menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mierenprobleem

Ga naar meest recente reactie

budinski

Budinski

Ik heb 3 quercus frainetto (Hongaarse eik) en ik stel vast dat deze bij het begin van de bloei volledig vol mieren is gekomen. De mieren zitten op elk knopje van de boom.Ik neem aan dat ze niet op bladluis afgekomen zijn omdat er nog geen bloei was. Ik weet niet of dit schadelijk is voor de boom of niet. Is er iemand die dit fenomeen kent, ik heb het bij geen enkele ander boom.

Greengreetzz
woensdag 2 mei 2012 - 20:57
Esem

Esem

Mieren zullen zeker niet schadelijk zijn voor je bomen.

Maar je schrijft en ik stel vast dat deze bij het begin van de bloei volledig vol mieren is gekomen. De mieren zitten op elk knopje van de boom
Daarna schrijf je dat Ik neem aan dat ze niet op bladluis afgekomen zijn omdat er nog geen bloei was.

Dus zullen de mieren wel op de bladluis afgekomen zijn.

E.
donderdag 3 mei 2012 - 00:22
Lino

Lino

Mieren gaan ook zelf bladluizen plaatsen in de bomen om ze later te kunnen "melken"
Ik zou een plakband rond de stam doen zodat ze daar niet meer over kunnen
donderdag 3 mei 2012 - 08:22
Polplastron

Polplastron

Waarom niet meteen met een pesticide erop los gaan? Gewoon uitroeien die boel!

Of, ... als het even kan toch even nadenken en begrijpen dat een boom niet doodgaat aan een luizenplaag of een mierenplaag en dat beide diersoorten erg nuttig zijn als het gaat om voedselvoorziening voor de vogels.

Mieren melken inderdaad de bladluizen en beschermen ze zelfs. Maar is dat nu net niet een van die mooie wonderen van de natuur. Observeer en leer!

Maar plakband of vergif kunnen natuurlijk ook ...
donderdag 3 mei 2012 - 16:37
Esem

Esem

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden Pol,
Maar ja wat is nu het leven van een vogel waard,laat staan alle jonge die nu geboren worden/zijn ,en ook de hongerdood moeten sterven omdat vader en moeder vergiftigd wordt door ons toedoen.

Het is helemaal niet belangrijk als er maar geen mieren en luizen meer in bomen en struiken zitten!!!!!!!!!!!!!!!!

Gr E.

Bezint voor je er aan begint.
donderdag 3 mei 2012 - 16:53
Tuinman65

Tuinman65

En dan hieronder maar reclame maken voor allerlei bestrijdingsmiddelen???
Klinkt wat tegenstrijdig.
Enkele van mijn rozen zitten ook onder de luis maar ik zie de mezen heen en weer vliegen tussen die rozen en de nestkasten. Dus die luizen mogen voorlopig bij mij blijven leven tot ze in het bekje van die jongen verdwijnen.

Leo
vrijdag 4 mei 2012 - 00:00
jdcoster

Jdcoster

Wij zijn het tegengif.
vrijdag 4 mei 2012 - 00:02
Lino

Lino

Zo'n plakband is toch geen vergif?! Het verhindert gewoon dat die specifieke boom wordt uitgekozen als doelwit.

Lijkt me een prima milieuvriendelijke oplossing.
vrijdag 4 mei 2012 - 07:56
jdcoster

Jdcoster

Daar heb je gelijk in Lino
vrijdag 4 mei 2012 - 09:23
furor

Furor

Zo'n plakband is toch geen vergif?! Het verhindert gewoon dat die specifieke boom wordt uitgekozen als doelwit.

Lijkt me een prima milieuvriendelijke oplossing

Zeg dat tegen die mieren en talloze andere insecten. Trouwens, wat maken die mieren/bladluizen het verschil uit met wat er van gevleugelde beestjes op kan?
vrijdag 4 mei 2012 - 12:55
minouke

Minouke

ik heb bladluizen en mieren nooit als een probleem ervaren, dat lijkt wel zo maar laat ze maar doen en je merkt dat eens alles groeit en bloeit het niet veel uitmaakt.
vrijdag 4 mei 2012 - 13:05
budinski

Budinski

Ik ga ze in elk geval hun gang laten gaan en hopen dat ze geen kwaad kunnen aan de bomen, ik heb toch geen geweer in huis...

Bedankt voor de geruststelling!
maandag 7 mei 2012 - 20:09
azrael

Azrael

Er zijn hier bij mij ook een aantal planten (oa pioen) waar elk jaar op de bloemknoppen massa's mieren zitten. Eens de bloei zich doorzet verdwijnen ze spontaan. Zou het niet kunnen dat de plantenknop iets afscheidt waar de mieren verzot op zijn?
maandag 7 mei 2012 - 20:18
budinski

Budinski

Dat zou goed kunnen want momenteel is het sterk minder. Ik ga er ook eens van proeven
maandag 7 mei 2012 - 20:36
jdcoster

Jdcoster

Zo bedoel je. Die doen geen kwaad. Wel als je er gaat in zitten.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Moeilijk scherp te krijgen die kereltjes. Ze zitten geen moment stil.
maandag 7 mei 2012 - 22:15
furor

Furor

kereltjes?

vrouwmenschen, ja!
maandag 7 mei 2012 - 23:01
Polplastron

Polplastron

Pioenen scheiden inderdaad een zoete stof af waar mieren verzot op zijn.
Ik vermoed eigenlijk dat de pioenen daar zelf voordelen aan hebben gezien die mieren ongetwijfeld ook hier en daar wel wat schadelijke insecten opeten.
Om een of andere reden vind je overigens zelden of nooit bladluis op pioenen; vermoedelijk hebben de mieren hier geen nood aan gezien ze het zoets al aan de bloemknoppen vinden.
't Is maar een overpeinzing hé!
dinsdag 8 mei 2012 - 08:32
armandcappoen

Armandcappoen

gebruikt koffie dik en de mieren zijn weg
dinsdag 22 mei 2012 - 14:43
Polplastron

Polplastron

Of accepteer gewoon dat jij niet de enige bent die van de tuin wil genieten!
Mieren horen er net zo goed bij als de vogels, bijen en vlinders in je tuin.

Het enige dier dat hier in mijn tuin actief wordt bestreden (met schoenmaat 42!) is het leliehaantje. De rest mag rustig z'n gang gaan en dat lijkt me tot nu toe heel goed te werken!
dinsdag 22 mei 2012 - 19:21
budinski

Budinski

2 van de drie eiken heeft nog maar 2 dagen bladeren en de derde al veel langer, maar daar zitten geen mieren op. Het zal dus toch wel iets te maken hebben met die mieren denk ik, maar ik laat ze voorlopig gerust.
dinsdag 22 mei 2012 - 20:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon