menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa uit pot nu planten

Ga naar meest recente reactie

ikzelf

Ikzelf

Hallo

Wij willen aan aantal Catalpa's plaatsen in onze tuin.

Als we die in pot aankomen (staan buiten, in pot bij de leverancier), kunnen we die dan nog gewoon planten?

Volgens leverancier wel..

Kan je planten/bomen die in pot zitten, het gehele jaar door gewoon planten?
maandag 28 mei 2012 - 08:00
molleke32

Molleke32

ja hoor, planten in potten kan je het hele jaar door planten..Maar met dit weer toch wel regelmatig water geven...Anders ook maar nu zeker ..

groetjes vicky
maandag 28 mei 2012 - 09:05
ikzelf

Ikzelf

dankuwel!

Als ik een aantal catalpa's naast mekaar wil zetten, hoeveel afstand moet ik dan laten om het mooi te laten worden?

ALvast bedankt!
maandag 28 mei 2012 - 11:10
ikzelf

Ikzelf

Voila, gisteren 7 Catalpa Nana's aangeplant op een lengte van 15meter.

Krijgen de Nana's ook bloemen in de zomer?

Ohja, misschien een vraag die hier niet thuis hoort, maar mijn hond (Am. Stafford) heeft de bomen al allemaal ingezegd...
Zou dat kwaad kunnen voor die bomen?
Wat kan ik daar tegen doen? Heb bang dat de boompjes kapot gaan...
dinsdag 29 mei 2012 - 07:50
Esem

Esem

Catalpa krijgt alleen bloem als er niet gesnoeit wordt.
En waarschijnlijk ook niet de eerste komende jaren.
De Catalpa zal eerst wat wasdom moeten berijken.

En wat de hond betreft,beter is toch om de hond af te leren om de bomen te gebruiken als pisplant ,zeker in het nog jonge stadium,en pas aangeplanten bomen(pjes)

gr E.
dinsdag 29 mei 2012 - 08:36
ikzelf

Ikzelf

nog een vraagje

Hoe & hoeveel moet ik die water geven?

Heb ze uit de pot gehaald, ongeveer 5cm onder het grondoppervlakte geplaatst, zand erover en goed aangeduwd.
(ik lees soms ook dat de boom op dezelfde hoogte had moeten staan dan het oppervlakte in de pot, maar de man van het tuincenter verzekerde mij om dit zeker 10cm onder het oppervlakte te doen ivm vochtopname!?)

Moet ik die bomen nu elke avond besproeien? Water geven? Hoeveel water moeten die krijgen?

bedankt voor alles!
woensdag 30 mei 2012 - 08:16
Esem

Esem

Ja mag toch wel de eerste weken elke avond een emmer water per boom geven ongacht of het nu regent of niet.
Hangt natuurlijk ook een beetje af van het soort grond waar je mee zit.
Is het zware kleigrond moet je niet zoveel geven,maar op kempische zandgrond dan weer wel.

Gr E.
woensdag 30 mei 2012 - 09:47
ikzelf

Ikzelf

kempische zandgrond

Dus elke avond een emmer water per boom, komt goed!

Dus tegen begin juli gewoon de natuur zijn gang laten gaan?

En klopt het dat ze ongeveer 5-10cm onder de grond geplant moeten worden? Want natuurlijk zit er nu een stukje stam onder de grond...

Ben benieuwd
woensdag 30 mei 2012 - 09:50
Esem

Esem

Normaal worden bomen op de zelfde diepte geplant zoals ze in pot staan,ik heb idd. nog nooit gehoord om een boom dieper te planten.
Er zijn maar enkele uitzonderingen waar men dieper gaat planten bv bij Clematis.

Gr E.
woensdag 30 mei 2012 - 09:54
ikzelf

Ikzelf

en nu? :'(
woensdag 30 mei 2012 - 10:31
Esem

Esem

Ik zou als ik jou was de bomen iets hoger zetten,kan nu toch nog geen probleem zijn om ze en even uit te halen wat zand bijvullen en terug plaatsen.

Gr E.
woensdag 30 mei 2012 - 12:28
WiPe

WiPe

Bij bomen is het erg belangrijk dat je ze niet te diep plant. Concreet betekent dat, dat de wortelaanzet gelijk zit met het maaiveld. Bomen in pot worden vaak iets te diep in de pot geplant; Als je ze dan plant met de bovenkant van de potgrond gelijk met het maaiveld staan ze vaak al te diep.

Bomen die te diep geplant zijn kunnen slecht aanslaan en zelfs dood gaan. Als ze dan toch aanslaan zijn ze vaak gevoeliger voor allerhande aantastingen. Op zandgrond is dat probleem kleiner dan op zwaardere gronden, maar zelfs dan mag je verwachten dat de bomen gevoelig zullen zijn voor verticillium omdat die aantasting gerelateerd is aan zuurstofgebrek in de bodem.

Dat advies van het tuincentrum is dus absoluut waardeloos. Als je er voor wil zorgen dat je bomen geen last zullen hebben van uitdroging moet je ze op tijd water geven.

Ole
woensdag 30 mei 2012 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon