menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pittosporum

Ga naar meest recente reactie

Stefr68

Stefr68

Hallo allen,


Tijdens een wandeling in de tuinen van de Champs Elysées in november vorig jaar nam ik in de buurt van de Allée Marcel Proust enkele zaden van een struik.

De zaden waren overdekt met een rood kleverig goedje. Ik ontblootte er enkele, waarna ze alle samen in een pot met een laagje aarde werden overdekt. In mei kwam een zaailing tevoorschijn. Deze is inmiddels 6 cm groot.

Vermoedelijk gaat het om een Pittosporum. Heeft iemand enig idee welke soort het zou kunnen zijn?

Grtz,
Stef

Struiken & Bomen

dinsdag 23 september 2014 - 01:22
vloeiende

Vloeiende

Waarom denk je dat het om een Pittosporum gaat?
dinsdag 23 september 2014 - 22:03
Stefr68

Stefr68

De zaden die ik in reeds opengebarsten vruchten aantrof, waren gehuld in een klevende harslaag. Op onderstaande detailfoto van de struik is er zo eentje zichtbaar.

Dit lijkt te matchen met een beschrijving op het zadenoverzicht van de Langenaard (van de gelijknamige website - zie Pittosporum Tobira).

Toch denk ik dat het niet om de P. Tobira gaat. Het blad van het Parijse exemplaar, en de kleine zaailing loopt scherper uit in een punt, zoals de P. Tenuifolium die dan echter zaden met een zwart harslaag heeft.

Struiken & Bomen

woensdag 24 september 2014 - 00:58
Stefr68

Stefr68

Hierna nog een foto van het boompje:

Struiken & Bomen

woensdag 24 september 2014 - 01:17
satomi

Satomi

Kijk eens naar Pittosporum viridiflorum..
vrijdag 26 september 2014 - 10:48
Stefr68

Stefr68

Die zou het best wel kunnen zijn. Dank voor de interessante verwijzing Satomi!

Via de P. viridiflorum kwam ik langs in de "Pittosporum Pool" op Flickr, waar ik ook de P. daphniphylloides, en P. truncatum en P. undulatum als mogelijkheden noteerde.

Een handig PDF-artikel over de Pittosporum (uittreksel uit Flora of China 9: 1-17. 2003) kan later van pas komen, bij beoordeling op basis van de bloemen, zaden enz.

Hieronder nog een foto van de zaailing.

Struiken & Bomen

dinsdag 30 september 2014 - 23:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon