menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vorm klein vijgenboompje

Ga naar meest recente reactie

Pieterke67

Pieterke67

Wij hebben in ons tuintje een klein vijgenboompje staan dat een paar "dikke" verhoute takken heeft in alle richtingen. Uit deze takken schieten elk jaar scheuten waardoor deze takken steeds langer worden. Nu is het zo dat er aan de linkerkant kant van de boom veel scheuten in alle richtingen bijkomen op deze takken en aan de andere kant van de boom bijna geen scheuten. Daardoor begint het boompje asymmetrisch te worden en dat zouden we willen vermijden.

Is er een mogelijkheid (bv. door te kerven of zo?) om ook veel scheuten te krijgen op de takken aan de rechterkant van het boompje? Het vreemde is, dat de rechterkant de zonkant is, dus daar zou je toch juist meer scheuten verwachten?
donderdag 18 april 2013 - 22:21
Rowie

Rowie

Bij het snoeien van een vijg moeten takken geh
donderdag 18 april 2013 - 23:03
Pieterke67

Pieterke67

Wat bedoel je met "tot op de hoofdtak wegnemen"? Het lijkt me niet echt van toepassing bij mijn klein boompje...

Voor wat meer duidelijkheid heb ik een foto bijgevoegd. Het valt direct op dat er meer takken aan de linkerkant dan aan de rechterkant zitten. Dit wordt alleen maar erger omdat er nu ook meer scheuten op verschillende hoogte aan het uitschieten zijn aan de linkerkant en op de tak aan de rechterkant enkel een scheut aan het uiteinde van de tak. Als het zo doorgaat is de linkerkant

Struiken & Bomen

zondag 21 april 2013 - 21:54
Rowie

Rowie

Nu ik de foto zie is het me duidelijk. Je zou er voor kunnen kiezen om de grote onderste linkertak tot op de stam weg te snoeien, dan is het boompje wat meer in verhouding. Maar zelf zou ik niets doen (ook niet gaan kerven bij deze jonge boom) en de ontwikkeling dit jaar afwachten en pas volgend jaar de groei corrigeren. Succes
maandag 22 april 2013 - 01:16
Pieterke67

Pieterke67

Het is een beetje bedriegelijk op de foto, maar die onderste linkertak hangt eigenlijk niet vanonder. Het lijkt wel zo op de foto, maar ze gaan eigenlijk allemaal een andere kant uit. Die linkertak komt eigenlijk naar voor. Enkel aan de rechterkant gaat die tak zo steil naar boven dat het boompje wat uit vorm lijkt.

Ik verwacht dat (net zoals vorig jaar) de hoofdtakken gewoon weer wat langer gaan worden. Elk jaar komt daar een stukje bij, zonder al teveel zijwaartse uitlopers.
Hoe en wanneer zou ik in dat geval best moeten snoeien?
maandag 22 april 2013 - 22:45
Rowie

Rowie

Een vijg snoei je het best tijdens de rust van november tot februari; van de gesnoeide takken kan je stekken maken: stukken van 1,5cm doorsnee met een lengte van 30-35cm (met voldoende slapende ogen) 3/4 ingraven en afdekken met oud blad o.i.d.; wachten met verplaatsen tot er in het voorjaar voldoende blad is gevormd. Ook in de zomer kan je zijscheuten of verkeerd groeiende takken wegknippen. Ik verwacht dat je boompje dit jaar zeker op de lange takken zijscheuten zal maken. succes
dinsdag 23 april 2013 - 06:23
Pieterke67

Pieterke67

Ik wil nog even terugkomen op mijn vraag van deze lente...

Zoals verwacht is het boompje flink geschoten met dat zonnige weer, maar zoals ik al vreesde vooral aan de linkerkant. De tak aan de rechterkant heeft ook wel wat bladeren, maar geen zijscheuten op de lange tak. De asymmetrie wordt dus alleen maar groter... wat kan ik best doen?

De linkerkant goed snoeien komend najaar? Hoe kort mogen de takken gesnoeid worden?

Struiken & Bomen

maandag 5 augustus 2013 - 23:22
sugar

Sugar

Snoeien doet groeien. Door links te (blijven snoeien) ga je die kant steeds meer ontwikkelen. Je moet dus ook de andere kant gaan insnoeien (op zijn minst toppen). Ik vind trouwens dat het boompje er zeer goed bijstaat, zou er niets aan veranderen.
dinsdag 6 augustus 2013 - 08:37
jdcoster

Jdcoster

Mijn bedenkingen:
De meeste mensen plaatsen een vijgenboom om vijgen te kunnen oogsten. Na een zachte winter, op de oude takken en na een strengere winter EN een warme zomer, enkel op de nieuw gegroeide takken.
Om er een soort bonzai of klein blijvende boom van te maken is een vijgenboom niet echt geschikt. Ze moeten toch een beetje hun gang kunnen gaan.
Is die standplaats daar wel geschikt voor zo'n boom? Nu is hij nog verplantbaar ... .
dinsdag 6 augustus 2013 - 11:16
Pieterke67

Pieterke67

Ik zou niet weten waar ik hem anders moet zetten... hij staat er goed. En hij mag zijn ding doen, maar het moet ook geen sequoia worden.
Het probleem op dit moment is niet de grootte, enkel de vorm. Het is niet zo goed te zien op de foto, want daar lijkt alles vrij goed in proportie... maar de linkerkant heeft veel meer zijvertakkingen en bladeren dan de rechterkant. Als je er hier buiten gaat voorstaan, dan valt de asymmetrie enorm op. Op die manier geraakt hij ook wat uit balans, want alle bladeren zitten min of meer aan
woensdag 7 augustus 2013 - 22:42
sugar

Sugar

Ze worden op commerci
donderdag 8 augustus 2013 - 10:09
Pieterke67

Pieterke67

uitdunnen = een tak volledig wegknippen tot aan de stam? Dat is precies wel heel erg drastisch niet? Of komt er dan op die plaats een nieuwe tak?
donderdag 8 augustus 2013 - 22:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon