menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Burendispuut

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Onze eik staat al meer dan 35 jaar net binnen de erfafscheiding waardoor de helft van de takken over het tuinhuis van de buren groeien. Zij eisen nu dat we alle takken tot aan de stam afzagen. In ons geval betekent dit dat we overschieten met een halve boom en de kruin kwijt zijn die ons privé verschaft. Weet iemand of ze dit kunnen eisen en meer nog of onze eik zo'n drastische snoei zou overleven? Wij willen de vrede bewaren maar ook onze prachtige boom niet verminken. Dat we de boom verwijderen zouden ze niet kunnen eisen omdat het een beschermde boom is die al ouder is dan 20j.

Alle tips zijn welkom
groetjes
Pistachio
zaterdag 12 oktober 2013 - 17:43
Polplastron

Polplastron

Ik zou dit navragen in je gemeente zelf. Het gemeentelijk reglement hiervoor verschilt nogal van streek tot streek.

Groeten,

Pol
zaterdag 12 oktober 2013 - 19:36
minouke

Minouke

Ik denk dat ook, de technische dienst zal je dat kunnen vertellen.

gr
Chantal
zaterdag 12 oktober 2013 - 20:57
Tuinman65

Tuinman65

Dit is een zeer moeilijke materie. Dat heb ik al te vaak mee gemaakt.
Wanneer jullie er niet uit komen zal een vrederechter hier aan te pas komen en die zal een compromis zoeken.
Bv. die takken tot op een bepaalde hoogte verwijderen. Ik zeg maar wat.


Overleven doet die eik het wel.
Leo
zaterdag 12 oktober 2013 - 23:05
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor de tips!
zondag 13 oktober 2013 - 08:46
WiPe

WiPe

Dit is vrij complexe materie. Enerzijds speelt de wettelijke afstand. De boom moet minstens twee meter van de erfscheiding staan, tenzij die er al meer dan dertig jaar staat. Dan kun je verjaring inroepen en mag de boom blijven staan. Voor overhangende takken kan er evenwel geen verjaring ingeroepen worden.
Als de eik er al stond voor de buren daar zijn komen wonen kun je je beroepen op het recht van eerste ingebruikname: aangezien de overlast er al was voor ze er woonden hadden ze dat probleem kunnen voorzien en hadden ze de kans om een ander huis te zoeken.

En dan is er nog het gelijkwaardigheidsprincipe: als jij kan aantonen dat de schade die jij gaat oplopen door het verwijderen van de takken veel groter is dan het voordeel dat je buurman zal hebben, dan kan de vrederechter besluiten dat de takken er toch niet af moeten.

De vrederechter zal altijd proberen te bemiddelen en een voorstel doen waardoor iedereen in gelijke mate moet toegeven. Het is dan aan jou om de vrederechter te overtuigen van het feit dat dat compromis voor jou boom nadelig is.
zondag 13 oktober 2013 - 17:24
Tuinman65

Tuinman65

En wanneer het dan kop tegen kei gaat zal diegene met het meeste geld om advocaten te betalen uiteindelijk aan het langste eind trekken.
Da's mijn ervaring toch in meerdere soortgelijke situaties.
Leo
zondag 13 oktober 2013 - 23:34
sugar

Sugar

Absoluut correct Leo. Ik vind het een aanfluiting dat er geen vernieuwend wetgevend initiatief op dit vlak bestaat. Dit is één van de belangrijkste redenen voor burenruzies (alhoewel ik vermoed dat dat soort mensen daarna een andere reden vindt om ruzie te maken/stoken).
De wet zelf is ook nogal onnozel, je mag geen struik van 2 m hoog op 1,5 m van de erfgrens zetten, maar pakweg een metasequoia planten op 2 of 3 m afstand vormt helemaal geen probleem, ook al wordt dat ding dus 30 m hoog.
maandag 14 oktober 2013 - 23:02
minouke

Minouke

Zo is dat.
De winkel der advocaten moet draaien, daarom is het allemaal zo onduidelijk.
Verder aanmoedigen om bomen te planten en fier zijn met nieuwe bossen maar oude bestaande bomen omhakken
dinsdag 15 oktober 2013 - 20:43
Pistachio

Pistachio

Lang niet op het forum geweest, maar wil niet nalaten jullie laattijdig te bedanken voor de reacties, we hebben 1 (toch wel grote) overhangende tak met veel spijt in het hart weggehaald om de vrede te bewaren.
vrijdag 27 december 2013 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon