menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Den snoeien

Ga naar meest recente reactie

Javamatic

Javamatic

Ik heb onlangs een Den ( dwergvorm ) wat terug gesnoeid omdat deze op sommige plaatsen te breed werd. Later is de Den bruin geworden op deze gesnoeide plaatsen.
Mogelijk heb ik het iets te ver teruggesnoeid , of misschien het verkeerde tijdstip
van het jaar ?

Ik heb ergens gelezen dat de sapstromen op het einde van de zomer al wat tot rust zijn gekomen en dat juist daarom snoeien op het einde van het jaar het beste is.....?

Vraag ; Wat is precies de oorzaak van het bruin worden van een Den ?
Is er een manier om dit te voorkomen ? Op welke tijd van het jaar kan de Den het beste gesnoeid worden ?

( let op , het gaat hier niet om de zg. kerstboom want dat is een Spar en heeft korte stugge naalden , een Den heeft langere zachtere naalden )

Struiken & Bomen

donderdag 15 augustus 2013 - 10:01
Wannus

Wannus

Den soorten snoei ik nooit , Naar het schijnt is het niet goed .
Maar indien ze te groot worden weet ik niet , er is misschien
wel een oplossing voor op welke manier gesnoeid kan worden.
donderdag 15 augustus 2013 - 10:56
Tuinman65

Tuinman65

Waarschijnlijk heb je die den te kort ingesnoeid.
Behalve Taxus lopen naaldbomen (coniferen) niet meer uit op het kale hout.
Om een den (Pinus) klein te houden kan je best in het voorjaar de nieuwe scheuten halveren of nog korter.
Heb ik geleerd van een Japanner.
Leo
donderdag 15 augustus 2013 - 22:41
vloeiende

Vloeiende

Leo geeft een heel goed advies voor als je plant al niet te groot geworden is en de nieuwe scheuten inkorten is haalbaar voor een relatief kleine boom maar wordt zeer arbeidsintensief bij een grotere plant. Japanners zitten ook dagen te snoeien aan
vrijdag 16 augustus 2013 - 18:14
Tuinman65

Tuinman65

Je kan grotere dennen ook met een haagschaar snoeien zolang je maar niet in het kale hout snoeit.
En na enkele jaren oogt het nog mooi ook.
Ik zal proberen daar een foto van te tonen maar dat is niet voor eerstdaags.
Leo
vrijdag 16 augustus 2013 - 23:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon