menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe ernstig is dit artikel over de Es

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

Ik las volgend artikel
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121007_00326085

In een zekere zin maak ik er me toch zorgen over, in mijn tuin staat een 80 jarige (of zelfs ouder) Es , ook langs de schelde etc... staan er bij ons zeer veel essen.
maandag 8 oktober 2012 - 09:44
minouke

Minouke

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121007_00326085


Je kan een link aanklikbaar maken door links van je antwoordkader op HYPERLINK te gaan en daar je adres plakken.

groetjes
Chantal
maandag 8 oktober 2012 - 10:14
orfex

Orfex

Mja het zal afwachten worden he, meer kan er denk ik niet gedaan worden. Vooral omdat men hier over een schimmelinfectie spreekt.
De laatste tijd duiken er steeds meer en meer problemen op bij bomen, ik denk maar aan de plotse taksterfte bij platanen, de bloedingsziekte (vooral bij paarde kastanje) maar langs de andere kant gaat het dan weer zeer goed met de iepen, waarvan er nu toch al enkele goede resistente soorten bestaan.
maandag 8 oktober 2012 - 11:00
furor

Furor

Het zijn vooral jonge planten(delen) die er onder te lijden hebben.
Tja, nogmaals een pleidooi voor autochtoon materiaal. Als ik me niet vergis kwam de schimmel mee uit Polen.
maandag 8 oktober 2012 - 13:02
Tuinprins

Tuinprins

Autochtone essen (Fraxinus excelsior) zijn even goed vatbaar voor deze ziekte!

Opvallend is dat tot op heden deze ziekte nog niet is aangetroffen in de pluim-es (Fraxinus ornus).
woensdag 10 oktober 2012 - 08:36
furor

Furor

Ik zeg niet dat ze niet vatbaar zijn, ik zeg dat de schimmel meegekomen is met plantgoed uit Polen.
zaterdag 13 oktober 2012 - 22:10
Tuinprins

Tuinprins

De schimmel die sterfte bij Fraxinus excelsior veroorzaakt is voor het eerst waargenomen in het Baltische gebied en Polen en heeft zich zo geleidelijk verspreidt naar onze contreien. Of dit gebeurt is door de invoer van Fraxinus excelsior uit die gebieden lijkt mij niet voor de hand te liggen. We zien deze ziekte via een natuurlijke verspreidingspatroon vanuit het oosten naar ons toe komen. Aantastingen in Duitsland en Denemarken zijn veel talrijker en in een meer gevorderd stadium. Eerste aantastingen in NL zijn waargenomen in het noordoosten van het land in een gebied dat grenst aan Duitsland.

Het is een fabeltje te denken dat je schimmelziektes zoals essensterfte kunt tegenhouden door autochtoon materiaal van Fraxinus excelsior te gebruiken. Schimmels weten immers niet waar het ene land ophoudt en het andere begint. Een schimmel denkt niet "Hier begint Vlaanderen dus deze essen mogen we niet aantasten"!

Als ik voor een gemeente voor de beplanting verantwoordelijk zou zijn dan zou ik voorlopig geen Fraxinus excelsior meer aanplanten. Het is slechts te hopen dat er een bestand van Fraxinus excelsior wordt gevonden dat resistent is tegen deze schimmel.


Gegroet, de tuinprins

zondag 14 oktober 2012 - 08:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon