menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoei naaldbomen

WPeters

WPeters

Beste forumleden,

Graag zou ik van jullie wat meer informatie krijgen i.v.m. de snoei van naaldbomen.

Achteraan mijn tuin is er een relatief groot naaldbos. Nu zouden deze bomen terug gesnoeid moeten worden tot een maximale hoogte van 10 meter. In het verleden is dit zo te zien door de vorige eigenaar eens gebeurd door het zg. toppen van de bomen.

Na een klein beetje speurwerk lijkt dit me niet de beste methode te zijn. Dit lijkt me daarnaast ook niet de meest mooie oplossing. Hoe zit het met stabiliteit gezien we evt. van plan waren een deel van de bomen uit te doen, zodat er zich een "eilandje" van een 4-tal bomen vormt?

Nu zou ik graag weten of er een mogelijkheid is om de bomen op een esthetisch, economisch en duurzaam verantwoorde manier te reduceren in hoogte?

Daarnaast vroeg ik me af hoe de snoei van die bomen praktisch kan bewerkstelligd worden? Gezien de hoogte van 10m00 lijkt het me gevaarlijk om dit zelf nog te doen met een ladder. Ik dacht er vervolgens aan een hoogtewerker te huren, maar ook dat lijkt me niet de meest ideale oplossing om tussen alle bomen, aan de top van de boom te geraken. Dit werkje laten uitvoeren door een vakkundige zou dan weer economisch te ver leiden, zeker als dit proces veelvuldig herhaald dient te worden.


Is er daarnaast nog een manier om de groei van de bomen in te perken, zonder schadelijke gevolgen voor die boom op lange termijn?

dinsdag 12 maart 2013 - 01:00
Polplastron

Polplastron

Bomen groeien nu eenmaal. Toppen is de enige methode om ze in hoogte te beperken, maar dat dit niet mooi is heb je zelf al gemerkt.

Er blijft dus maar een ding over: accepteren dat de bomen een bepaalde grootte hebben.

Of je moest natuurlijk de boel helemaal rooien en andere, kleiner blijvende bomen plaatsen.

Groeten,

Pol
dinsdag 12 maart 2013 - 08:24
iecee

Iecee

kan je niet de helft er tussenuit halen want als ze meer plek hebben gaan ze niet zo hard de hoogte in , dit doen ze omdat er te veel staan en ze er allemaal bovenuit willen steken.
en dan kan je er ook beter bij om ze te snoeien en is minder gevaarlijk

en naaldbomen is wel nietszeggend
kan je ook vertellen welke er staan want je hebt natuurlijk snelgroeiende of zeldzame of kortlevende of strekeigen of kerstbomen, of van die dingen die in de ardennen thuishoren en niet in je tuin.
kortom je het degelijke bomen en onkruidbomen
en als het dezelfde zijn als waar de hele kempen wee volstaan zijn het nutsbomen want die zijn destijds geplant als mijnenhout en hebben geen waarde.
donderdag 14 maart 2013 - 20:04
Tuinprins

Tuinprins

Iedere boom heeft zijn waarde: van windkering en nestplaats voor vogels tot kachelhout. Of ze mooi zijn is natuurlijk vers twee.

Het toppen van naaldbomen ziet er in mijn ogen niet uit. Als ze echt veel te groot worden dan kun je ze beter omzagen en het hout verkopen of zelf gebruiken. Je krijgt zo ruimte om iets aan te planten dat niet zo hoog wordt.

Als je een paar bomen wilt laten staan en de rest wil omzagen moet je er rekening mee houden dat een deel van de bomen in de beschutting van andere bomen heeft gegroeid (windschut). Soms zie je dat deze bomen bij de eerst volgende flinke storm tegen de vlakte gaan of takbreuk oplopen. Dit is iets om rekening mee te houden.


Gegroet, de tuinprins

vrijdag 15 maart 2013 - 11:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon