenlijk geen kluit aan zit, zou ik hem toch maar uitdunnen.
Haal de plant even weer naar boven zodat hij even diep staat als op de oude plaats en zet er eventueel een boompaal bij.
Als er nog zaden inzitten kan je die zaaien.
zondag 8 februari 2015 - 13:23
sophora

Sophora

Ik vrees toch dat je boompje het kwaad zal hebben. Snoeien is absoluut nodig.Kort de takken in en neem ook binnenin takken weg. Voor goed te zijn had je moeten een steunpaal aanbrengen zodat de kluit bij hevige wind niet los komt. Je kan nu nog een korte stok aanbrengen om enige stevigheid te geven. Vergeet ook niet te gieten

Struiken & Bomen

zondag 8 februari 2015 - 13:28
svoffel

Svoffel

Wat een mooie struik, hoop dat hij erdoor komt.
Maar met al de goede zorgen moet dat wel lukken. Zoals eerder geschreven, vergeet vooral niet water te geven, zeker in de zomer.

Hou je ons op de hoogte?

groetjes

zondag 8 februari 2015 - 14:48
Elga

Elga

Kijk eens wie er wakker geworden is? Het boompje heeft ook het hevige stormweer van de voorbije maanden overleefd.

Wat kan ik nog doen om het verder te verwennen?

Bedankt voor de tips.

Struiken & Bomen

zaterdag 9 mei 2015 - 10:43
Elga

Elga

Nog een fotootje

Struiken & Bomen

zaterdag 9 mei 2015 - 10:44
Tuinprins

Tuinprins

Wat je kunt doen is het gras rond de hibiscus weghalen. Cirkelvormig 50 centimeter gras rond de stam verwijderen. Zoiets heet een 'boomspiegel'.

Gegroet, de tuinprins
zondag 10 mei 2015 - 06:10
Elga

Elga

Boompje bloeit, hommeltjes blij

Struiken & Bomen

woensdag 12 augustus 2015 - 18:23
Elga
woensdag 12 augustus 2015 - 18:24
svoffel

Svoffel

Hij doet dat heel goed, t'is een mooie. Bravo.

donderdag 13 augustus 2015 - 07:35
deHaan

DeHaan

Mooi dat het goed gaat.
donderdag 13 augustus 2015 - 08:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon