menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse kerselaar ziek

Ga naar meest recente reactie

porphyrion711

Porphyrion711

Onze Japanse kerselaar heeft sinds kort enkele Zwammen groeien aan een van zijn Boomstammen.

Kan dit kwaad en is dit nog te genezen ?

Groetjes!



[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 12 januari 2014 - 11:24
Bombycilla

Bombycilla

Deze stam zal op den duur helemaal wegrotten,na zo'n amputatie is dat natuurlijk ook niet gek.
Ik zou hem weghalen dit wordt niets meer
zondag 12 januari 2014 - 12:14
WiPe

WiPe

Door zo zwaar te snoeien, sterft het hout onder die snoeiwonde af. Op dat dode hout beginnen dan zwammen te groeien. De boom maakt echter een afgrendeling in het hout waardoor het gezonde hout niet aangetast wordt.
Naar mijn idee is het snoeien eerder een probleem dan de zwam die er op volgt. Ik kan van hieruit niet met zekerheid zeggen of je van die boom nog iets kan maken.
zondag 12 januari 2014 - 12:34
Tuinprins

Tuinprins

Dit snoeiwerk komt zeker in aanmerking voor een GAS boete ...
maandag 13 januari 2014 - 19:24
porphyrion711

Porphyrion711

Laat ik even wat informatie geven over de Boom in kwestie.

Deze Japanse kerselaar was vrij groot , en de buren stoorden zich aan het afvallend blad dat enorme "plekken" maakten op hun terras. vandaar had ik dus 3 jaar geleden beslist om de hoofdtakken af te doen in de hoop dat die weer zou uitschieten.

En uitschieten deed die. hij maakte wederom mooie uitlopers die ik ieder jaar bijsnoeide zodat deze handelbaar bleef.

Ik had geen problemen met de boom en de snoeiwonde leek mooi te genezen , de scheur in de bast die je zit komt door het zware gewicht van die tak , die is doorgescheurd met het afzagen...

ik vind het sterk dat hij nu pas zwammen begint te vormen want we zijn ondertussen al enkele winters verder...

Maarja , hopen dat het niet verdergaat of is het aangeraden van hem mss wat korter onder de wonde af te zagen en een propere snoeiwonde te verkrijgen ??

Alvast bedankt voor jullie hulp!

groetjes,

Jens
donderdag 16 januari 2014 - 19:11
WiPe

WiPe

Zeker niet doen. De boom heeft de wonde inwendig afgesloten. Als je opnieuw gaat zagen moet de boom opnieuw afgrendelen. Op die manier ga je de boom alleen maar verzwakken.
Bovendien zit de zwam niet op het levende, maar op het dode hout, dat afgegrendeld is van de rest van de boom.
donderdag 16 januari 2014 - 20:08
porphyrion711

Porphyrion711

oké , dus conclusie:

niets ondernemen en hopend at de Boom niet te hard gaat afzwakken dan ?

Merci!

vrijdag 17 januari 2014 - 16:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon