menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke vrucht

Ga naar meest recente reactie

swerts29

Swerts29

Van welke boom zou deze vrucht zijn , de boom was ongeveer 7m hoog en had
langwerpige bladeren zoals kastanje, vruchtgrote 10 cm. er zitten meerdere pitten in.

Struiken & Bomen

woensdag 23 oktober 2013 - 19:44
sugar

Sugar

Paw Paw - (Asimina triloba). Je kan deze boom aanplanten in onze streken.
woensdag 23 oktober 2013 - 20:06
swerts29

Swerts29

Zijn deze vruchten eetbaar?
woensdag 23 oktober 2013 - 20:26
sugar

Sugar

Als het Paw Paw is wel
Sommige mensen reageren wel allergisch op de vrucht
woensdag 23 oktober 2013 - 20:43
danny2

Danny2

Ik persoonlijk vind deze wel heel lekker, zowat banaan.
De pitten kan je makkelijk zaaien, duurt 6 à 7 jaar eer je vruchten hebt.
Heb hier gisteren ook vruchten geoogst.

groetjes danny
woensdag 23 oktober 2013 - 21:44
swerts29

Swerts29

Heb zojuist eentje geproeft en echt lekker zowat als banaan.
Ga deze dan zeker zaaien.
bedankt allen voor de pro. uitleg.
woensdag 23 oktober 2013 - 21:58
dannyputzey19

Dannyputzey19

En waar heb je die dan gevonden, ik weet er wel enkele staan maar toch nog vrij zeldzaam. In Bokrijk in het arboretum staan er wel.
Zaai deze best in het voorjaar, dan kunnen ze doorgroeien.
In het begin groeien ze heel traag, als je het eerste jaar een takje hebt van 15cm is het al mooi.

groetjes danny
donderdag 24 oktober 2013 - 14:20
swerts29

Swerts29

inderd. gevonden in de uitloper v.h. alboretum en heb nog een paar zaden gevonden van een plant dat ik niet weet hoe die plant heet.
donderdag 24 oktober 2013 - 14:42
Tuinprins

Tuinprins

Zaad van Asimina triloba kun je het beste vers zaaien. Als het zaad te veel uitdroogt sterft het embryo in het zaad af. Verder heeft Asimina een koudeperiode van 90 to 120 dagen nodig. Het gemakkelijkst is het om het zaad met wat licht vochtige zaaigrond in de koelkast leggen. Na 3-4 maanden haal je het zaad uit de koelkast en zaai je het op warmte binnen. Het zaad begint bovengronds te kiemen na 25-50 dagen (eerst wordt een dikke wortel gevormd maar daar zie je dus niets van). Als de zaailing 2 tot 4 echte bladeren heeft dan overpotten in een diepe pot (Asimina vormt een of meerdere penwortels).

Belangrijk is het om de zaailing de eerste jaren te beschermen tegen fel zonlicht. Asimina is een zogenaamde "understory tree" die in zijn natuurlijke verspreidingsgebied de eerste jaren schaduw krijgt van grote(re) bomen. Bij jonge planten die te veel zon krijgen verbrandt de kop.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 24 oktober 2013 - 20:19
sophora

Sophora

Vergeet niet dat je een mannelijke en vrouwelijke plant moet hebben voor een goede bevruchting
vrijdag 25 oktober 2013 - 19:12
Tuinprins

Tuinprins

Er zijn geen mannelijke en vrouwelijke planten bij Asimina. Wil je vruchten krijgen bij GEZAAIDE planten dan moet je minimaal 2 exemplaren planten voor kruisbestuiving.

Er zijn in de handel ook zelfbestuivende soorten zoals 'Sunflower' en 'Prima 1216' te koop. Deze soorten worden geënt en zijn niet goedkoop.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 25 oktober 2013 - 20:44
sophora

Sophora

Sorry Tuinprins, je hebt gelijk. Ik wist dat je twee exemplaren moest hebben maar heb me verkeerd uitgedrukt.
Ik had vroeger één Asimina staan en toch had ik er een vrucht aan. Misschien hebben de bijtjes het werk gedaan. Nu heb ik er drie aangeplant maar ze zijn nog te jong om vruchten te dragen.
zaterdag 26 oktober 2013 - 00:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon