menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Treurige Malus Mokum

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

In het najaar gekocht omdat er niet zo snel ziektes in zouden komen. Maar nu ziet mijn boompje er toch wel erg zielig uit.
Kan ik dit ergens mee behandelen?

Struiken & Bomen

woensdag 2 mei 2012 - 08:48
HappyDeez
woensdag 2 mei 2012 - 08:49
Tuinprins

Tuinprins

Behandelen met Liefde en Geduld!

woensdag 2 mei 2012 - 19:40
HappyDeez

HappyDeez

Dat wil ik met alle liefde. Maar met welk middeltje kan ik hem oplappen?
woensdag 2 mei 2012 - 20:50
Tuinman65

Tuinman65

Ik zie al één grote fout : niet ingesnoeid na het planten.
Je kan dit nu nog doen.

Leo
woensdag 2 mei 2012 - 21:43
HappyDeez

HappyDeez

En hoe diep moet ik hem dan snoeien? Loopt hij dan weer mooi uit?
woensdag 2 mei 2012 - 22:32
deHaan

DeHaan

Insnoeien.
De ene vakman zweerd erbij en de ander knipt alleen beschadigde takken af.

Ik zie trouwens op de foto dat hij aan het uitlopen is.
Als hij niet te diep geplant is, moet het mijns inziens goedkomen.
woensdag 2 mei 2012 - 23:14
Tuinman65

Tuinman65

Je kan duidelijk zien welk hout vorig jaar gevormd is. Dat is éénjarig hout.
Snoei dat zo kort mogelijk terug.
De boom die je hebt gekocht is van zeer goede kwaliteit, probeer hem te redden.

Leo
donderdag 3 mei 2012 - 00:09
HappyDeez

HappyDeez

Ik heb geleerd niet verder dan 20% . Dieper vind ik toch wat eng....
donderdag 3 mei 2012 - 08:59
WiPe

WiPe

Als je de takken sterk moet insnoeien om de boom te laten aanslaan, dan heeft de boom te weinig wortels meegekregen. Bij bomen met een goed wortelgestel zou snoeien bij aanplant niet nodig moeten zijn.

Los daarvan is het inkorten van de eenjarige twijgen een goed voorstel. De eenjarige twijgen kunnen makkelijk afgrendelen terwijl er een minimum aan reserves opgeslagen zit in het eenjarige hout.
Snoeien impliceert altijd dat je de boom verplicht zijn reserves aan te spreken voor het afgrendelen van de snoeiwonde en dat de reserves die in het hout opgeslagen zitten , met het snoeien verwijderd worden. Bij eenjarige twijgen wordt dat probleem tot een minimum herleid.
donderdag 3 mei 2012 - 09:38
HappyDeez

HappyDeez

De boom was inderdaad niet heel goed geworteld. Mijn vriend heeft daarbij ook nog een stuk van de wortel afgezaagt omdat de boom anders niet in het gat paste

Ik heb de takken nu met zo`n 20% gesnoeid. 1 tak die tegen een andere tak aan ging groeien heb ik verwijderd.


In ongeveer hoeveel tijd zou ik nu verandering moeten zien?

Bedankt allemaal voor de uitleg!
donderdag 3 mei 2012 - 09:53
Tuinman65

Tuinman65

De noodzaak om éénjarig hout zo veel mogelijk te verwijderen is wetenschappelijk bewezen.
Eénjarige takken bevatten weinig suikers en vragen veel water. De wortels zijn niet in staat om dat optimaal aan te voeren.
DRIEKWART van het éénjarig hout wordt best verwijderd.
Overjarig hout bevat wel veel suikers die de boom nodig heeft om nieuwe wortels te vormen. Daarom dit hout onaangeroerd gelaten.

HappyDeez, als ik lees dat je vriend een stuk wortel heeft moeten wegzagen omdat hij anders niet in de plantput ging, dan kan ik me wat voorstellen bij de kwaliteit van het plantwerk

Leo
donderdag 3 mei 2012 - 19:58
WiPe

WiPe

Leo,

als je die eenjarige twijgen niet snoeit, dan zijn dat volgend jaar geen eenjarige twijgen meer. Klopt? Ja? Verbruiken die volgend jaar dan ook meer water?

Dat ze weinig suikers bevatten is correct. Maar ik betwijfel dat ze veel water vragen; Het zijn de nieuw gevormde scheuten die veel meer water vragen. maar die kan je niet wegsnoeien omdat die nog gevormd moeten worden.

Dat je aanraadt om het overjarig hout onaangeroerd te laten, daar kan ik me perfect in vinden. Maar je argumentatie lijkt mij niet volledig correct.

Ole
vrijdag 4 mei 2012 - 09:42
HappyDeez

HappyDeez

Klopt Leo, mijn vriend heeft totaal geen groene vingers en gaat vooral voor het gemak.
Ik had hem eindelijk zover om de tuin wat een grintbak was te veranderen in een grasveld met borders. Tja en toen was hij toch wel trots op zijn zelf gelegde gazonnetje. Maar toen ik een jaar laten daar 3 gaten in wilde hebben om bomen te planten....toen was hij niet zo blij en mochten de gaten niet al te breed worden. Dan maar een stuk van een wortel af
vrijdag 4 mei 2012 - 16:17
Tuinman65

Tuinman65

WiPe,

Toch denk ik dat mijn bewering correct is.
Eénjarig hout is er en zal water vragen en verbruiken.
Nieuw schot heeft uiteraard ook water nodig maar de hoeveelheid nieuw schot wordt gevormd al naargelang er weinig of veel water wordt aangevoerd.
Trouwens, nieuwe groei is het eerste jaar na aanplant van geen belang. Voornaamste is dat de boom aanslaat.

Leo
vrijdag 4 mei 2012 - 18:10
WiPe

WiPe

Leo,

punt is dat het eenjarige schot als de boom opnieuw begint te groeien geen eenjarig schot meer is. Bovendien zijn de twijgen volledig verhout wanneer ze de winter ingaan. Jonge groene scheuten hebben nog volop chlorophyl en geen lignine. Die gaan dus mee aan fotosynthese doe en dus water verdampen. Maar eens de scheuten verhout zijn is dat gedaan en zijn het enkel nog de bladeren die water verdampen. Volgroeide eenjarige scheuten gaan maw geen extra water verdampen.

Ole
vrijdag 4 mei 2012 - 19:41
Tuinman65

Tuinman65

WiPe, Scheuten verdampen natuurlijk niet, dat weet het kleinste kind, wel de bladeren en juist die bladmassa moet verminderd worden.
Ofwel snap je het niet ofwel ben je niet te goeder trouw.
Je gaat uit een ander vaatje moeten tappen hoor om me te overtuigen.
Ik ga hier verder geen woorden meer aan vuil maken.

Leo
vrijdag 4 mei 2012 - 23:13
WiPe

WiPe

Leo, dat begrijp ik perfect. Maar lees nog eens wat je zelf schreef.
Eénjarige takken bevatten weinig suikers en vragen veel water.

Ik heb jou de hele tijd proberen duidelijk te maken dat takken allen in de eerste weken na het uitlopen water verdampen. Als je schrijft dat de takken veel water vragen dan is dat niet correct. maar als je iets anders bedoeld dan wat je schrijft dan wordt het moeilijk natuurlijk.
Dat zal mijn autistisch kantje zijn zeker?

Ole
zaterdag 5 mei 2012 - 07:59
HappyDeez

HappyDeez

Oke ieder zn standpunt heren....
Anders blijven we discusieren.

Klaar over en sluiten. Mijn boompje is met 20% gesnoeid en nu is het gewoon afwachten. Ben benieuwd of hij straks mooi uitloopt.
Dan laat ik het zékers even weten.
zaterdag 5 mei 2012 - 08:25
HappyDeez

HappyDeez

Helaas zie ik nu geen ontwikkeling meer. Wel zit er volgens mij spint in de boom. Hier en daar zit wat rag.
zondag 20 mei 2012 - 12:02
WiPe

WiPe

Kun je de plantdiepte eens nakijken?
dinsdag 22 mei 2012 - 21:16
Tuinman65

Tuinman65

SpinT en rag hebben met mekaar niks te maken. Spinnen en rag wel, maar spinnen belagen je boompje niet.

Leo
dinsdag 22 mei 2012 - 23:45
HappyDeez

HappyDeez

De boom is net zo diep geplant als hij in de pot zat....
HIj staat nu in het gazon dus kan ik het niet goed bekijken...
woensdag 23 mei 2012 - 09:39
WiPe

WiPe

Bomen in pot staan vaak te diep in de pot. Bij potten is dat geen probleem omdat er onderin de pot gaten zijn voor de afwatering. Als je ze dan even diep plant als ze in d epot stonden, dan zit de wortelaanzet te diep onder de grond en slaan de bomen slecht aan, of gaan ze zelfs dood
woensdag 23 mei 2012 - 13:44
HappyDeez

HappyDeez

Tja en dan had mijn vriend ook nog een stuk van de wortel afgehakt.....
Zo zonde.

Dan denk ik toch niet dat de boom te diep is geplant.

Misschien dat hij het volgend jaar wel gaat doen. Ik weet ook niet wat ik er verder nog aan kan doen. Dat er nou spint in zit geeft volgens mij ook niet echt aan dat de boom gezond is.
donderdag 24 mei 2012 - 19:51
Tuinman65

Tuinman65

Weet je wat? Gooi dat boomke weg, plant er in het najaar een nieuw en doe het dan volgens de regels van de kunst zoals dat in vaktermen gezegd wordt.
En... de gevolgen van te diep planten uiten zich niet het eerste jaar na aanplant.

Leo
donderdag 24 mei 2012 - 22:50
HappyDeez

HappyDeez

Oei, weggooien? Ik heb nog lichte hoop hoor. Al is dat misschien tegen beter weten in
vrijdag 25 mei 2012 - 09:06
WiPe

WiPe

Je kan gerust proberen, maar de kans bestaat dat het mis gaat.

En de gevolgen van te diep planten zijn wel degelijk het eerste jaar na aanplant al te zien.

Ole
vrijdag 25 mei 2012 - 16:46
HappyDeez

HappyDeez

De boom begint heeeel voorzichtig hier en daar wat uit te lopen. Ik weet niet of het nog wat wordt, maar hij doet zo zijn best, dat ik hem nog maar laat staan.
dinsdag 26 juni 2012 - 20:42
HappyDeez

HappyDeez

Leuk, ik kwam dit oude bericht tegen. Inmiddels is het een prachtige boom geworden.
zaterdag 6 februari 2021 - 08:20
PeterC

PeterC

Soms moet je wat geduld hebben, inderdaad.
Ik had iets gelijkaardig met onze notelaar. Een afstammeling van de notelaar die bij ons thuis stond.
Een goede 3m hoog toen ik hem verplantte.
Die heeft er ook wel iets van een 3 jaar over gedaan voor hij ineens vertrokken was. Die eerste seizoenen kwam er geen schot in de zaak en veel beter dan mini notelaarsblaadjes groeiden er niet aan.
zaterdag 6 februari 2021 - 18:26
WiPe

WiPe

Het doet me plezier dat die goed aan de gang is geraakt.
zondag 7 februari 2021 - 01:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon