menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilinde ziek

Ga naar meest recente reactie

Roeland80

Roeland80

Hallo,

Ik heb 2 leilindes in de voortuin staan zolang we er wonen nu 3 jaar nergens last van tot nu.
Komen terug van vakantie is 1 van de leilindes ziek geworden of heeft last van een plaag. Zie foto's
Andere linde heeft nog nergens last van.

aan de achterkant lijkt wel beetje spinnenwebachtige glimmende pluisjes te zitten (zie laatste foto)

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 23 september 2013 - 13:16
Bombycilla

Bombycilla

Bladverkleuring in september wil niet zeggen dat de boom ziek is ,de boom kan ook gewoon minder voeding ter beschikking hebben
maandag 23 september 2013 - 13:59
Roeland80

Roeland80

Bladeren verkleuren niet alleen ze vallen ook al van de boom.
En die andere leilinde die er binnen 1 meter vandaan staat heeft er geen last van
maandag 23 september 2013 - 14:27
pplakke

Pplakke

heeft die slechte per toeval minder aarde of vocht ?
maandag 23 september 2013 - 16:55
Roeland80

Roeland80

Vocht zou kunnen die slechte staat het meest en langst in de zon.
maandag 23 september 2013 - 17:19
vloeiende

Vloeiende

ik vermoed toch dat er spint op de plant zit of heeft gezeten, eigenlijk enkel waar te nemen met een loupe (vergrootglas).
maandag 23 september 2013 - 19:20
Roeland80

Roeland80

Is dit te bestrijden en moet ik dit bestrijden?

Als ik niks doe gaat de leilinde dan dood?

Of is snoeien straks in de winter voldoende?
maandag 23 september 2013 - 20:43
vloeiende

Vloeiende

Nu is daar niks meer aan te doen, blad opruimen na bladval kan helpen. Surf eerst even op internet om te zien hoe die spintmijt eruit ziet en hoe je ze eventueel kan waarnemen volgend jaar. Schade bij particulier valt meestal mee, ik zie natuurlijk ook op foto dat andere boom er mooier uit ziet maar mijn buurman ziet er ook mooier uit dan ik.
maandag 23 september 2013 - 21:11
Roeland80

Roeland80

Heeft bestrijden met masai van Bayer zin? Als ik het dit doe in het voorjaar als de lindes zijn gesnoeid?
maandag 23 september 2013 - 22:53
Tuinman65

Tuinman65

Maak je daar nu toch geen zorgen meer over. De ene boom is de andere niet.
Volgend jaar ga je daar niks meer van merken, tenzij die ene boom nu eenmaal verkeerd geplant is.

Leo
maandag 23 september 2013 - 23:46
WiPe

WiPe

Exact wat ik zou zeggen: controleer of de boom niet te diep staat. als dat in orde is, kun je best de boom wat met rust laten.
dinsdag 24 september 2013 - 09:08
Roeland80

Roeland80

Allebei de bomen staan al 8 jaar op de zelfde plek en zelfde diepte.
Nog nooit eerder deze verschijnselen gehad
dinsdag 24 september 2013 - 09:52
vloeiende

Vloeiende

Heeft bestrijden met masai van Bayer zin? Als ik het dit doe in het voorjaar als de lindes zijn gesnoeid?

om hier concreet op te antwoorden

dit heeft op dat moment totaal geen zin
lees ALTIJD EERST uw etiket van het product en volg strikt de aanwijzingen om enig succes te hebben zoniet kan je uw geld beter aan een voorbijganger geven om die een pint te gaan laten drinken, dat is voor iedereen gezonder dan foutief of op verkeerd moment te spuiten.
dinsdag 24 september 2013 - 19:39
Tuinman65

Tuinman65

Vloeiende, stel dat het spint is, wat ik niet denk, wat ga je dan vraagsteller aanraden hoe hij die bomen moet gaan spuiten.
Vooral met welk materiaal?
We hebben het hier wel over bomen hé.
Leo
dinsdag 24 september 2013 - 23:37
vloeiende

Vloeiende

Leo,
Met een degelijke rugsproeier met aangepast pistool , zo hoog zijn die leilindes niet op de foto, je kan dan voldoende water/product spuiten en met een goed pistool geraak je toch gemakkelijk +5m hoog en zo hoog lijken deze niet.
woensdag 25 september 2013 - 06:57
Bombycilla

Bombycilla

En daar sta je dan zelf onder
woensdag 25 september 2013 - 08:07
vloeiende

Vloeiende

Bombycilla, ik antwoord op een vraag van een forumlezer, zou die nu echt niet snappen dat je jezelf moet beschermen?
Trouwens, je kan ook niet giftige plantbescherming spuiten als je daar op doelt.
woensdag 25 september 2013 - 21:06
Roeland80

Roeland80

Hè hallo bedankt voor jullie reacties!!

Ik denk dat ik wat tot de winter en dan de bomen ga snoeien! Zoals elk jaar.

Heeft het nu zin om volgend jaar in het voorjaar preventief de kale gesnoeide bomen met masai te sproeien vlak voor de knoppen uitkomen?

Sproeien is wel te doen denk ik van af een trap zo kom ik zelf er niet onder maar kan van bovenaf sproeien.

Of heeft dit helemaal geen zin?
woensdag 25 september 2013 - 21:37
RdB

RdB

Volstrekt zinloos. Spint 'verdwijnt' nu toch en of het terugkomt weet je niet, maar buiten heb je er zelden veel last van,

Bovendien, er is nergens vastgesteld dat je zelfs maar last hebt van spint, dus waarom zou je van je tuin een gifbelt maken?

Ruud
woensdag 25 september 2013 - 21:50
RdB

RdB

Volstrekt zinloos. Spint 'verdwijnt' nu toch en of het terugkomt weet je niet, maar buiten heb je er zelden veel last van,

Bovendien, er is nergens vastgesteld dat je zelfs maar last hebt van spint, dus waarom zou je van je tuin een gifbelt maken?

Ruud
woensdag 25 september 2013 - 21:50
vloeiende

Vloeiende

Geen zin om te spuiten zie vorige berichten.

Je kan beter trachten je planten te versterken, gebruik vb microferm en je planten + omgeving zullen er wel bij varen.
woensdag 25 september 2013 - 21:53
Tuinman65

Tuinman65

Vloeiende, je doet je best maar wanneer je een amateurtuinier gaat aanraden met een spuit bomen te gaan behandelen, dan ben je toch wel verkeerd bezig.
Dit is werk voor professionelen.
Leo
woensdag 25 september 2013 - 23:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon